Sida 1 av 1

LiFePO

Postat: 20 december 2020, 18:56:38
av Fiskesjo
Jag har skaffat 4 st LiFePO4 (4x3,2V=12,8 V).Kan jag ladda med CETEK 12V laddare? Om inte, hur laddar jag? ( Sv text eller tal, pratmakare på YouTube klarar jag inte.)

Re: LiFePO

Postat: 20 december 2020, 19:37:28
av Henry
Om du menar cetec laddare som i laddare för bilbatterier så absolut inte under några som helst omständigheter, om det däremot är en just för litiumbatterier så absolut om den klarar även LiFePO vilket inte alltid är fallet.

De för bilbatterier laddar efter en annan algoritm som kan totalförstöra ett litiumbatteri med ev tom även brand som följd. Lithiumbatterier skall laddas med dedikerad laddare för dess kemi och inget annat så i ditt fall en laddare för LiFePO, ett reglerbart strömaggregat med ställbar ström och spänning funkar i brist på annat.

Re: LiFePO

Postat: 27 december 2020, 19:07:55
av Fiskesjo
Då kommer givetvis följdfrågan, Hur laddar jag med en 12 V laddare? BMS? Biltema säljer LiOn till gräsklippare . Fungerar Briggs&Strattons laddning?

Re: LiFePO

Postat: 27 december 2020, 19:21:17
av metric
Vilka batterier har du?
Modell och fabrikat?

Re: LiFePO

Postat: 29 december 2020, 15:28:20
av NULL
Gärna en bild annars...

Re: LiFePO

Postat: 30 december 2020, 18:46:31
av Fiskesjo

Re: LiFePO

Postat: 30 december 2020, 19:19:12
av NULL
Ok, det batteriet kan du inte ladda med 12V, du ska ha en "BMS" kopplad till batterierna och sen en 12V Li-laddare på det.
Eller
Varje batteri laddas var för sig i en Li-laddare för runda celler(ofta är de för en storlek som heter 18650, men på bilden är det en tjockare som heter 32650). Men då kan batterierna inte vara inbyggda, eftersom du måste ta ur dem för att ladda.

Re: LiFePO

Postat: 1 januari 2021, 18:51:11
av Biker
LiFePo4 är iaf kompitabellt att sätta i fordon och kan ersätta en blyacc rakt av fast man inte får fullt upp med den lämpligaste cellkopplingen

LiFePo4 saknar samma haveririsk som Lipo

Hur det är med separat laddare som Ctek vet jag inte dock