Sida 3 av 3
Re: Trampkännare elcykel
Postat: 26 juni 2009, 02:07:58
av 1802
Funderar på om manskall sätta på fler puler/varv, på vevpartiet. Och mäta tiden mellan pulserna. För att få "trampkänning".
Re: Trampkännare elcykel
Postat: 26 juni 2009, 02:21:48
av v-g
Jag tycker
Henrys förslag med en tryckrulle är bäst, enkelt och det är samma som jag skulle föreslå om jag inte läst tråden
Exempelvis kunde man tänka sig en fjäder och en hallsensor för att känna av trycket, ganska okomplicerat och driftsäkert om kapslingen till sensorn är 100%.
För att kunna kolla med en typ av pulssensor på tramporna måste du hålla koll på hastigheten, riktningen och även vilken växel som ligger i annars kan man få "hjälp" att tex trampa bakvägen (om man inte har navbroms) eller att trampa frammåt men inte såpass att det "hugger i".
Re: Trampkännare elcykel
Postat: 26 juni 2009, 03:32:04
av rysshack.se
Elmotor, effekt.
Till skillnad från en bensinmotor, som där man anger toppeffekten som effekten på motorn, brukar elmotorer ha en effektbenämning på effekt för kontinuerlig drift. Toppeffekten kan vara betydligt högre!
Det är ungefär som att jämföra en technics förstärkare med något riktigt...
Jag ger ett exempel:
Killacycle, en dragstermotorcykel, drivs med två elmotorer vars kontinuerliga effekt ligger på 25 kW, de ökar spänningen på båda motorerna, och tar ut en effekt av 250 kW per motor.
(Sambon till han som har killacyclen hade en föreläsning om elfordon, vid institutionen för tillämpad elektronik och fysik i Umeå)
danei:
250W är något mindre än en moped.
Men visst släng på det på en barncykel.
Det är klart att det är ju inget fartvidunder, men det räcker för att komma upp till laglig hastighet, och fortsätta den takten, genom att bara slötrampa...(med slötrampa menar jag röra tramporna bara för att givarna ska ge utslag, och låta motorn dra en fram.)
Det jag undrar över är vad de egentligen menar med nettoeffekt, menar de den maxeffekt de får ta ut från motorn?
Den specifikation som står sitter på motorn visar ju den kontinueliga effekten.
Jag kan inte tänka mig att polisen har testutrustning som funkar för att testa uteffekten för elcykeln.
Hur skall de kunna kolla att det egentligen är 250 Watt ut max på cyklarna??
Det måste ju vara helt omöjligt med deras budget! Det finns en uppsjö av motortyper att välja mellan.
Antar att polisen ser en skylt där det står 250W, kanske testar cykeln, och tycker det är ok om det ej går fortare än 25
Re: Trampkännare elcykel
Postat: 26 juni 2009, 09:41:34
av danei
Jag tolkar det som 250W framdrivnings effekt. Den elektriska effekten får vara högre för att kompensera förluster. Det vill säga 250W efter avdrag för förluster.
Med pulser från tramporna kan man inte få fram kraften. Bara kadensen.
Re: Trampkännare elcykel
Postat: 26 juni 2009, 11:17:09
av v-g
Finns ju alla möjligheter i världen att fuska mao. Elektronik är ju väldigt enkel att begränsa i effekt om man jämför med en förbränningsmotor.

Re: Trampkännare elcykel
Postat: 26 juni 2009, 13:39:19
av 1802
Läsgafflar kan känna av riktning. Så hindra drivning vid bakåttrampning är nog inte svårt. Tror fortfarande på att mäta tiden mellan "vevpulserna" kan vara vägen till en laglig elcykel. Gissar att 250w är maxströmmen på batteripolerna.
Re: Trampkännare elcykel
Postat: 26 juni 2009, 13:44:02
av övrigt
Det är nettoeffekten får ej överstiga 250W. Jag tolkar det som den mekaniska effekt som lämnar motorn. Lite förluster i kraftöverföringen blir där väl, så inte riktigt 250W kommer gå till framdrivningen.
Re: Trampkännare elcykel
Postat: 26 juni 2009, 14:09:52
av 1802
Jag tolkar det som den elektriska kraften. Då motorerna är märkta 250W.
Re: Trampkännare elcykel
Postat: 26 juni 2009, 15:19:17
av övrigt
Min motor är märkt
250W, 24VDC, 13A
Re: Trampkännare elcykel
Postat: 26 juni 2009, 18:03:47
av danei
Vad som står på motorn är oväsentligt. Hur man märker en motor beror på hur den är tänkt att användas. Effekten den märkt med kan vara allt från kontinuerligt utan någon kylning att tala om, till 10% av tiden med forcerad kylning. Eller ännu extremare.
Säger reglerna 250W så märker man med det.
Det är inte säkert att den klarar det kontinuerligt. Eller att den inte drivs hårdare korta stunder.
Re: Trampkännare elcykel
Postat: 27 juni 2009, 01:13:20
av Henry
Så hindra drivning vid bakåttrampning är nog inte svårt.
Det får du automatiskt som en bonus med rulle. Trampar du bakåt blir kedjan tom aningen slakare än om tramporna inte rörs alls och eftersom inte kedjan är spännd så blir det inge kraft till motorn. Så fort du trampar om än lite så blir kedjan mer eller mindre spänd och det borde inte vara några större bekymmer att detektera detta med en pot och lämplig fjäderbelastning på rullen.