Hängande relä
Postat: 1 oktober 2020, 00:36:25
En enkel fråga ... men kommer inte ihåg hur jag gjorde
... på mitt förra jobb så tog vi 2 ”extraljus” relän, som vi kopplade ihop ... för att få en funktion (ganska uppenbart kanske ) men resultatet iaf var att relä 1 får ström från huvudbrytare och kopplar ström vidare till box x ... relä 1 triggas av relä 2 och håller relät kopplat ända tills huvudbrytaren stängs av, relä 2 triggas av en ”puls/ tryck knapp ” nu när jag läser min egen text förstår jag knappt vad som står
men kanske någon av er gör det ... haha ...
Men iaf vi kallade kopplingen som ett hängande relä iaf ... rätt eller fel namn vad vet jag ... det hela användes iaf i bilar med start/stopp funktion när vi monterade in alkolås ... (bakgrundsfakta är att du måste blåsa i låset om bilen stängs av ... vanligast är ju att man slår av tändningen ... men på bilar med start/stopp funktion fungerar det inte då motorn ”stannar” vi rödljusen ... å alkolåset känner av det ... Å du måste blåsa i låset igen osv fast tändningen hade varit på hela tiden)
Kopplingen var super enkel egentligen ... det första relät ”triggade” andra relät som matar tillbaka till första relät som håller kretsen ”öppen” tills huvudströmen bryts ... det gick runt runt på något vis ...
Med vänlig hälsning, Micke


Men iaf vi kallade kopplingen som ett hängande relä iaf ... rätt eller fel namn vad vet jag ... det hela användes iaf i bilar med start/stopp funktion när vi monterade in alkolås ... (bakgrundsfakta är att du måste blåsa i låset om bilen stängs av ... vanligast är ju att man slår av tändningen ... men på bilar med start/stopp funktion fungerar det inte då motorn ”stannar” vi rödljusen ... å alkolåset känner av det ... Å du måste blåsa i låset igen osv fast tändningen hade varit på hela tiden)
Kopplingen var super enkel egentligen ... det första relät ”triggade” andra relät som matar tillbaka till första relät som håller kretsen ”öppen” tills huvudströmen bryts ... det gick runt runt på något vis ...
Med vänlig hälsning, Micke