Ja det är en sån där Railgun, men den ska vi bygga sen när elverket är klart.
Edit,
Exempel,
Ett elverk drivs av en dieselmotor på hög och låg last, Över en viss belastningsnivå kan man låta elverket med variabla transmissioner övergå från att köras med variabel transmission till att köras direktdrift, som föreslagits har använts variomat, stegad variabel transmission som också har föreslagits bör kunna användas mellan dieselmotor och svänghjul.
5kW ca 6,8hk (effektuttag från generatorn vid hög last)
0,5kW ca 0,68hk (effektuttag från samma generator vid låg last)
Generator 0,8 (?, verkningsgrad?)
2xCVT = 0,9x0,9 = 0,8 säg 0,75 med svänghjulsfriktionen (variomatic CVT och svänghjulsfriktionen tagen ur luften)
Generator samt 2xCVT 0,8x0,75 = 0,6
6,8/0,8 = 8,5hk (den effekt dieselmotorn behöver utveckla vid hög last och med direktdrift)
6,8/0,6 = 11,34h (den effekt dieselmotorn behöver utveckla vid hög last och med drivning via svänghjul)
0,68/0,8 = 0,85hk (den effekt dieselmotorn behöver utveckla vid låg last och med direktdrift)
0,68/0,6 = 1,34hk (den effekt dieselmotorn behöver utveckla vid låg last och med drivning via svänghjul)
Exempel
Säg att man väljer en motor som kan avge effekten 12hk vid fulleffekt och vid t ex varvtalet 3000RPM.
Vid direktdrift behöver dieselmotorn utveckla 8,5 hp för att man skall kunna få ut 5kW från generatorn.
Vid generatorbelastningen 0,5 kW och direktdrift behöver motorn utveckla 0,85hk, vid drift via CVT svänghjul CVT behöver motorn utveckla 1,34hk.
1)
Vid direktdrift motsvarar 0,85hk under 1/10 (ca 0,071) av full belastning, om man då tittar i de diagram Anders Olsson lade in så ser man att kurvan för bränsle förbrukning går upp från ca 200gr/hkh till som det ser ut minst 500gr/hkh (definitivt över 400gr/hkh om kurvan fortsätter i samma riktning) om motorbelastningen minskas till 1/10. DVS bränsleförbrukningen ser åtminstone ut (vad jag förstår) som om den har ökat 2,5ggr/ ”tillverkad hk”
0,85hk x 500gr/hkh = 424gr/h
2)
Vid drift via två CVT och svänghjul bör man kunna sänka varvtalet på motorn så att man fortfarande kan nyttja full belastning. DVS så bränsleförbrukningen förblir 200gr/hkh, det bör ge att bränsle förbrukningen totalt sett minskar trots de ökade förlusterna genom transmissioner och svänghjul.
1,34hk x 200gr/hkh =268gr/h
Jag tycker det ser ut som om man skulle kunna spara 156gr bränsle i timmen genom att minska motorns varvtal vid låg last, trots de ökade förlusterna i transmissionen. (kanske har missat något förstås).
Svänghjulet gör att man kan hålla varvet på generatorn den stund det tar för motorn "att komma upp i varv", om inte svänghjulet fanns skulle motorn "korka" då den själv inte kan avge den energi generatorn drar vid en hastig ökning av belastningen.
Skulle vara kul att jämföra med andra alternativ och ungefär samma laster, samt vid andra laster mm.