Skillnaden mellan diesel och bensinmotorn är väl, förutom bränsl, lukt och sot
Att bensinmotorn antänder under konstant volym, medan dieseln under konstant tryck. dvs bränslet och när det sprutas in osv. är i sig i princip ointressant.
Postat: 28 maj 2007, 20:10:07
av bengt-re
Största skillnaden (som ger genomslag på verkningsgraden) är att dieseln arbetar utan throttel och då följdaktligen med luftöverskott. Detta medför i bensinmotorns fall (denna måste minska luftmängden eftersom insprutningen MÅSTE blanda viss mängd bensin per luftmängd - med andra ord så styr throttelspjället aktuellt effektuttag) att man förlorar en hel del effekt på pumpningsförluster ( ingastrycket är lågt vid dellast så motorn måste aktivt suga i sig luften vilket medför effektförlust)
Sen är detta inte hela sanningen, då man med modern motorteknik (GDI-motorn ifrån mitsubitsh bland andra) är så kallad leanburn motor och jobbar med luftöverskott - lite svårt att få det att fungera riktig bra dock, men en smart ide
Postat: 28 maj 2007, 20:36:05
av danei
En diesel motor kan man köra på många olika bränslen. Vätgas körs väl ofta i dieselmotorer. En ottomotor kräver ju ett bränsle med bra knackningsbeständighet.
Postat: 28 maj 2007, 21:00:25
av TomasL
Och bensinmotorer kan man utan problem köra på fotogen. Hmm, kanske inte dagens möjligtvis.
Postat: 28 maj 2007, 23:01:16
av Eson
danei skrev:En diesel motor kan man köra på många olika bränslen. Vätgas körs väl ofta i dieselmotorer. En ottomotor kräver ju ett bränsle med bra knackningsbeständighet.
Vätgas går nästan inte att använda i en vanlig bensinmotor då vätgasen kommer tok-knacka när bla. avgasventilerna blir för varma. Bäst lämpad för vätgas är nog wankelmotorn där de tre separata kammarna gör att vätgasen inte kommer i kontakt med den varma avgasporten.
Den ser bekant ut från nån lärobok jag haft i fysiken, så jag tror nog den stämmer. Som synes är den inte likadan som diesel-cykeln.
Den länkades från den där four-stroke-cycle-sidan, som dessvärre innehåller ett antal fel(vad det verkar som). Läs mer på talksidan för att se diskussionen. Jag tycker dock det räcker med att titta på de olika pv-diagrammen för att säga att det definitivt inte är samma processer.
Eson: jag sa ju det. En vankel lär det inte funka i heller. Där antändningen sker är det varmt. Så det kommer att knacka duktigt där med. Men i en diesel funkar det.
Den ser bekant ut från nån lärobok jag haft i fysiken, så jag tror nog den stämmer. Som synes är den inte likadan som diesel-cykeln.
Den länkades från den där four-stroke-cycle-sidan, som dessvärre innehåller ett antal fel(vad det verkar som). Läs mer på talksidan för att se diskussionen. Jag tycker dock det räcker med att titta på de olika pv-diagrammen för att säga att det definitivt inte är samma processer.
Det verkar som att det inte finns några klara linjer för vad en ottomotor är eftersom de som hävdar att otto-principen inte är fyrtaktsprincipen har sina källor från andra personer som hävdar samma sak. Därmed anser jag att det är en tycke-sak.
Jag tycker då att eftersom Nicolaus Otto byggde den första fyrtaktsmotorn så kan en fyrtaktsmotor kallas en ottomotor, oavsett antändningssätt. Orsaken till att folk kallar 'bensinmotorn' för ottomotor kan vara för att en bensinmotor går att driva på andra bränslen än bensin och man behövde ett begrepp som omfattade samtliga.
Dessutom så står det i första länken; 'On this page we discuss the Otto Thermodynamic Cycle which is used in all internal combustion engines.'
Klickar man på 'p-V diagram' länken på sidan kommer man till en annan sida där det står följande; 'The Carnot Cycle describes the operation of refrigerators, the Otto Cycle describes the operation of internal combustion engines, and the Brayton Cycle describes the operation of gas turbine engines.
Postat: 30 maj 2007, 08:43:33
av Millox
Tja, för min del har jag hela tiden tänkt på otto-cykeln, dvs den termodynamiska cykeln, inte på en specifik motortyp. Dvs, jag tycker det är helt ok att säga ottomotor uppkallad just efter uppfinnaren, men det är helt uppåt väggarna att kalla en dieselmotor för ottomotor eftersom det bevisligen är helt olika termodynamiska principer som verkar och eftersom den uppfinnaren hette just diesel. Var man på sin plats
För övrigt är det totalt fel att säga att alla motorer med intern förbränning använder sig av ottocykeln. Se bara på brayton som just precis är intern förbränning, men som inte det minsta har med ottocykeln att göra. Lite standard amerikansk begreppsförvirring vad det verkar som...
Re: Stirlingmaskiner, finns det några sådana?
Postat: 4 mars 2009, 20:54:54
av Eelector
Nu tillverkas det små (9kw) stirlingmotorer i sverige. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 396996.ece
----
Mycket intressant motortyp.
Lite roliga youtube-filmer: (drivs av värmen från en handflata) (en enkel motor med kul ljud)
Re: Stirlingmaskiner, finns det några sådana?
Postat: 4 mars 2009, 21:34:58
av Barry_Lyndon
Sunmachine saxat ur kommentarerna på Ny Teknik-artikeln ovan. Den kanske är i största laget och inkluderar pelletsbrännare: 410 kg, 3 kW eleffekt.
Tycker också det vore väldigt intressant med en mindre stirlingmotor för t.ex. off-grid applikationer eller i husbil. Vad jag läst skall det dock vara svårare att få bra effektivitet ju mindre dom är, beror väl på tryck/godstjocklek antar jag.
/Andreas
Re: Stirlingmaskiner, finns det några sådana?
Postat: 4 mars 2009, 22:13:14
av björn
Precis som dancar skrev på sidan två:
United Stirling finns inte kvar men kockums stirling finns allt.
Så finns Kockums stirling kvar i malmö iallafall och dom håleer på för fullt med sina stirling motorer. Jag vet också att dom har sålt någon lösning på mindre stirlingmotorer till ett annat svenskt företag som jag tror låg någonstans i norrland.
Så TomasL, kanske kan du få hjälp ifrån Kockums Stirling (värt att slå en signal iallafall) med antingen information om vem som kan hjälpa dig eller annan info.
På tal om bilar med stirling motorer så kan jag berätta att ovannämda bolag byggde 2-3 stycken under deras glansdagar varav en hade hastighetsrekord på någon bana under många år (kommer inte ihåg mer exakt).
Av dessa stirlingmotordrivna bilar finns den ena på kockums museum i malmö och den andra (en Opel som bland annat kungen provkörde slutet på 70-talet) finns i kockum stirlings lokaler i Malmö.
Jag träffade Lars Linde i höstas på en stirlingkonferens i Tyskland, och det lät som dom var i full gång i Åmål.
Det är SOLO-motorn dom har köpt tillverkningen av. V-161 om jag inte minns fel. 9kW.
Re: Stirlingmaskiner, finns det några sådana?
Postat: 6 mars 2009, 20:41:34
av xxargs
Stirling är väl som spelet 'GO' man lär sig reglerna på 5 minuter hur det fungerar - men att bemästra den så att den fungerar och ger bra verkningsgrad av insatt värme är en livstidsprojekt - om det ens räcker...
Att få något som övh. snurrar verkar de flesta amatörbyggare kunna få ihop (den som är gjord av konservburk och någon tomhylsa i länkade youtube är helt fantastisk skapelse) - men att få till något som kan driva en tungt lastad generator är något helt annat...
Men har inte typ storebro-båtar mm. inom segelfartyg just stirlingmotor i sitt värmesystem för att skapa just ström för båtens elsystem - dom köper dessa säkert från något företag....
Re: Stirlingmaskiner, finns det några sådana?
Postat: 13 juni 2009, 13:11:58
av BJ
Här är en länk till en annan motor, om nån har missat den: