Sida 7 av 7

Re: Bilmotor som kompressor

Postat: 11 oktober 2010, 07:29:02
av svanted
entropin torde vara det som tar emot den energi man tillför en gas när man komprimerar den....
varvid en del? sedan avges till omgivningen när den kyls ner...

Re: Bilmotor som kompressor

Postat: 11 oktober 2010, 16:03:14
av Walle
Apropå just att gasen blir varmare vid komprimering och kallare vid dekomprimering, så funkar detta faktiskt att testa med en helt vanlig gummisnodd! Fråga mig inte varför det funkar, men om man håller en tjock gummisnodd i båda händerna precis framför läpparna, och sträcker ut den max, och sedan lägger den mot läppen så känner man tydligt att den blev varmare än innan. Om man nu låter den svalna, innan man "släpper tillbaka" så känner man också tydligt att den sedan blev kallare än den var från början! Jag har testat massor med gånger, och blir lika förvånad varje gång :D

Re: Bilmotor som kompressor

Postat: 11 oktober 2010, 16:07:01
av hubben
Och om du drar isär snodden så att den går av så svider det till och bränner nåt så förbannat... ;-)

(Förlåt, jag kunde inte hålla mig)

Re: Bilmotor som kompressor

Postat: 11 oktober 2010, 16:20:21
av wombat
Walle, det där är nog en luring.
Den blir varm när du drar ut den. Check!
Men inte kallare när du släpper ihop den.
Den blir liiite varmare då med, men den
stösta effekten är att du får större kylande
massa mot läpparna. Dvs,
mer gummiband@rumstemp(+liite till)
på läppar@kroppstemp(-lite).

Precis som att lite alufolie@rumstemp känns varmare
än ett 100mm tjock alublock@samma temp.

Jämför ett nysträckt&släppt med ett osträckt direkt från påsen.
det nysträckta&släppta skall vara liiite varmare.

/W

Re: Bilmotor som kompressor

Postat: 11 oktober 2010, 16:32:22
av Walle
Hmm, jag tycker ju mig ha varit väldigt säker på att den verkligen blir kallare, men det är ju svårt när man använder läppen som temperaturmätare :)

Jag blir riktigt sugen på att åka in till min elektrikerpolare som har en värmekamera och testa! :) Det sker dock inte idag, för idag unnade jag mig en efter-jobbet-öl! :)

:happy:
↓↓↓↓↓

Re: Bilmotor som kompressor

Postat: 11 oktober 2010, 17:37:52
av hcb
Gummibandet _blir_ kallare när det drar ihop sig eftersom det uträttar arbete på omgivningen.
http://spdbv.vital-it.ch/TheMolecularLe ... hermo.html

Re: Bilmotor som kompressor

Postat: 11 oktober 2010, 17:55:14
av wombat
Shit pomfritt! :bravo:
Jag hatar att ha fel! :roll:

Väldigt cool förklaring dock.
Svårt att käfta emot den! :D

/W

(-"Att uttala sig självsäkert och besserwisseraktigt innan man googlat
är som att torka sig i röven innan man skiter" skall vara min livsfilosofi.)

Re: Bilmotor som kompressor

Postat: 11 oktober 2010, 19:43:18
av xxargs
svanted skrev:entropin torde vara det som tar emot den energi man tillför en gas när man komprimerar den....
varvid en del? sedan avges till omgivningen när den kyls ner...
när man komprimerar en gas i cylindern utan tillåta gasen kylas eller värmas av omgivningen så ändras inte gasens entropi (det är detta som kallas isentropisk kompression) trots att den går mot hög tryck och blir het av kompressionen - entropin ändras först när gasen kyls och man få att komprimerad gas som har svalnat till samma temperatur som innan kompressionen så har den komprimerade gasen lägre entropi, när man sedan låter gasen expandera isentropiskt genom att det utför ett arbete (öppna bakluckan) så kallnar gasen men entropin ändrar sig inte - inte förrän gasen värms upp igen till starttemperatur.

som nämnt, jag har fortfarande inte förstått hur mekanismen bakom 'entropi' fungerar ännu.