Sida 3 av 4

Re: CNC svarv, Norrhult

Postat: 21 januari 2013, 21:59:12
av X-IL
Japp en sån spak sticker fram på en av bilderna. Det går att bygga om den till fjäderbelastad åt normalhållet och att man får hålla emot när man skall backa, som det är original sitter en spännbult.

Du borde leta reda på lite gammal South Bend-litteratur på nätet, där står allt du behöver veta om din svarv. Sök på South Bend 9" lathe...

Re: CNC svarv, Norrhult

Postat: 21 januari 2013, 23:23:12
av ghost_rider
Den dära lilla spaken har jag varit o dragit i tidigare men utan något resultat.
Kikande närmare nu och det är precis som du säger, den lägger mot ett annat kugghjul som gör att den driver på andra hållet.
Dock satt spaken med sjuhelsikes moment, fick syn på låsbulten, försökte lossa, gick inte.
Gick över till grövre verktyg o poiiing så släppte den, dock inte tillräckligt för att kunna röra spaken.
Fick i sin tur montera bort några kugghjul för att kunna släppa på spännbulten ordentligt, monterade dit kugghjulet igen och spände så att kuggarna gick fritt ifrån bulten. Det gick såklart inte, tydligen så sitter det en alldeles för tjock bricka på spännbulten till spaken, vilket i sin tur bygger ut mot kugghjulet.
Så inte nog med att förra ägaren inte har användt reverseringsfunktionen på 50år så har han gjort en fin urgröpning på insidan av ett kugghjul. :/

Sa jag att grejorna är lortiga :/ ;)

Re: Gammal goding-svarv- Norrhult

Postat: 23 juni 2014, 21:46:13
av ghost_rider
Väcker tråden och svarven till liv igen.
Nu har den stått i min källare väl över ett år utan att jag har fixat till den. :tumner:
Rensade fram den bakom grejor som har täckt och skräpat ner, men nu skall det bli ändring på det.

Tanken var ifrån början att bygga om till cnc svarv, men dessa tankar har jag nu lämnat bakom mig.
Jag ska renovera upp denna gamla maskin och till en början få den att funka. Chucken har inte fått av trots alla knep i boken, den sitter sjutusan..lämnar den där sålänge..
dock skulle jag behöva fixa nya glidlager (delade mässningslager gissar jag) till huvudaxeln. Någon som vet om man kan få tag på dessa nuförtiden, eller det kanske är ett bra 'nybörjar'projekt att svarva till ett par nya?

så, en liten lista på vad som skall fixas
# nya bussningar/muttrar i samtliga axlar
# nya lager för huvudaxeln
# ny verktygshållare
# smörja upp samtliga lager
# byta ut motor till AC servo+ digital varvtalsreglerning

// # senare skede
# måla om
# ny bänk

Re: Gammal goding-svarv- Norrhult

Postat: 27 juni 2014, 23:14:16
av ghost_rider
ingen som vet någonting om lagerna? borde vara samma i south bend, blomqvist klonerna.

Re: Gammal goding-svarv- Norrhult

Postat: 28 juni 2014, 09:59:57
av tecno
Har du kollat om du hittar nån info på www.lathes.co.uk ?

Gammal goding-svarv- Norrhult

Postat: 30 juni 2014, 11:02:26
av blackadder
Mattias Hellore skrev:Nyare chucknycklar har en fjäder på änden så det inte går att ha den vilandes mot chucken.
Den fjädern togs bort första gången jag skulle öppna chucken mer än ett halvt varv.

Re: Gammal goding-svarv- Norrhult

Postat: 4 juli 2014, 09:14:32
av ghost_rider
Tack för länken, men jag hittar inget om just denna svarven.
vet att det är en southbend klon, men hur långt de har kopierat vet jag inte då jag inte riktigt hittar ngt liknande.

Blir väl att skruva upp o kolla vad det sitter för lager där.
Fick förövrigt min nya snabbhållare och lite annat lulllull till svarven i går :)

Re: Gammal goding-svarv- Norrhult

Postat: 4 juli 2014, 11:54:34
av X-IL
Lagren är antagligen bronsbanor som ligger i lagerlägen. Jag tror det blir svårt att hitta några nya tyvärr.

Re: Gammal goding-svarv- Norrhult

Postat: 4 juli 2014, 11:58:19
av ghost_rider
ok, lämpligt ersättningsmaterial, nylon? mässing?
Borde inte vara så svårt att svarva till ett par nya bussningar/lager

Re: Gammal goding-svarv- Norrhult

Postat: 4 juli 2014, 12:10:49
av tecno
lagerbrons och inget annat!

Re: Gammal goding-svarv- Norrhult

Postat: 4 juli 2014, 13:14:03
av ghost_rider
Av vilken anledning?

Re: Gammal goding-svarv- Norrhult

Postat: 4 juli 2014, 13:34:48
av tecno
Nylon = för mjukt
Mässing = smörjer inte

Lagerbrons = slitstarkt och smörjande = som gjort för detta

Re: Gammal goding-svarv- Norrhult

Postat: 4 juli 2014, 14:01:56
av jihe
Hur vet du att de behöver bytas om du inte öppnat och tittat på dem? De kanske bara behöver justeras (om ens det, jag kan inte se i tråden att du har mätt något)?

Re: Gammal goding-svarv- Norrhult

Postat: 4 juli 2014, 14:42:25
av ghost_rider
Ok då vet jag :)

Det är ett märkbart glapp på ca 1-2mm om jag lyfter chucken med handen, av den anledningen tror jag att lagret är slut.
Tror inte att man kan justera lagerspänningen på dessa gamla maskiner, men jag kan ha fel.

Re: Gammal goding-svarv- Norrhult

Postat: 4 juli 2014, 16:35:53
av BEEP
Det ser ut som att det sitter en bricka mellan lagerna?