Sida 3 av 3

Postat: 29 juli 2005, 09:39:11
av brauer
Virror skrev:Fast bränsle är inte så kännsligt som man kan tro, så länge man inte typ korkar igen öppningen eller nått är det rätt sällsynt att det sprängs, dock finns det ju alltid risker. Lite värre om man använder flytande, väldigt mer advanserad konstruktion så det är mycket mer som kan gå fel.
Nä, helt rätt. Flytande är mer avancerat och kräver mer precision. Dock är det väldigt mycket säkrare om du tittar över en längre användningsperiod. Om du inte är alldeles säker på hur du ska tillverka en krutmotor så råder jag dig att låta bli. Socker/kalium-motorerna är säkrare än zinkit och lättare att hantera.


Här kommer lite data om vårt projekt:

Genomsnittlig dragkraft: 260N
Brinntid: 9s
Kammartryck: 13,79 Bar
Avgashastighet: Mach 2.4
Bränsle: Högoktanig, blyfri bensin
Oxididator: 50%-ig Väteperoxid
Tomvikt: 4,7 kg
Flygvikt: 7,0 kg
Höjd: 181,5 cm

Postat: 29 juli 2005, 10:33:57
av Virror
Låter spännande, hur långt har ni kommit, länge kvar till första uppskjutning? Hoppas vi får se en film eller några bilder på det isåfall : D
Du har föresten inga bilder på raketen nu?

Postat: 30 juli 2005, 01:32:46
av strombom
Här har ni något att sträva efter http://esamultimedia.esa.int/images/ene ... 0235_H.jpg