Sida 3 av 3
Re: Storebro GK-195 / GS-210
Postat: 1 november 2010, 01:29:01
av DW
säter citat: Vad jag har hört är fabriken i Ryssland nedlagd sedan länge slut citat.
The lathe, model 250ITVM.01 IZHMASH I1P611 från Profila AB
Stanko, eller izhmash är en av väldens största vapentillverkare, så där tillverkas svarven ännu.
Dock tror jag ingen i Sverige importera den. Mer att läsa här:
http://www.izhmash.ru/eng/product/250itvm01.shtml
Torshälla 150 är ju mycket omtyckt av skolor. Vi hade en på jobbet men jag tycker min Turret är bättre.
http://www.blocket.se/stockholm/Svarv_T ... ?ca=16&w=3
Colchester master Snyggaste svarven genom tiderna men om den funkar vet jag inte
http://www.blocket.se/jonkoping/Colches ... ?ca=16&w=3
Re: Storebro GK-195 / GS-210
Postat: 1 november 2010, 16:21:59
av Bobbox
Swemill skrev:Bobbox: Var det alltså en sån här?
http://www.fjmab.se/svarvsida_s8s.htm
Får man fråga varför du sålde den? Personligen tycker jag den ser väldigt omodern ut = kanske "tungarbetad" och kan ha mycket mekaniskt slitage. Kanske fler som ser den så och är därför svårsåld. Är en Köping så bra som det tidigare sagts så är detta ju inga problem, men då vet jag inte riktigt varför man säljer den...?
Jepp, det var en sån till och med samma färg.
Flyttade hem firman till källaren, en brant trappa ner. Kände inte för att bygga om hela huset.
Alternativet var att ha den i garaget men då skulle det rensas upp och värmas upp hela vintern.
Har tillgång till en Köping när jag vill

Re: Storebro GK-195 / GS-210
Postat: 1 november 2010, 23:44:06
av Dr. Rob
Jo, jag har en Köping S8 hemma, bland annat. Den heter bara så; inte S8AC+ eller så.
Och en GK195 på jobbet, och en stor TOS.
Gekån (orange / gul) är ju trevlig, kompakt åssådär. Ganska stort svalg och hals; minns inte riktigt hur stor. Den har diametral gradering på tvärslidsratten. Jag har lärt mig gilla det.
Min Köping gillar jag för den tidigare nämnda gigantiska halsen på strax över 60 mm, och den korta bädden. Gillar även den riktigt bastanta körkänslan-- inge glapp eller skrammel här, inte på typ 1500 kg svenskt gjutjärn. Den har en annan viktig finess, nämligen mjukstart, eller slirkoppling. Inte alla S8or har det. Spindeln rör sig lika mjukt som du kan föra spaken neråt, och dessutom bromsa / backa med spakrörelse uppåt. Det har inte GK:n; den sparkar igång direkt.
Köpingen har ganska många hastigheter i en lättförstådd / lättmanövrerad växellåda; dock är topphastigheten faktiskt ganska låg. Tror den maxxar på ca 700nåt RPM. Den har å andra sidan ett vridmoment som är helt utav denna värld vid lägre växlar.
MEN det finns en grej som jag inte gillar.... Ljudet. En maskin skall vara tyst. Det är en lyx; en drömtillvaro få förunnat. Köpingen är visserligen tyst i gången, men det dränks av ett enerverande vinande från hydraulpumpen. Kanske ekar det i min lokal, men det ljudet är tröttsamt i mina öron.
Totallängden på Köpingen är som tidigare noterat här i tråden ganska mycket för en kortbäddad maskin, men ändå ganska kompakt. Maxlängd 2m önskades... jag får kolla imorrn.
Stora TOSen har en liknande drift, dock utan det enerverande hydraultjutet. Skön maskin i övrigt. Skala på stora slädratten är en trevlig finess. Genomtänkt. Det och matningsspaken som går i alla fyra riktningar (som en bilväxelspak, i + mönster) såväl som matningshastighetsreglaget (också som en bilväxelspak, ettan-tvåan-trean-fyran osv).
Colchester (inte en Master) finns också i närheten. Jag tycker den är väl okej; ingen annan gillar den.
det om det då...
PS: Snyggast i världen? Slå upp en Google-bild på en Monarch 10EE... Brandbilsröd tack...
.
.
Re: Storebro GK-195 / GS-210
Postat: 2 november 2010, 08:42:52
av Swemill
Tack Dr.Rob för lite bra info!
Börjar inse att min Tos ifrån 1950 blir väldigt svår att byta ut... Mycket verkar sämre "idag"!
Jag har också över 60mm genomgång, väldigt fint fungerande mjuk - smygstart / backbroms. Stark som ett djur och har aldrig "sackat". Ingen jobbig hydraulik, dock väsnas (brummar) huvudmotorn en del... Har även byggt på luftstyrning på dubbdockan.
Om du gillar "Gekån", och även är van vid Köpingen så kan den ju inte va helt fel...
Jag arbetade på en firma för 20år sedan där det fanns bl.a både Colchester, Köping och Profilia svarvar. Dock testade man dom inte riktigt då jag stog i fräsen var dag och det stod annat folk vid svarvarna. Det fanns även en modern (~85), "billig" variant som ingen ville använda... Idag ligger ett motormuseum där och maskinerna är tyvärr utomlands...
DW: Såg den här identiska "kopian"?, på Profoilian du lovordar:
http://www.brannehylte-maskin.se/custom ... what=query
"NNH" är kanske en Profilia?
Re: Storebro GK-195 / GS-210
Postat: 2 november 2010, 19:04:20
av Swemill
Har nu intresse för följande maskiner (i rangordning):
1. Elliott Major 15
2. Prvomajska TNP 160
3. Mazak Ace (200)
Storebro känns inte riktigt lika intressant längre.
Prvomajska svarven är nästan på delad 1'a plats då den ser riktigt fin ut och även verkar ha en manöver / matnings spak liknande Profilia / Tos.
Någon med åsikter? Jag har ingen erfarenhet / kännedom om något av märkena...
Re: Storebro GK-195 / GS-210
Postat: 3 november 2010, 08:46:04
av X-IL
Kan denna vara något?
http://www.blocket.se/simrishamn/TOS_LI ... m?ca=9&w=3
Kanske lite lång.
EDIT: Rejält lång var den visst, tar tillbaka mitt tips. 3,3m plus luftkolv och motor.
Re: Storebro GK-195 / GS-210
Postat: 3 november 2010, 12:16:10
av Swemill
Haha... Tack för tipset men det är just den svarven som ska ut för att ge plats för annat!
Re: Storebro GK-195 / GS-210
Postat: 3 november 2010, 12:52:10
av X-IL
Re: Storebro GK-195 / GS-210
Postat: 3 november 2010, 23:04:38
av DW
swemill:
Brännhyltes svarv är identisk med min, jag har inte satt tillbaka skylten den ryska skylten 1N611 men det skall var
ett spegelvänt N. Dock vet jag inget om firman som sålt den. Tror Profila hade affär med Canada pga export mm.