Re: Elturbo fiddy dirtbike 250cc
Postat: 18 juni 2012, 01:50:26
Om man tittar rent termodynamiskt så är det bra många hästkrafter som tas ut från avgaserna och investeras att pumpa upp tryck i insugsröret med dom mängderna luft per sekund som det handlar om - skall man ha elektrisk turbo så måste lika många hästkrafter pumpas in i form av elström till motorn och det har knappast en motorcyckel i kapacitet vare sig i generator och batteri.
---
en skaplig damsugare drar i sig över 2 kW när den drar igenom med maxflöde och knappt någon tryckskillnad och när det är stopp så kanske man får 0.3 bar tryckskillnad
När man kör fullgas och full varvtal på en större motorcykel så är nog luftmängderna i storleksordningen av vad dammsugaren flödar utan tryckdifferens men på en hårdtrimmad motor så kanske man vill ha 0.5 bar övertryck på insugsluften och då kostar det hästkrafter i nästan samma storleksordning som tas ut på motoraxeln ( teoretiskt en nollsummespel om inte turbinerna är av för dålig verkninsgrad dvs. den energin som går åt att komprimera i turbon tas tillbaka igen på avgasturbosidan när det går ut som avgaser)
gasturbiner är ett typisk applikation där effektflödet mellan avgasturbinen och kompressorn är många gånger högre än det som slutligen tas ut på motoraxeln -
---
en skaplig damsugare drar i sig över 2 kW när den drar igenom med maxflöde och knappt någon tryckskillnad och när det är stopp så kanske man får 0.3 bar tryckskillnad
När man kör fullgas och full varvtal på en större motorcykel så är nog luftmängderna i storleksordningen av vad dammsugaren flödar utan tryckdifferens men på en hårdtrimmad motor så kanske man vill ha 0.5 bar övertryck på insugsluften och då kostar det hästkrafter i nästan samma storleksordning som tas ut på motoraxeln ( teoretiskt en nollsummespel om inte turbinerna är av för dålig verkninsgrad dvs. den energin som går åt att komprimera i turbon tas tillbaka igen på avgasturbosidan när det går ut som avgaser)
gasturbiner är ett typisk applikation där effektflödet mellan avgasturbinen och kompressorn är många gånger högre än det som slutligen tas ut på motoraxeln -