Sida 3 av 3
Postat: 31 oktober 2005, 20:06:16
av pheer
Hmm, nu blev jag osäker. Men det är ju som sagt bara att pröva, ett tips är att köpa mer än en triac iaf.
Med kopplingen på bilden kommer de inte att utsättas för några effektar att vara rädd för. Kopplingen kommer bara att ge en kort puls till styret. Till skillnad från din koppling då spänningen ligger på under hela perioden.
Postat: 31 oktober 2005, 20:18:34
av zeus
Kanske lättast att sätta in ett relä och pulsa det någon gång i sekunden.

:D
Det här med triacs verkar lite mysko...
Men som sagt, köper några triacs, någon diac och sen testar jag. Hoppas på att det funkar eller att någon kommer med ett exakt svar här.
Nu bad med Svenska Akademien(Resa sig opp) i lurarna.
Postat: 31 oktober 2005, 21:50:15
av macgyver
Kondensatorn är till för att skapa en tidsfördröjning av tändpulsen gentemot nollgenomgången, ju lägre resistans du ställer in med potentiometern, dessto snabbare laddar kondensatorn upp sig till det gränsvärde där diacen släpper igenom en tändpuls till triacen.
kondensatorn laddas ur via diac + triac gaten och förloppet börjar om vid nästa nollgenomgång då triacen släpper
Postat: 31 oktober 2005, 22:00:42
av zeus
Kanonsvar!
Är det så att det i princip funkar med vilken diac och triac man vill? Bara de klarar effekten? Eller, behöver diacen klara någon effekt? FÖr de finns grymt billiga som inte klarar så mycket effekt.
Tänka sig, nu börjar även jag fatta.
Postat: 31 oktober 2005, 22:17:40
av macgyver
Tja det är IGT (Strömmen för att trigga triacen) och VGT (Triggspänningen)som man får kolla på vid val av diac.
men en DB3/STM diac för 0,96kr och t.ex. en BT139-600/Ph triac 600V, 15A för 19kr (båda från elfa) borde fungera bra och till ett överkommligt pris
Postat: 3 november 2005, 17:37:37
av zeus
Verkar funka bra! Inget brinnade än.
Triacen blir dock lite varm.
Sen är det verkligen skitsnyggt att sätta ihop allt med sockerbitar.

:D
Postat: 3 november 2005, 19:40:22
av macgyver
trevligt

du har inte glömt kylfläns väl?
sockerbitar är vad alla proffs använder, kretskort är bara för nybörjare
Postat: 3 november 2005, 19:50:53
av zeus
Tack!
Nu funkar den ännu bättre. Ska bara byta kondensatorn, den är lite för stor nu. Så istället för att skruva på hela potentiometern är det typ en tredjedel som gör att lampan(Kör med det som test) ändrar ljusstyrka. Men det kommer ju fixas lätt.
Kylfläns sitter självklart på, med isolerbrickor och hela rasket. Ska dock byta till en lite smidigare när jag sätter in det i låda.
Kretskort kommer jag inte annvända alls tror jag, känns onödigt vid typ 5 komponenter. Vi får se, annars är lödning+krympslang smidigt.
Eller är det något som är bättre med ett riktigt kretskort? Kanske blir lite säkrare, både för mig och så att det inte går sönder.
Postat: 3 november 2005, 20:31:14
av macgyver
sen kanske du behöver justera lite på resistorn märkt med 10k på bilden du postade i sista inlägget på sida 2 i tråden, men det lär du märka...
tja håller med dig det känns lite onödigt att göra kretskort för 5 komponenter. Fina lödningar och krympslang över alla spänningssatta samt en skyddande låda borde fungera bra, även om den kanske inte blir S-märkt eller vad det nu heter

Postat: 3 november 2005, 21:30:38
av zeus
Har ett stort gäng 5w:s resistorer på 4,7k, bra med skruvanslutning. Får se hur det blir sen _när_ jag hittat rätt resistor.
Kommer ju vara med hela tiden den är igång. Sen är det både värmesäkring och vanlig säkring. Något mer man kan göra för att göra det ännu säkrare?
Kommer förresten göra ett enkelt kretskort, svårt att fästa upp annars.
Postat: 3 november 2005, 23:03:05
av zeus
Ville att den skulle dimma ännu mera än den gör nu, går bara ner till ca 150v rms. Då borde det ju logiskt sätt bara vara att öka max resistansen på poten. Ökar till 200k, ingen skillnad. Kanska får sätta in en större kondensator, eller vad tror ni? Eller hur stor resistans kan vara vettig?
Postat: 4 november 2005, 17:30:56
av macgyver
tja om man vill kan man ju räkna på det. Men räkna är jobbigt, lättare att testa med olika kondensatorvärden/pottar
edit: på de dimmrar jag pillat med användes pottar med hyffsat stora värden, typ 1MOHM
Postat: 4 november 2005, 20:39:22
av zeus
Allt funkade bra... Tills... *host*
Hade nog underskattat värmen triacen utvecklade, undrade varför min kontrollampa helt plötsligt lyste med fullt sken och vid mätning begränsade inte kretsen någonting.
Hmm, tog en tops doppad i vatten och nuddade kylflänsen, det fräste...
Får sitta och reglera med att slå på ochav lite då och då. Imorrn ska det byggas om så den får en lite större kylare, kanske fläkt.