Sida 3 av 3
Postat: 20 maj 2008, 20:22:42
av Mindmapper
Du kan mäta med ett oscilloskop för att se att kopplarna bottnar ordentligt, dvs att de drar ned till gnd ordentligt. Och att pulserna ser fina ut.
Postat: 20 maj 2008, 20:25:56
av rehnmaak
c64 skrev:* Om jag bara tar bort 10k och byter ut 100k till 10k får jag den 100ggr snabbare då?
* Vad händer om jag bara byter 10k mot 1k? 10ggr snabbare?
(Jag har lite dåligt med prylar här ...

)
Nej det borde bli 10ggr ungefär. Men du kan ju testa att bara ta bort 100nF kondingarna, det borde bli bra mycket snabbare bara av det...
Postat: 20 maj 2008, 20:57:25
av Mindmapper
Uppladningen av C styrs av (100k + 10k)*C
medans urladdningen styrs av 10k * C. Förutsatt att kopplaren orkar dra ned till gnd.
Jag tycker nog att du bör ha minst 1nF,
Att uppladdningen tar längre tid än urladdningen gör inget. Inom vissa gränser förstås. En faktor 10 mellan upp/ur- laddningstid är vettigt. Urladdningen bör gå snabbare, då det är "0" som påverkar ingången så att utgången slår om.
Postat: 20 maj 2008, 21:08:24
av c64
Problemet är (är jag rätt säker på iaf...) att urladdningen tar för lång tid.
så enligt ovan får jag 10ggr snabbare urladdning om jag byter 10k motstånd mot 1k?
...men, det finns nackdelar med denna lösning?
Postat: 20 maj 2008, 22:07:33
av Mindmapper
Kondingen ska ju laddas ur via kopplaren, orkar den dra ner! Större konding; mer att ladda ur. Mindre resistor; större ström att ladda ur.
Postat: 20 maj 2008, 22:23:42
av c64
Okej, jag tror jag förstår...
Mindmapper skrev:Jag tycker nog att du bör ha minst 1nF
rehnmaak skrev: Men du kan ju testa att bara ta bort 100nF kondingarna, det borde bli bra mycket snabbare bara av det...
Vad kan hända om jag tar bort kondingarna då?
Postat: 20 maj 2008, 22:31:19
av Mindmapper
Ökad möjlighet att störningar får kretsen att slå om.
Postat: 6 juni 2008, 00:09:12
av c64
Hej
Tänkte bara skriva att allt gick bara bra!
Jag tog bort kondensatorerna, vilket gjorde att reaktionen blev lagomt snabb.
Här kommer lite bilder för den som e nyfiken på hur det blev
Ventilstyrningen:
http://www.ludd.ltu.se/~js/misc/ventilstyr/krets.jpg
Motorn:
http://www.ludd.ltu.se/~js/misc/ventilstyr/motorn1.jpg
Motorn, batterier (barlast för extra grepp

) och tryckregulator (i påse):
http://www.ludd.ltu.se/~js/misc/ventilstyr/motorn.jpg
Bilen med kompressorsläpet.
http://www.ludd.ltu.se/~js/misc/ventilstyr/bilen.jpg
och igen, Stort Tack!
//Janne
Postat: 6 juni 2008, 07:13:29
av prototypen
Är det en pneumatisk kolvmotor? Ni där uppe i Luleå, vet ni något om Harju motorn?
Protte
Postat: 6 juni 2008, 10:13:06
av Mindmapper
Fint att det gick bra.
Bilderna gjorde att man blev nyfiken!
Låt mej gissa att det är en evighetsmaskin.

Bilen går på tryckluft som fås från kompressorn som drivs av motorn som du gjorde elektronikstyrningen till.
