Sida 1 av 2

Eldriven trehjuling

Postat: 16 maj 2006, 14:37:56
av maxxflow
Jag och ett par kompisar hittade en liten trehjuling, vi monterade en 12V gräsklipparmotor på den.. :)

Bild
Träkilen som spänner motorn mot hjulet är en tillfällig lösning, ska fixa nåt bättre.
Tramporna på framhjulet tog vi bort, och satte dit ett par fotstöds-rör istället..

Först använde vi ett strömbrytar-handtag från en (230V) elektrisk gräsklippare till motorn, men den gav upp ganska fort. Det blir rätt många ampere med en sån 12V-motor och det batteriet..
Vi bytte strömbrytare, men då tog det inte många minuter innan kablarna smälte och brände hål på förarens tröja.. :)
Vi hade gjort misstaget att använda vanlig 1,5mm2 FK-kabel.. :)
Problemet var att motorns anslutningskablar också var för klena, och de gick in i motorn, de var inte tänkta att bytas.. Så vi fick öppna motorn och löda dit grövre kablar..
De nya kablarna var ca. 7mm i ytterdiameter (inkl. isolering)...
Kolen satt i en plastring, den kommer väl smälta förr eller senare tänkte jag..
Jättepilligt att få tillbaka plastringen med kolen och de jädra fjädrarna som vanligt, men med lite ståltråd och mycket tålamod så gick det till slut..
Alla tidigare strömbrytare vi använde smälte ihop, så vi tog en lite rejälare denna gången:
Bild :)

Vi hittade också en biltuta som vi skruvade fast på styret :)

Nu verkade det funka jättebra, den gick faktiskt riktigt snabbt :) Det var omöjligt för mig att springa ikapp den :)

Efter en halvtimmes körning stannade den. Den ena kabeln som gick in i motorn hade lossnat. Och vad berodde det på då? Jo, lödtennet hade smält! :)
Förmodligen hade väl dendär plastringen i motorn också smält, har inte öppnat och kollat än.
Vi bestämde oss för att den motorn inte riktigt var gjord för sån belastning (eller ett sånt batteri! :) )..

Jag funderade lite på startmotorer.. Från t.ex. en bil.. Eller grävmaskin, jag tror att jag kan få tag på en startmotor från en sådan.
Har hört att de inte tål att köras längre perioder, stämmer det?
Och sen drar de väl fruktansvärt mycket ström också gissar jag...

Video: http://rapidshare.de/files/20600894/MOV05389.MPG.html
Jo, den är lite liten.. :)
Vi mötte lite folk på gatan som hade svårt att hålla sig för skratt när de såg oss.. :D

edit: Bytte film-host

Postat: 16 maj 2006, 15:58:33
av Snabelost
Haha, va knasigt! Men roligt!

/Magnus

Postat: 16 maj 2006, 16:08:29
av platinum
Haha, riktigt kul när man bygger sånna egna saker. :)

Filmen fungerar inte för mig :(

Postat: 16 maj 2006, 16:20:01
av maxxflow

Postat: 16 maj 2006, 16:44:39
av Gorgus
Om det är själva nerladdningen som strular så högerklicka på länken och kör "spara som"...

Postat: 16 maj 2006, 20:30:12
av Henry
Har hört att de inte tål att köras längre perioder, stämmer det?

Ja, dom är helt enkelt inte gjorda för det. Men en 10 sek eller så bör dom kanske klara.


Och sen drar de väl fruktansvärt mycket ström också gissar jag

Ja, du får nog räkna med minst en 200A+ vid kraftigare belastning, speciellt vid lågt varv.

Postat: 16 maj 2006, 21:10:38
av JimmyAndersson
maxxflow: Ni är galna! På rätt sätt. :D

Bra idé och kul lösningar. :tumupp:
Att det inte fungerade med 1,5mm2 FK-kabel är ju inte så jättekonstigt. Men visst, då får man värmeslingor på köpet.. :)

Postat: 16 maj 2006, 21:12:54
av maxxflow
Jag fick tag på en startmotor från en 50hk utombordare.. Vet inte om den funkar, har ingen tillräckligt stark strömkälla :) (blybatteriet på trehjulingen är hos en kompis)
Bara solenoiden drar så mycket ström att amperemätaren på min 12V/9A batteriladdare går i botten.. (mätaren går till 12A) :shock:
Om jag sätter "laddaren" på full styrka och kopplar in motorn, så hör man bara ett svagt surrande från motorn..
Ska se om jag hittar mitt 15A-nätagg som jag kan testa med isf, annars får jag testa med blyaccen..

Men kan man använda en sån startmotor tror ni? Eller tål den inte att gå så länge?

Postat: 16 maj 2006, 21:44:13
av Henry
Beror på hur länge du menar med länge. Visst kan du använda den men förvänta dig ingen timmes körning under belastning om man så säger. Men kör igång den under belastning under säg 5 - 10 sek eller så och känn sen på den om den är extremt varm och att det luktar bränt från den eller om den bara kanske knappt är ljummen och luktar ingenting alls då kan den nog hålla för ett antal sekunder till, ända tills ovan blir fallet. Då får du en grov riktlinje hur länge du kan köra den.

Kolen som sitter i dessa har ett väldigt högt tryck på rotorn så att bara för att övervinna detta krävs det en hel del effekt. När jag testar en startmotor så använder jag ibland ett AC svetsaggregat, men då är solenoiden bortkopplad förstås annars har jag ett DC agg som temporärt kan ge ut 35A och då snurrar motorn.

För att kunna mäta strömen som en sådan här motor drar så måste du nog använda en tångamperemeter, eller en shunt.

Postat: 16 maj 2006, 22:24:03
av maxxflow
Lyckades få snurr på motorn nu med 15A-agget.. Mätaren på den går upp till 15A. Solenoiden verkade dra ganska exakt 15A. När jag körde motorn gick mätaren naturligtvis i botten.. Hade kopplat bort solenoiden när jag testade motorn..

Jag har en tångamperemeter, men den är för växelström.. Den funkar väl inte så bra då?

Postat: 16 maj 2006, 22:44:45
av Fritzell
-"Jag har fastnat" Haha :D

Tufft bygge förresten!

Postat: 18 maj 2006, 19:36:02
av maxxflow
Hehe :)


Dendär startmotorn åker raka vägen till tippen, efter att jag sett hur den såg ut inuti:
Bild Bild Bild

Kolen trycktes inte ens ner av fjädrarna, de var alldeles fastkläggade.. :?

Som tur är har jag en annan startmotor, som funkar mycket bättre..

Postat: 18 maj 2006, 23:42:21
av Henry
Dom är dock ganska så enkla att renovera, kan dock bli problem om nåt kol är helt nedslitet då ialf jag inte vet nåt annat ställe att får tag på kol till dom än hos en annan startmotor. Och är kolen ok på den andra startmotorn, ja då lär den fungera istället. :)

Postat: 19 maj 2006, 10:26:38
av netrunner
Klart najs. Kanske kan ni hitta en motor för 24V och köra den på 12V?

Postat: 19 maj 2006, 16:21:48
av maxxflow
Kanske, men jag ska se vad denna nya startmotorn klarar först.. Den går jättefint, mycket bättre än den förra.. Ska testa med blybatteriet nån dag, låta den gå ett tag och se vad den klarar..

Ang. den förra motorn, den hade säkert gått att renovera, om man fick tag på nya kol, men den var så fruktansvärt sliten och smutsig och "igenkläggad", så jag tyckte inte det var värt att försöka :P Då hade man väl fått skruva isär den i dess minsta beståndsdelar, och tvätta varenda liten grej i nån väldigt stark fett- och klägglösande vätska.. :)

Dessutom hade den förra motorn en såndär jobbig "kåpa" över axeln/kugghjulet, är inte säker på om det gick att få loss den.. Det är ju lite jobbigt att koppla den till ett hjul då..
Den nya motorn hade inget sånt, det var bara att plocka loss kugghjulet så gick axeln rakt ut..