Databuss offline Opel Corsa
Postat: 24 juni 2025, 15:07:36
Hejsan.
Min Corsa från 2013 lämnar intermittent ifrån sig felkoden u0073 vilket verkar ska vara att en databuss är offline.
En sökning på internet ger lite olika förskag på vart felet sitter. Mest kablage och glappande kontakter. Men också fukt i ECU'n och kaputt BCU, Body Control Unit. Jag har kollat runt på anslutningar och haft isär ECU'n. Det visade sig att i den så hade någon redan varit i. Den var öppnad med klart synligt våld. Där var i alla fall ingen fukt men lödningarna där kontakterna in i lådan satt har väl gjort sitt kan man säga. Vibrationer och temperaturförändringar och 28000 mil har gett sprickor. Gjorde mig på ett försök att bättra på de lödningarna där men ingen skillnad felet kom tillbaks. Så nu har jag öppnat upp BCU'n vilket har gett mig lite funderingar. Där jag skulle förväntat mig lödningar så var det stift som var iklämda genom kretskorten eller vad man ska säga, Andra bilden visar vad jag menar. Vad kallas det här, varför gör man så här, är det vanligt och hur bra är det? Någon som vet? Det är någon lack på kretskorten men inte över de här anslutningarna.
Jag tänker att efter 28000 mil så är det kanske inget bättre än en lödning.
Min Corsa från 2013 lämnar intermittent ifrån sig felkoden u0073 vilket verkar ska vara att en databuss är offline.
En sökning på internet ger lite olika förskag på vart felet sitter. Mest kablage och glappande kontakter. Men också fukt i ECU'n och kaputt BCU, Body Control Unit. Jag har kollat runt på anslutningar och haft isär ECU'n. Det visade sig att i den så hade någon redan varit i. Den var öppnad med klart synligt våld. Där var i alla fall ingen fukt men lödningarna där kontakterna in i lådan satt har väl gjort sitt kan man säga. Vibrationer och temperaturförändringar och 28000 mil har gett sprickor. Gjorde mig på ett försök att bättra på de lödningarna där men ingen skillnad felet kom tillbaks. Så nu har jag öppnat upp BCU'n vilket har gett mig lite funderingar. Där jag skulle förväntat mig lödningar så var det stift som var iklämda genom kretskorten eller vad man ska säga, Andra bilden visar vad jag menar. Vad kallas det här, varför gör man så här, är det vanligt och hur bra är det? Någon som vet? Det är någon lack på kretskorten men inte över de här anslutningarna.
Jag tänker att efter 28000 mil så är det kanske inget bättre än en lödning.