Sida 4 av 7

Arbetet går vidare

Postat: 18 april 2012, 22:05:02
av ojje
Provmontage av ytterpontoner, omlödning av yttre lysdiodslampor så de fungerar för 7,2 volt i stället för 12 v. Kabelgenomföringar och IP68-kontakter från Elfa har kommit.

En stor dag

Postat: 24 april 2012, 23:35:35
av ojje
Fick tillfälle att åka ut på Mälaren och sänka Paddan till ett djup av ca 10 meter.
Väl tillbaka vid ytan kunde jag konstatera att allt invändigt var snustorrt. Och då har jag bara dragit åt vingmuttrarna med handkraft.

Allt lackat

Postat: 5 maj 2012, 09:31:55
av ojje
Arbetet har legat nere en tid på grund av vårrustning och sjösättning av segelbåt.

Nu är dock alla delar lackade och montering kan påbörjas.

LED-lampor är förseglade med silicon och pontonrören kan förseglas för att bli vattentäta. En vanlig dyvika i ena änden gör att det blir tätt. Tanken är att sedan fylla pontonerna med blyhagel i rätt mängd så paddan blir viktneutral i vattnet.

Funderar på att göra en gripklo av en billig skruvdragare. Bör funka.

Planetväxel

Postat: 6 maj 2012, 00:09:50
av ojje
Om man inte har något att göra en lördagkväll efter att fru och barn somnat kan man alltid skruva isär en planetväxel, vad det nu skall vara bra för...
Har dock fått ihop den och inser att jag med viss modifiering kan få in den i ett 32 mm PVC-rör. Det skall nog kunna bli en gripklo tillslut också.

Något tips på hur man enklast gör för att täta en roternade axel?

Re: Örjans ROV

Postat: 6 maj 2012, 11:13:12
av Mizzarrogh
STEFA packningar?

Re: Örjans ROV

Postat: 6 maj 2012, 18:21:10
av _kim_
Här är en variant på en gripklo http://aquaticus.info/manipulator

//Kim

Kabeldragning

Postat: 8 maj 2012, 22:14:30
av ojje
Elfas genomföringar monterade i bottenplattan. Svårt att hålla nere antalet. Satte dit en extra som jag kommer att använda för att slå av och på maskineriet samt kunna ladda batterierna. Dessa kontakter får inrymmas i en vattentät box under skrovet.

Lite trixigt att dra kablar för styrbord och babords motorer samt lamporna för ”allmänbelysning”. Ett litet tips är att fylla en vanlig spruta med marintätning eller sikaflex för att lättare applicera denna djävulska massa.

Även de tunnare pontonerna önskar jag vattentäta för att kunna fylla upp dem med blyhagel vid behov. Ett par syntetiska vinkorkar får tjänstgöra som tätningar. En av de dyrare investeringarna i projektet…

Motormontage

Postat: 11 maj 2012, 08:09:05
av ojje
Motormontage
Äntligen är all mekanik hopskruvat. Verkar som ritningsmakaren tänkt rätt ;-) Lite pyssel att få alla elkablar på plats. Tryckte in bitar av smältlim i krympslangen för att öka på vattentätheten.

Den vita plastlådan på undersidan är vattentät och kommer att husera en huvudbrytare, en laddkabel och kanske en USB-kontakt till Arduinokortet.

Ekipaget som det står just nu väger exakt 2 kg. Verkar stå i paritet med mina tidigare beräkningar som säger mig ca 3000 cm3 undanträngt vatten. Ballasten behöver nog inte vara så stor i slutändan.

Volymberäkning
Kupol 1500 cm3
Bottenplatta 30x25x1=750 cm3
Yttre rör 2x 1x1xπx17=104 cm3
Inre rör 2x 1,8x1,8xπx27=550 cm3
Motorer mm =100 cm3
Ca volym undanträngande vatten = 3000 cm3

Viktberäkning
Ca 2,5 kg

Re: Örjans ROV

Postat: 11 maj 2012, 08:58:54
av labmaster
En sak som jag inte begriper med detta projet. Tål motorerna vatten?

Re: Örjans ROV

Postat: 11 maj 2012, 10:59:41
av Mizzarrogh
Ja, fast jag vet inte hur de mår i längden av saltvatten (räcker måhända att sköja dem i sötvattensom med vanlig dykutrustning) eller om de ej får torka ordentligt emellan.
Annars har vi ju faktiskt testkört liknande motorer under vatten här, även vanliga kolmotorer verkar fungera. :)

Re: Örjans ROV

Postat: 11 maj 2012, 11:11:35
av labmaster
Tack för svaret, man lär sig så länge man lever :).

Re: Örjans ROV

Postat: 11 maj 2012, 12:03:36
av Mizzarrogh
Har för mig jonas kletade i litet epoxi för säkerhets skull (mest för att skydda), men de går ändå, bevisat enligt test i en vattenburk av en annan forum meläm. :D

Tror det har att göra, vad gäller kolmotorer, med strömmen väljer den genaste vägen så att förlusten inte blir avgörande för funktionen, men rätta mig gärna om jag har fel någon. :humm:
Dessa motorer behöver ju dock ej någon sådan fysisk förbindelse.

Edit, nu snackar jag naturligtvis lågvolt system med (i sammanhanget) ofarlig ström/spänning förhållande om man vill använda kolmotorer. :)

Edit, många billiga kolmotorer för hobbybruk rostar dock fort upp om man inte rengör den ordentligt från salt och låter den torka ur ordentligt efter doppet. :)

Edit, vet ej hur det ser ut i mer seriösa sammanhang, men bör, enligt tester på annat håll jag läst, vara tillräckligt för att tex fungera för externa griparmar, trusteroch liknande för sådanhär hobbybruk.


_

Re: Örjans ROV

Postat: 11 maj 2012, 12:37:02
av ojje
Jag har sprutat vaselinespray på motorerna, men visst kommer livslängden att kortas. Trots allt ett hobbybygge, men blir det en till ROV kommer jag att göra någon form av magnetisk överföring av kraften mellan motor och propeller.
Griparmens axel kommer jag att försöka täta med packning. Den snurrar heller inte så snabbt.

/Örjan

Re: Örjans ROV

Postat: 11 maj 2012, 12:56:14
av Nerre
Det bästa är ju att låta motorns magnetiska fält vara kopplingen, annars får du ju dels "magnetförluster" i motorn och dels i den separata kopplingen.

En outrunner BLDC borde ju vara enkelt att få tät.

Re: Örjans ROV

Postat: 11 maj 2012, 13:01:24
av Mizzarrogh
Problemet som jag ser det är väl mest att få mantelns("statorns") insida,som jag gissar är oskyddad vattentät i så fall. :)