Sida 4 av 7
Re: Blandade frågor om Fusion360
Postat: 15 december 2017, 23:26:05
av ie
Jag gjorde precis samma som du igår, fast på plan yta. Efter att ha projicerat cirklarna så gjorde jag en offset på dem med 0,5 mm som jag använde för att skapa hålet.
Re: Blandade frågor om Fusion360
Postat: 15 december 2017, 23:28:30
av Magnus_K
EXAKT det jag vill göra
Ska prova att göra en offset först. Återkommer.
EDIT: Nej, kan inte editera projiceringen...
Re: Blandade frågor om Fusion360
Postat: 15 december 2017, 23:42:37
av ie
Skapa en ny sketch, sen gör du offset. Sen extruderar du hålen.
(Tror det var så jag gjorde.)
Re: Blandade frågor om Fusion360
Postat: 16 december 2017, 15:41:00
av Magnus_K
Det fungerar så bra på plana ytor men lyckas inte få till det på runda/mjuka ytor.
Har någon tips om hur man löser det så är jag hemskt tacksam.
Löst det för stunden genom en massa omvägar men känns spontant som att det ska gå att lösa på ett "snyggare" sätt.
Ny frågeställning.
Hur gör jag en push/pull till en icke-plan yta?
Jag vill alltså ta bort kilen som är på bilden nedan. Gör jag en push/pull på den blåmarkerade ytan så går det bra att trycka ner den men skulle vilka få den att bli jämn med ytan, och inte som ett vinkelrät snitt.
presspull.JPG
Re: Blandade frågor om Fusion360
Postat: 16 december 2017, 16:01:57
av lgrfbs
Spontant, gå tillbaka i eventträdet och fixa anledningen till att kilen finns.
Om det inte är möjligt, då skulle jag göra "cut to surfers" , tyvärr vet jag inte exakt hur det görs i Fusion360.
Re: Blandade frågor om Fusion360
Postat: 16 december 2017, 16:44:43
av nomis_82
Lite svårt att se hur kilen är när man inte ser hela detaljen.. Om det inte går att ta bort kilen i historiken som lgrfbs skriver så heter verktyget split body och kan sedan ta remove på den body som du inte vill ha kvar.
Re: Blandade frågor om Fusion360
Postat: 16 december 2017, 16:48:18
av Magnus_K
Bra tips
Ska gå tillbaka och göra ett försök till. Funkar det inte så kan jag testa att dela på kropparna.
Re: Blandade frågor om Fusion360
Postat: 16 december 2017, 17:07:21
av Magnus_K
Blev inte riktigt som jag ville ha det men kilarna är borta i alla fall. Lyckades gå tillbaka i historiken.
Det får bli lite att kompromissa när man inte vet vad man håller på med
Tack för hjälpen!
Re: Blandade frågor om Fusion360
Postat: 16 december 2017, 20:06:38
av Magnus_K
Antagligen en omöjlig fråga att svara på utifrån bifogad bild men ni brukar vara jäkliga.
Det här ska vara en knapp med formen av ett kryss. Bilden i tagen inifrån den klotformade kroppen och jag vill inte att knappen ska kunna ramla ur kroppen "uppåt" på bilden.
Tanken är då att göra en läpp runt knappen som har formen av insidan av klotet.
Jag har försökt att projicera utskärningen av klotet på knappen men den projiceringen blir inte runt hela knappen. Även försökt med "Split face" och "Split body" men då är problemet att jag inte kan använda två ytor som "Split tool".
Förstår ni vad jag försöker göra? Och hur skulle ni i så fall gjort?
Knapp.JPG
Re: Blandade frågor om Fusion360
Postat: 16 december 2017, 21:27:35
av nomis_82
Vart tvungen att pröva själv. Om jag fattar dig rätt så gör såhär . I menyn för extrude när du gör krysset så väljer du extent to objekt och väljer en av de två ytorna du vill använda. chain faces måste också ha första alternativet markerat..
Re: Blandade frågor om Fusion360
Postat: 16 december 2017, 21:40:57
av Magnus_K
Jättesnällt att du tar dig tid.
Misstänker dock att jag inte förklarat bra nog.
Lade till ett rött streck i bilden nedan. Jag vill alltså få en sån "läpp" runt hela knappen så den inte kan åka genom hålet.
Lyckas jag bara få en projicering eller annat på knappen så borde jag kunna göra en push/pull några millimeter ut som har formen av insidan av "klotet".
Knapp.JPG
Re: Blandade frågor om Fusion360
Postat: 16 december 2017, 22:17:07
av nomis_82
Fattade precis när jag postade mitt meddelande och läste igen.. det blir ju lite krångligare men samma princip. Först gör ny sketch på botten av krysset gör en offset på krysset eller rita valfri form. Extrudera mot klot ytan offset på 0,1 eller liknande operation join . Gör sedan en extrude igen mot ytan men operation cut och offset tex. 1mm
Re: Blandade frågor om Fusion360
Postat: 16 december 2017, 22:19:22
av Magnus_K
Det hade jag inte tänkt på!
Ska testa direkt men låter som sättet att göra det på

Re: Blandade frågor om Fusion360
Postat: 16 december 2017, 22:31:44
av Magnus_K
Nej, går tyvärr bet på att jag ska extrudera mot två ytor. Får felmeddelanden hela tiden. Kan inte heller välja flera "to objects".
Även försökt sy ihop ytorna men lyckas inte på något sätt...
Re: Blandade frågor om Fusion360
Postat: 16 december 2017, 22:45:55
av nomis_82
om du prövar att extrudera krysset längre in i klotet först det skulle kunna vara för nära..