Sida 6 av 7
Re: Flip-Flop krets
Postat: 14 maj 2009, 20:02:30
av Stuggi
Irriterande att jag inte har mer än en 4013, annors skulle jag kunnat breadboarda en kopia...
Re: Flip-Flop krets
Postat: 14 maj 2009, 20:06:49
av bearing
Hm, logikkretsarna är lite märkliga i ltspice, 1V-logik. Är nog inte det bästa.
Jag spenderade iaf ett par minuter i ltspice. Resultatet är att det ska funka.
http://pici.se/pictures/PWfSanEjV.png
Så nu säger både amerikansk och norsk simulering att det ska gå. Jag tror mer på den norska.
Re: Flip-Flop krets
Postat: 14 maj 2009, 20:11:14
av Stuggi
Tror att vi får börja misstänka PEBKAC-fel här, speciellt då kortet är det första jag någonsin gjort...

Skall kolla det mot en ljuskälla och försöka skrapa lite extra mellan ledarna.
Re: Flip-Flop krets
Postat: 14 maj 2009, 20:45:39
av Stuggi
Inte hittar jag någonting som kan vara fel, så jag har lite svårt att se vad jag skall hitta på nu...
Re: Flip-Flop krets
Postat: 14 maj 2009, 21:24:40
av bearing
tRCL, tFCL. Maximum Clock Rise and Fall Time.
VDD = 5V - 15 μs
VDD = 10V - 10 μs
VDD = 15V - 5 μs
Från uppgooglat random datablad:
http://info.hobbyengineering.com/specs/ ... 4013BC.pdf
Stigtiden nu är ca 33000 μs, eller 39000 med 390k-motstånd. Kanske är därför den inte funkar. Fast jag är inte alls säker på att den här informationen i databladet betyder detta.
Re: Flip-Flop krets
Postat: 14 maj 2009, 23:28:45
av Stuggi
Så om man skulle gå ner till säg 1k så skulle man få 100µs istället. Dock fortfarande inte ens nära så är det avsevärt närmre...
Re: Flip-Flop krets
Postat: 14 maj 2009, 23:35:25
av bearing
Filtret är ju där för att ta bort studsarna, så det går nog inte att ändra tidskonstanten så mycket.
Den här kopplingen ger snabb stigtid med bibehållen avstudsning.
http://pici.se/pictures/fobzBngRG.png
Är dock osäker på hur kopplingen fungerar tillsammans med induktansen i sladdarna till knappen.
EDIT: la till en stor induktans i serie med knappen och då flipfloppade flipfloppen flera gånger under resonansen mellan induktansen och kondensatorn mellan studsarna.
Re: Flip-Flop krets
Postat: 15 maj 2009, 00:06:19
av bearing
Du kan ju prova om det beror på stigtiden genom att dutta med en sladd från VDD till klockingången.
Re: Flip-Flop krets
Postat: 15 maj 2009, 00:21:23
av Stuggi
Jeps, skall testa det imorgon, men nu skall jag försöka få lite sömn...

Re: Flip-Flop krets
Postat: 15 maj 2009, 12:29:54
av Stuggi
Funkade fint, klickade som bara vad när jag testade med att kortsluta 12V och CLK. Så nu är då frågan vad man gör nu...
EDIT; det var btw den nedre kanalen jag testade på då det var enklare att kortsluta till en jumper, så den är den utan motstånd på mosfet gaten och med 1k till jord istället för 10k
Re: Flip-Flop krets
Postat: 15 maj 2009, 12:48:28
av prototypen
Byt till ett fabrikat som tål långsamma flanker, t.ex. Philips (är det NXP det heter idag) från ELFA.
Protte
Re: Flip-Flop krets
Postat: 15 maj 2009, 12:56:37
av Stuggi
Hmm, kan man byta ut motstånden och/eller kondingen istället? Skulle inte idas löda loss kretsen och lägga en order hos Elfa... :/
Re: Flip-Flop krets
Postat: 15 maj 2009, 13:02:05
av prototypen
Ska jag skicka över mitt skatbo, en lagom skvätt epoxi så håller den bilen ut.
Protte
Re: Flip-Flop krets
Postat: 15 maj 2009, 13:04:50
av bearing
Det är inte så klokt att koppla mellan 12v och ingången, eftersom att VDD är 8 V.
Med 100ohms motstånd i serie med knappen verkar förra simuleringskopplingen fungera med induktansen från flera hundra meter sladd. Hur den här kopplingen klarar störningar vet jag inte.
http://pici.se/pictures/IbUxmSfhL.png
EDIT: 330kmotståndet var visst felskrivet till 3300k, men det funkar även med 330k. (Och 390k.)
EDIT2: Hm, eftersom kretsen är flanktriggad kanske den registrerar flera flanker från den här signalen. ltspice-kretsen verkar inte förstå flanktriggning på rätt sätt.
Re: Flip-Flop krets
Postat: 15 maj 2009, 14:43:41
av Stuggi
Jag tänker testa med att shorta ut 390k motståndet och se vad som händer...
Protte; Om du vill så skulle det nog sitta fint, behöver ändå bara en kanal för tillfället i bilen, vad vill du ha för ersättning?