Sida 6 av 12
Postat: 7 december 2007, 11:07:40
av danei
Det är inte synkronmotorer. Det sysn direkt på varvtalet antagligen är det två fyrpoliga och en 6 polig asynkronmotor.
Startmoment 100% betyder antagligen att startmomenter är samma som max kontinuerligt moment. Det gäller om man bankar in 50Hz 230V
Ska du köra dessa motorer via växelriktare så måste växelriktaden variera spänningen beroende på frekvensen. Typ linjärt. Du kan inte använda en tranfomator till låga frekvenser. Du behöver läsa mer.
Postat: 7 december 2007, 12:45:58
av n00bl0r14n
Ja det var asynkron ändå.
Vad skulle hända om man ändrar hz på motorerna?
Sänker man volten stiger väl ampreren?
Postat: 7 december 2007, 13:00:08
av danei
1. Ja det borde det vara.
2. Motorn ändrar varvtal.
3. Det heter ström och spänning. Men nej så är det inte. Negativ resistans är tämligen ovanlig.
Postat: 7 december 2007, 21:13:09
av n00bl0r14n
Ok det låter jätte bra.
Tack danei!
Nu är alla hinder borta ur vägen för mitt projekt.
Om jag får "motor blocket" att fungera så är mitt projekt fullbordat. Funkar det i bilen så är det en bonus.
Och tack till alla andra!
Nu tänker ni säkert "Va tänker han med! Det går inte att sätta olika Hz på en 50Hz transformator!"
Och det gör jag inte efter jag har fått reda på att det var inte så enkelt att göra det. Jag gör enligt följande:
48VDC -> 48VAC -> 230VAC -> 230VDC och sedan till frekvensomrikatren. Så enligt mina kalkyrer och eran support så borde det gå fin fint, OM jag inte har glömt något.
Postat: 8 december 2007, 10:24:56
av maha
Det känns lite som att skolade en hel del från lektionerna vid Optima... Men jag önskar dig lycka till. Och fråga vidare här, du kommer troligtvis att behöva det...

Postat: 8 december 2007, 13:41:45
av MadModder
Men hur har du tänkt lösa det med att spänningen måste sänkas vid lägre fekvens? Du kan ju inte köra in 230V i motorerna vid 10Hz...
Postat: 9 december 2007, 02:24:21
av n00bl0r14n
Janå alla säger olika. GÅR det att sätta 10hz på motorn och 220V?
Postat: 9 december 2007, 04:55:00
av bearing
Ju högre spänningen är ju snabbare laddas spolarna i motorn upp. Med andra ord - strömmen kommer blir högre och lindningarna kommer bli varmare enligt formeln P = R * I²
Jag har inte läst hela tråden. Men är det inte så att en frekvensomriktare använder PWM för att skapa sinusväxelspänning? do borde det ju bara vara att minska pulsbredden för att få lägre spänning.
Postat: 9 december 2007, 08:32:28
av grym
man kan köra synkronmotorer på låga varvtal och även i 0hz, men vid 0 hz behövs en feedback
om man kör med en vettig frekvensomformare så finns allt där, spännings sänkning vid frekvensänkning, boost för låga varvtal och så vidare
däremot är synkronmotorerna jobbiga i driften, man bör köra dom riktiga servon som är lite mera anpassade för synkronmotorer
några frekvensomformare har annpassat läge för synkronmotorer
skulle jag gjort något liknande så hadde jag för smidighetens skull börjat att prova mig fram
12v till 230v till frekvensomformare och sedan en vanlig asynkronmotor, har gjort det till förra modellen av drivning av den gamla lerduvekastaren
fördelen här är att man annvänder standard saker, bara till att plocka ihop och annvända
en sak man inte ska göra är att köra en transformator i olika frekvenser och inte med en utgång från en frekvensomformare, om man inte har en transformator för brett frekvensomfång och som klarar dom höga switchfrekvenserna utan att få stora värmeförluster i kärnan
Postat: 9 december 2007, 11:00:23
av danei
Du har blivit varnad för det tidigare i tråden. Men ingen har sagt att det går vad jag vet. 230V 10Hz kommer inte att gå länge.Det är en sak som är säker. Strömmen blir för stor. Men du tycks ju tro att strömmen blir större om man sänker spänningen. Du saknar helt enkelt för mycket grund kunskaper.
Postat: 9 december 2007, 22:14:10
av Newtn
Bör inte den här tråden ligga under idé banken? Eller har jag missat någonting, det verkar som det är mest planerande..
Ska dock inte säga så mycket då jag faktiskt endast tänker..
Måste säga att det är en rolig ide iallafall

Postat: 9 december 2007, 22:35:38
av danei
Visst ligger den i fel kategori. Någon moderator kanske kan flytta den till ett bättre ställe.
Postat: 9 december 2007, 23:03:03
av n00bl0r14n
Nej jag tror inte att strömmen blir större när man sänker spänningen. Jag frågade bara.
Delarna och komponenterna är beställda. Själva konstruktionen börjar i januari. Och så kommer det bilder på jur det går.
Med tips på projektet ni har gett mig har det kommit lite modiferingar i ritningar, komponenter och konstruktionen.
Som jag sa:
"Om jag får "motor blocket" att fungera så är mitt projekt fullbordat. Funkar det i bilen så är det en bonus."
Så då har jag en fungerande "motor block" som går att anpassa vid behov för att få bilen att rulla. Annars hittar jag på en annan fordon för att sätta den i.
Postat: 10 december 2007, 01:27:37
av limpan4all
Jag tror inte heller att han kommer att lyckas.
MEN -
Med en NFO-sinus frekvensomformare från NFO drive
www.nfodrives.se så kan man ha fullt moment med stillastående motor eller en motor som just precis kryper. Detta från stillastående till 100Hz rakt av - från ELFA, sök på NFO så lär ni er mera. Nu har visserligen ELFA slutat sälja 11kW varianten (22kSEK/st) men den hade varit rätt lämplig, två st en per drivhjul eller med 4st en per hjul skulle man kunna få rätt justa prestanda - 44kW med eldrift!!!
I princip skulle man kunna ta dessa enheter och göra en switchad DC/DC omvandlare från hans 48VDC (916A) till 565VDC (typ 100A om fyra 11kW motorer) och mata styrsystemet direkt utan att gå vägen över 50Hz AC med stora bulkiga transformatorer. Eller så kör man snabbvarianten 47st bilbatterier direkt matning till NFO aggregaten sen direkt ut på motorerna. Med vanliga standardbilbatterer och två st 11kW motorer så skulle man kunna fräsa runt i nästan 47 minuter på full effekt, så någon timmes åkande kan det nog bli. Laddning med 47 st CTEG MXS 3600 tar ju straxt under 20 timmar men rätt kul projekt.
Men hans kunskaper räcker inte på långa vägar.
Men det är möjligt att göra med mycket pengar och mycket kunskap.
Jag har en sån 2k2W som jag skall ta och labba på någon dag när jag får tid över...
EDIT : stavningsfel
EDIT2: direktlänk till databladet
http://www.nfodrives.se/manuals/2007DO001-10.pdf
EDIT3: Letade lite och hittade två flång nya 2k2W trefasmotorer 2870RPM så nu kan det bli lite labbande

Postat: 10 december 2007, 01:47:03
av limpan4all
Snabb budget två NFO-drives 11kW a 27500=55000:-, 47st startbatterier från Biltema a 498=23406:-, 47st CTEK MXS 3600 a 750=35250:-. 11kW 3-fas motorer a 5572=11145:- alla priser inkl moms för jämförelsens skull.
Så för ungefär 125kSEK så skulle man kunna ha ett "GDS" kit framme med rena standardprylar och rätt jysta prestanda, visserligen så väger väl 47st startbatterier närmare ett ton, men ändå, det går att göra
