Ja, åter en helg med jobb. Den här helgen spenderade jag största delen ensam på mitt ställe. Jag fick ner lite bord och dataskärmar dit så nu kan jag börja bygga ordning operatörsrummet på allvar. På Fredag när löningen kommer blir det att införskaffa konsoller, hyllplan mm.
Jag gjorde klart alla radialer till de tre återstående vertikalerna för 80M arrayen och även ett par toppar fick lov att modifieras för att passa men nu verkar det OK. Jag ska dock simulera hur mycket vi behöver korta antennera då de nu resonerar lite för lågt i frekvens, runt 3400 kHz och vi vill ha dem att resonera på runt 3550 (de brukar höja sig ungefär 100kHz när man sätter upp alla). Det bör bli runt en meter som ska bort men jag tänkte göra en simulering för att vara säker. Det är inte så skoj att ta upp och ner dem för att trimma in dem, det är lite bökigt.
Jag tog även ner 8st träd till och jag tror att avverkningen för hösten är färdig nu. Det blir nog lite jobb i vinter skulle jag tro för att förbereda där stagen till 60m masten ska gå förbi.
Jag har också gjort lite eljobb inomhus och lyckades även köra VK9DWX, en expidition på Willis Island utanför Australien på nya antennen som sattes upp, fick honom på första ropet

Trevligt med frost när man ska jobba med aluminium

Frostade rörklammer som staglinorna av parafil kläms fast med.

Härligt

Temporär antennswitching ligger på golvet...En förbättring iaf jämfört med att ha alla kablar och manuella switchar ute vid radion.

Ändningen av jordlinan

Jordning + en dator på plats

2st nätaggregat

Ett jordat vägguttag är fint att ha

Avgrening på elen från operatörsplats #1

Jag kör 3st faser från proppskåpet och sedan går en fas till operatörsplats #3 och #4, en fas för plats #2 och en fas för plats #1. Det är bara för att sprida ut belastningen lite och även finns chansen att om en fas ryker så fungerar fortfarande de andra platserna.

En usel bild på hur det ser ut vid operatörsplats just nu. Jag ska som sagt in med lite hyllor så det kommer bli mycket smuttare.
Till helgen väntar jag få hjälp av folk från Umeå så då kanske de tre återstående vertikalerna kommer upp