Fort kör jag helst på natten. På små krokiga grusvägar så syns mötande bilar tidigare än på dagen och möte är mer sällsynt efter midnatt. När jag luftar tävlingsbilen blir det oftast framåt två-tiden. Då går det relativt fortare än att gasa 250 km+ på Autobahn. Kan möjligen jämföras med stadstrafik i Italien, där liknande koncentration kan behövas när man undvika att mangla vespor med dödsryttare.
När jag ändrade lyset kollade jag på olika standard-lösningar och fastnade för Mercedes och Hondas ljuslösning med bi-xenon.
Ombyggnaden var enkel och bilbesiktningen har inte anmärkt någon gång.
Körde en tid rätt mycket på sydeuropa, dvs korsade Tyskland tor varje vecka, gärna nattetid för att undkomma mycket av lastbils-trafiken. Det var mycket därför jag skaffade nuvarande bil, för att kunna åka med något som känns stabilt i bra farter.
Men för att orka köra långt vill man ha dugligt lyse. Man kan tycka att en någorlunda moden bil skulle ha bättre lyse än en Volvo designad på 60-talet men blev mycket besviken på den nya bilen, med xenon original på halvljuset.
Extralysen var enklaste åtgärden, men det förstärkte effekten av dåligt original-lyse och extraljus är knappt användbart på autobahn då det alltid finns en annan bil inom ljusets räckvidd.
Däremot är det enkelt att jämföra andra bilars hel och halv-ljus på autobahn. VAG och Opel gick bort, BMW hade halvhyyfsat lyse, men somliga MB och Honda hade märkbart fina lysen. Inte mycket ströljus och högsta ljusintensiteten riktat en bra bit framför bilen och man kunde bokstavligen se det välkoncentrerade ljusknippet från sidan. Överdriver nog inte om jag uppskattar att man ser tre ggr så långt av högra sidolinjen på halvljus jämfört med det halvljus jag hade.
Lite som lågt ställda pencilbeam även med halvljusbild, vilket det mer eller mindre faktiskt är när man kollar designen.
Det är samma lampa som omfokuseras från halvljus till helljus. Även ströljuset är mycket bättre än Audi-original. Var det minsta snöflinga i luften så lyste Audin upp bländande flingor 3-4 meter upp i luften. Ska man åka 100 mil en kväll så blir det jobbigt att tvinga ögonen att fokusera förbi flingorna som tycks rusa mot vindrutan. En nackdel dock, med xenon i snöväder, trots 50 Watt, är att värmen inte räcker för att hålla glaset snöfritt.
De smällar som hänt har skett uteslutande på små grusvägar. Någon gång i god autobahn-hastighet men helbur, bra stolar och bälten så är det sällan så farligt, men oavsett fart, så ger bra fungerande lysen en förbättrad säkerhetsmarginal. I synnerhet gäller detta när det gäller gående på vägrenen, som man i princip inte alls kunde se vid möten tidigare, om de var mer än 20 meter bort.
En märkbar skillnad är att trots originalets dåliga 35W lyse hände det att mötande blinkade med sitt helljus. Tror inte detta hänt någon gång med de nya ljusen, som ger mycket lite ljus utanför halvljus-bilden men ändå 3 ggr så lång räckvidd på min vägren. Det är påtagligt tydlig övergång från belyst till mörk zon.
En fördel med extraljusen i samband med möten, är att det är enkelt att påminna mötande att blända av.
Det är denna typen av ljus jag köpte.
Köpte dessa som kompletta men krockskadade lyktor då jag ändå bara ville ha innanmätet+billiga kinesiska drivdon.
Nu har Mercedes slutat med xenon-lysen i sina bilar och erbjuder LED-ljus som top-of-the-line. Har inte sett något sådant lyse på vägarna än, men är det bättre ska jag absolut kolla om det går transplantera.