Sida 3 av 13

Re: Kugghjulsklocka

Postat: 9 december 2009, 14:59:29
av X-IL
Nu när du skriver det så förstår jag precis, som sagt lite seg.

eDrawings-filen har runda mellanlägg, inte för att det spelar nån roll.

Re: Kugghjulsklocka

Postat: 9 december 2009, 15:05:33
av jojje
Om du tittar på originalen, som ligger på Layer 0, så ser du att dom är runda, men jag "snitsade" till dom lite. :vissla:

Re: Kugghjulsklocka

Postat: 9 december 2009, 17:54:33
av POS
Finns det nått vettigt alternativ till en 5-trådig stegmotor?
Att den ska vara unipolär förstår jag men finns det alternativ bland unipolära som också kan funka?

Re: Kugghjulsklocka

Postat: 9 december 2009, 17:59:19
av LaRdA
Har man en 6 eller 8 trådig motor så bör även det fungera om man kopplar rätt tycker jag. :)

Re: Kugghjulsklocka

Postat: 9 december 2009, 18:07:19
av POS
Det har jag! Får väl prova med dom.
Ska nog fixa lite material och fräsa ut en i kväll och se hur det blir.
Tack för koden Jojje.

Re: Kugghjulsklocka

Postat: 9 december 2009, 18:12:38
av LaRdA
POS: ska jag programera en krets åt dig nu under veckan?

Re: Kugghjulsklocka

Postat: 9 december 2009, 18:43:37
av POS
Japp, vi kan ta detaljer vi PM.

Re: Kugghjulsklocka

Postat: 9 december 2009, 20:52:47
av POS
Och 31 minuter senare så ser det ut så här:

Bild

Det är en liten nema14 motor med på bilden men den är 3,75gr så jag får leta vidare.

Om jag skalar Gkoden 200% och kör med en 4mm fräs så blir den dubbelt så stor, det borde funka va?
(ifall jag vill ha en större också)

Re: Kugghjulsklocka

Postat: 9 december 2009, 23:43:20
av jojje
Va fint. Ser även ut som kuggen passar i varandra, på första försöket. :vissla:

Det borde funka med att bara dubbla upp.

Finns det nått vettigt alternativ till en 5-trådig stegmotor?
Är inte helt säker. Mina kort kan användas till 4, 6 och 8-trådars motorer. Alltså allt furutom 5.
Det borde funka med 6-trådars motorer, men att man kopplar ihop två av dom till den gemensamma sp.matningen.

Re: Kugghjulsklocka

Postat: 9 december 2009, 23:53:50
av LaRdA
Exakt, samma sak med 8-trådars med.

POS- Mycket tjusigt! :tumupp:

Re: Kugghjulsklocka

Postat: 10 december 2009, 16:28:55
av POS
Provmonterad:
FILM

Bild

Allt verkar passa, jag tog muttrar i stället för mellanläggen för jag fatta inte riktigt hur dom skulle sitta men
funktionen är den samma.

Re: Kugghjulsklocka

Postat: 10 december 2009, 21:25:02
av v-g
Hmm jag tänkte iaf försöka en som går av sig själv :mrgreen:

Det går inte att få såna kuggar på bakplattan också som på originalet?

POS:Riktigt tjusigt!

Re: Kugghjulsklocka

Postat: 10 december 2009, 22:51:27
av Gimbal
Snyggt! Ibland blir man nästan lite sugen på en fräs. Skulle vara kul att rita en riktigt komplicerad klocka, men tiden räcker inte till. (så ironiskt :/ )

(Finns väldigt många fina "wooden clocks" på youtube för den intresserade)

Re: Kugghjulsklocka

Postat: 11 december 2009, 00:09:32
av jojje
Kul POS, va fint. :D
Den blir stadigare om du använder mellanläggen.

Det går inte att få såna kuggar på bakplattan också som på originalet?
Som du säkert läste i nåt av mina föregående inlägg, så undrar jag hur man kan generera avlånga eller trekantiga kugghjul i GearTrax.
Jag skrev också nåt om att bakstycket kan man göra som man vill med, men vart hålen ska vara, det ser man på mitt exempel.
Lite får ni väl göra själva också. :badgrin:

Re: Kugghjulsklocka

Postat: 14 december 2009, 12:47:23
av säter
jojje skrev:Jepp, det är LazyCam jag använder.
Jag tittade i .tap-filen och konstaterade att LazyCam konverterar GearTrax'ens Splines till lämpliga G02/G03.
När man bereder programet, måste man då ange någon form av tolerans mellan teoretiska Splines och verkliga G02/G03?