Elinstallationer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Elinstallationer

Inlägg av sm2wmv »

I sm2wmv's projekt om Att bygga en amatörradiostation kom diskussionen in på elinstallationer då AndLi skrev:

"Jordat och ojordat i vägguttagen bredvid varandra?
Är det inte lämpligt att följa gällande regler om man nu ska hemmapula?

Får man gå ut med en trefasare och sen dela upp den i 3 enfasgrupper?"

Fortsättningen på den diskussionen finns nu här nedan:

//Jimmy
----------------------------------------------

De ojordade uttagen satt redan där och ska tas bort...Eller så låter jag dem sitta kvar, vi får se.

Vad jag förståt får man göra det. Förr fick man inte men EU ändrade väl bestämmelserna?
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

vi lyder väl under celeco? dvs att sverige har hådare regler än vdad många andra länder har.. ta bort det ojordade! alla uttag i ett rum ska antagligen vara jordade eller ojordade. vid nybygge eller reparation osv ska det alltid skyddsjordas.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ahh, ok men då tar jag bort de ojordade uttagen bakom fuskväggen eftersom det är ett eget rum :) Han som hade huset innan mig verkar ha nydragit elen och jag kan inte förstå varför han valt att inte ha jordade uttag. Ska ta och kolla om det möjligen är kabel med skyddsjorden i men det vore väl att ha för mycket flyt.

Vore fint om någon som är säker på reglerna berättar om det är OK att göra som jag gjort, dvs dra en 3-fas kabel och sedan dela upp den på tre uttag.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

sm2wmv: Det är väldigt enkelt, eftersom du inte har behörighet (annars borde inte frågorna uppkomma) så är allt du gör olagligt! Tråkigt, men det är ju tydligt att det behöver vara så då folk inte kan låta bli att göra installationer utan kunskap.

Tidigare ägare tyckte väll att den jordade kabeln var för dyr...
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det är inte inkopplat utan bara dragit och jag har en behörig person inblandad i stationsbygget som kommer göra själva inkopplingen och får i så fall rätta eventuella fel. Jag har dragit el förr och haft behörig person att koppla in det, dock inte samma kille och det har aldrig varit ett problem. Dock har det då aldrig varit tal om jordade och ojordade uttag utan allt har givetvis varit jordat.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

http://www.byggahus.se/forum/el/101542- ... n-hur.html
Där är en tråd som diskuterar trefas till enfasbelastningar, det är okej.

Jag har kört för fort förr, bara för det är det inte lagligt idag.

Men du är säkert helt medveten om att upplägget, "jag hempular elen och El-nisse besiktigar" är olagligt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag får väl låta min kompis ta loss klammren då och spika upp kablarna på nytt så blir alla nöjda. Nu när jag läser på elsäkerhetsverkets sida får man inte göra nyinstallation av uttag osv. Var det lagligt förr med att en elektriker besiktade och det var OK? Eftersom de flesta när jag läser runt verkar ha samma uppfattning om reglerna som jag.

Detta är ju aningens löjligt må jag säga, så länge man inte kopplar in utan bara drar kablarna kan jag inte förstå varför det ska vara olagligt, speciellt inte när det är utanpåliggande så då t.o.m. ser hur det är gjort.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det har inte varit lagligt de senaste 15-20 åren, troligen inte innan dess heller.

Däremot är det mycket vanligt att folk tror att de kan dra VPrör, sätta doser och dra i sladdar och koppla för att sen en behörig elektriker ska komma och godkänna det. Det är inte tillåtet... Inte ens om det skrivs 100 trådar på ett forum blir det lagligt...

Det ska vara en behörig elektriker som utför jobbet, eller en person i anställningsställning till honom. Som då kan jobba på hans behörighet.

Det är precis därför det är olagligt, för att du inte ser riskerna! En lite för djupt skalad kabel, en lite dåligt itryckt anslutning, en underdimensionerad kabel. Blandat ojordat och jordat. Ju mer man lär sig ju mer inser man att man inte kan...

Det är sällan lagar och regler finns i sverige bara för att jävlas med de som bor här. De är ofta ganska väl underbyggda.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ahapp, då får jag be polaren fixa elen framöver då. Aja, jag har nog att göra ändå :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

AndLi:
Du råkar inte ha en länk som visar reglerna?
Det är ju så många som säger olika saker, så det bästa är ju om man själv kan studera lagen. Annars blir det lätt så att en läser något, berättar för en annan som berättar vidare och tillslut får man recept på kanelbullar.. :)

Nog borde det vara ok att spika kabel och/eller dra VP-rör utan licens?

Det brukar ju tillochmed stå på vissa förpackningar av elmaterial (som inte kräver licens, t.ex fönsterlampor) att kabeln får ej hänga löst eller sitta sträckt. En del tror att det räknas som fast installation så fort man sätter dit kabelklammers, men det är snarare god hemsäkerhet, så länge man är vet hur arbetet skall utföras. (Läst från en anvisning från elsäkerhetsverket angående hur man gör ett hem djur/barn-säkert.)

Vad jag personligen minns så är det bl.a hur kabeländarna är anslutna som avgör om det är en fast installation eller inte. T.ex en stickkontakt räknas inte som fast installation. Tyvärr har jag inte hittat någon länk som varken (som det så vackert heter) styrker eller bestrider detta.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

På elsäkerhetsverkets hemsida står det att installation ska göras av en fackman. Det man får göra är att byta ut trasiga uttag, lampsladdar osv. men all nyinstallation ska göras av en fackman.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jimmy: Nej!
www.elsak.se faq säger följande:
Vilka elarbeten jag får utföra själv?
Vissa enklare elarbeten får du utföra själv, under förutsättning att du vet hur du ska göra. Du får till exempel byta (men inte nyinstallera) strömbrytare, vägguttag, lamputtag och proppar (säkringar). Du får montera sladdströmbrytare, lamphållare, skarvuttag och stickkontakt på en sladd.

Vänd dig dock alltid till en fackman, om du är det minsta osäker på hur man gör! Nyinstallation av fasta ledningar, uttag och strömbrytare får endast elinstallatörer utföra. Detsamma gäller anslutning och losskoppling av fast anslutna apparater och byte från ojordat till jordat uttag.
Den formella lagtexten borde finnas där nånstans med..

Det säljs massor av elmatterial i svenska "svenssonbutiker" som aldrig får installeras av annant än behörig person. Jag misstänker att fusket är enormt utbrett...
Norpan

Inlägg av Norpan »

Och jag misstänker att denna lag kommit till för att försöka komma åt svartjobbande elektriker, eftersom en behörig elektriker inte är behörig på fritiden.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

AndLi:
Vilket var det du svarade nej på? :)

Notera att det står "till exempel" i FAQ'n.

Det står även "Nyinstallation av fasta ledningar".

En löst liggande kabel med stickpropp och t.ex lamputtag är ju ingen fast installation och man får sätta upp en taklampa med stickpropp. Överrens? Då går vi vidare:

En taklampa hänger ju uppe tack vare att man sätter fast sladden i kroken.
Om man nu inte får sätta fast sladdar utan att det kallas "fast installation",
varför behöver man då inte tillkalla elektriker för att sätta upp en taklampa som har stickpropp? :)
Senast redigerad av JimmyAndersson 21 oktober 2008, 12:37:03, redigerad totalt 1 gång.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Att bygga tex nytt hus och spika fast Dosor och vp rör får man ju göra. det är väl inget som säger att man ska dra el i de ;) kan ju vara ljudkablar till hemma bion.

Dock så är jag osäker på om man ens få dra kablar i vp rör och sedan låter en fackman titta över det hela och sen skruva fast kabeländarna där de ska vara.. dock så vet han ju inte om det finns en skarv eller en skada på kablen så det låter dumt.
Skriv svar