Sida 6 av 14
Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer
Postat: 15 augusti 2010, 16:22:54
av tecno
Vanligt simpelt dödmansgrepp

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer
Postat: 15 augusti 2010, 17:39:53
av xxargs
blueint skrev:För att bli av med stegringen, koppla en lutningsgivare till reglersystemet. Liksom en accelerometer som läser accelerationen uppåt, till samma reglersystem ..?
hmm - hur tänkte du dig lutningsgivaren?
är det gravimetriskt/tröghetsbaserad system så lär accelerationen i sig lura den ganska ordentligt...
vet dock inte hur gyro-givare reagerar under acceleration - dom kanske håller koordinatsystemet stabilt även i dessa situationer
magnetfält ala 3-axlig kompass kan man nog glömma med tanke på motorn och strömmen i alla kablar
Jag vet inte om man ur ett 3-axlig accelationsmätares mätvärden över huvudtaget kan avgöra om man wheelar eller inte samtidigt som man accar , känns som att det är risk för att ett givet mätvärde kan betyda flera saker om man samtidigt tillåter 'koordinatsystemet' vrida sig kring en axel med okänd vinkel - men jag kan ha fel här.
Sedan har man det här att samtidigt kunna räkna med backar, lutning i kurvor etc. som man accar och framhjulet hjulet kanske lättar
Hmm.. börja nästan lukta problemlösning som bara för några tiotal år sedan var på på militär/rymdforskningsnivå

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer
Postat: 15 augusti 2010, 19:27:48
av Electricguy
om man har en lutningsgivare och kör i en brantare uppförsbacke då?

kan ju vara lite skojj om den tokstryper mitt i en backe!

körningen ser mycket kul ut också! RIKTIGT häftigt projekt!

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer
Postat: 15 augusti 2010, 20:33:09
av CivilOlydnad
tecno skrev:Nåt som du säkert har glömt bort är att fixa ordentliga bromsar.
Nädå, jag har bromsar. Bara bak än så länge men det är bra bett i dom.
Frambroms kommer när jag bygger ny gaffel.
Wheelie-regleringen får sitta i handen. Däremot så ska jag försöka få gasen att bli mer proportionerlig mot momentet.
Det finns skydd för kortslutning mot +5V på trotteln. Jag ska montera nödstopp kopplat till en kontaktor som ligger på spänningsmatningen. Just nu får jag rycka batterikabeln om något går snett.
/Göran
Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer
Postat: 15 augusti 2010, 22:10:35
av orvar-e
Haha .... stressigt värre att fippla med batteri kabeln när det håller på att gå på tok.
Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer
Postat: 15 augusti 2010, 22:12:30
av danielr112
Kör du med en framgaffel med fjädring i är det ju lätt att veta när du håller på att slå över

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer
Postat: 15 augusti 2010, 22:56:43
av bearing
CivilOlydnad skrev:ska jag försöka få gasen att bli mer proportionerlig mot momentet.
Verkar som att de flesta controllers har pulsbredd proportionell med trottel, samt batteriströmsbegränsning. Det vore bättre med motorström proportionell mot trottel.
Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer
Postat: 15 augusti 2010, 23:05:33
av beavy-o
Senaste videon såg hårig ut
Angående stegringen, om man vill reglera effekten för att motverka stegring kanske man kan mäta vikten som belastar framhjulet? Man vill ju inte slå av effekten i uppförsbackar t.ex, men då har man ju å andra sidan alltid en viss vikt på framhjulet, eller så får man luta sig framåt

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer
Postat: 16 augusti 2010, 00:09:59
av orvar-e
danielr112 skrev:Kör du med en framgaffel med fjädring i är det ju lätt att veta när du håller på att slå över

Fixa med en microbrytare som bryter när fjädringern är fullt ute......... när inge bra det heller för minsta gupp kan bli en överraskning......
Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer
Postat: 16 augusti 2010, 00:14:53
av bearing
På motorcyklar med elektronik som begränsar bakhjulskörning används (delvis) fjädringssensorer för att avgöra ifall motorcykeln går på bakhjulet.
Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer
Postat: 16 augusti 2010, 00:32:10
av v-g
Enklast är att förlänga bakskärmen med ett spröt med en brytare på. Tror att det överlistar många elektroniska sensorer i detta fall

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer
Postat: 16 augusti 2010, 00:38:42
av Andax
Accelerometrar och gyron går ju bort för att detektera stegring då man säkert vill kunna åka i backar också! Det mest korrekta är väl en kraftmätare i framgaffeln som flera påpekar. Om det inte går att få till kanske en avståndsmätare ner till backen skulle funka istället. Ultraljud eller laser kanske?
Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer
Postat: 16 augusti 2010, 00:43:27
av CivilOlydnad
bearing skrev:CivilOlydnad skrev:ska jag försöka få gasen att bli mer proportionerlig mot momentet.
Verkar som att de flesta controllers har pulsbredd proportionell med trottel, samt batteriströmsbegränsning. Det vore bättre med motorström proportionell mot trottel.
Det stämmer.
I min Cycle Analyst (den svarta burken på styret) finns funktionalitet för strömreglering som är proportionerlig mot trottel.
Den kommer aktivt reglera strömmen för att motsvara min procentuella trottelvinkel. Tex 20% trottel = 20% av programmerad max ampere. Regleringen sker med PID som är fullt programmerbar. Jag kommer börja labba med detta när jag känner att jag har Max Amp regleringen under kontroll. Det krävs också att trottelkablaget byggs om så att Cycle Analyst får total kontroll över signalen.
Senaste videon såg hårig ut
Angående stegringen, om man vill reglera effekten för att motverka stegring kanske man kan mäta vikten som belastar framhjulet? Man vill ju inte slå av effekten i uppförsbackar t.ex, men då har man ju å andra sidan alltid en viss vikt på framhjulet, eller så får man luta sig framåt
Det kommer bli ännu hårigare...
Jag låter gärna min hand reglera uuuiiiilin!
/Göran
Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer
Postat: 18 augusti 2010, 13:42:10
av CivilOlydnad
Hej!
Om jag ska göra en beskrivning för el-konverering av cyklar, var och hur gör jag en sådan tråd bäst?
Min tanke är att beskriva både RC och Hub-motor konvertering.
/Göran
Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer
Postat: 18 augusti 2010, 13:53:02
av hcb
Wikin?