Sida 3 av 5
Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?
Postat: 14 februari 2009, 20:48:54
av 1802
Tack för elfa tipset.
Synd att frakt m.m är så dyrt via elfa. Ingen annan firma som tar emot förskott? Har tjänat mycket på det.
Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?
Postat: 14 februari 2009, 21:00:12
av Dennis_F
1802 skrev:Kjelle: Vill vara säker på att batteriet klarar nästa start. Så i princip tankmätare till batteriet vid färd. Körde i 2 år med def diodbrygga. Och då var effekten låg. Hadde en liknande bosch gen med fel remskiva och fästöron. Av 2 fick jag en som funkade, genom att blanda delar.
Av samma anl vill jag se kylartempen på ett ställe till, för att se kylreserven. Har alla bilar fortfarande mek termostat?
Till "tankmätare" duger voltmetern fint. Om du haft en sådan skulle du direkt ha noterat att diodbryggan var kass.
Kylreserv är väl knappast intressant heller om du inte har ett supertrimmat monster utan fläkt och med för liten kylare

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?
Postat: 14 februari 2009, 21:32:50
av 1802
Fick kabla igång. Men under färd lyser alla dioder direkt. Och det betyder inte fulladdat batteri. Laddstatus och batteristatus är 2 olika, och bara den ena går att se med voltmätning(under färd).
Min "skrotnisse" hemma turbo går lätt varmt. Termostaten hinner inte med, så alla rörliga delar i den är bortmonterade. En elektromekanisk skulle vara bra. Med termostat, och inst inne i bilen. Så kan man sänka max den sista kilometern innan stopp. Och vid hårdkörning. Som det är nu går den lite kallt vid lugn(alla lagliga jämna) hastigheter.
Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?
Postat: 14 februari 2009, 21:45:16
av prototypen
1802 skrev:Tack för elfa tipset.
Synd att frakt m.m är så dyrt via elfa. Ingen annan firma som tar emot förskott? Har tjänat mycket på det.
Jag betalar sällan frakt på mina beställningar.
Protte
Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?
Postat: 14 februari 2009, 21:49:36
av 1802
I vilken enhet mäts magnetism? Lorentz? Vad är max uppmätt "naturlig" magnetism? Vad är max uppmätt Elektroniskt tillverkad magnetism?
Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?
Postat: 14 februari 2009, 21:58:11
av prototypen
Ett Sodjan svar:
GOOGLE
Protte
Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?
Postat: 14 februari 2009, 22:02:31
av 1802
Googlar för fullt. Vart tror du jag fick lorentz från.
Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?
Postat: 14 februari 2009, 22:21:22
av peter555
Sök på "LEM" så är ditt strömmätningsproblem löst.
Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?
Postat: 14 februari 2009, 22:34:41
av 1802
Läste nått om automotive i LEM "HAB 60-S.pdf"
Finns den monterad i bil?
Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?
Postat: 15 februari 2009, 00:49:15
av MadModder
En voltmeter som visar exakt vad det är för spänning är väl att föredra framför en med bara 6 lysdioder som i princip säger: inte bra, mindre bra, hyffsat, ganska bra, och OK. Montera en med upplösning på 0,1V. Lätt mer användbar än en amperemeter. Som sagts tidigare så märker man direkt om man suger ur mer än vad generatorn kan ge då spänningen sjunker. Med ett analogt visarinstrument parallellt har man också stenkoll på snabba förändringar, t.ex om man krämar ur 4kW drum'n'base...
Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?
Postat: 15 februari 2009, 01:16:51
av 1802
Så länge man inte hårdbelastar, syns inget på spänningen.
Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?
Postat: 15 februari 2009, 02:39:05
av 1802
http://www.coolmagnetman.com/magindex.htm gauss är det nog man mäter.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=307133
Cdromar har många liggandes

Nu börjar det likna nått.
Edit: En till länk.
Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?
Postat: 15 februari 2009, 03:20:11
av kimmen
1802 skrev:I vilken enhet mäts magnetism? Lorentz? Vad är max uppmätt "naturlig" magnetism? Vad är max uppmätt Elektroniskt tillverkad magnetism?
Det är ju lite som att fråga i vilken enhet elektricitet mäts.
Magnetiskt flöde mäts i tesla (eller gauss som är amerikansk enhet).
Magnetisk fältstyrka i ampere per meter (oerstedt amerikansk enhet).
Magnetomotorisk kraft i ampere(varv) och tror den amerikanska är samma...
Flöde i Weber (amerikansk = maxwell)
Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?
Postat: 15 februari 2009, 09:03:44
av Andy
prototypen skrev:
Att använda kabeln som shunt går om man inte har stora krav, koppar har lite hög temperaturkoefficient för att det alltid ska visa rätt.
Protte
Nå, finns det något bra svar Protte?
” Hur mycket fluktuerar 0,6 meter 25mm2 kopparledare från -20 till +100C, d v s hur mycket fel får man på mätningar (i A) i området 0 – 130A?”
Eller behöver du fler parametrar?
Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?
Postat: 15 februari 2009, 09:14:47
av Andy
Kjelle skrev:
Voltmetern visar också generatorns kondition, efter en kallstart en vinterdag så sätt på elbakruta, stolvärme,
helljus, fläkt på fullt m.m. voltmetern bör då visa MINST 14 V helst 14.4 V.
Håller voltmetern minst 14 V kan du vara säker på att din generator klarar minst 80 A.
Kjelle
Spänningen bör aldrig överstiga eller under en längre tid vara 14,4V eller högre för då förlorar man vatten och överhettar/dödar batteriet.
Bara för att voltmetern visar 14V så betyder det inte att generatorn klarar/ger 80A,
det beror på belastning, batteriets laddningsstatus och inre resistans mm!