Sida 3 av 4

Postat: 26 april 2008, 14:29:45
av MicaelKarlsson
Hur tänds den gröna lysdioden?

Båda lyser konstant! :?

Såg inte färgringarna tillräckligt tydligt för att kunna skriva upp resistansen i schemat.

8,8Ω vid mätning! (lödde bort motståndet så ingen risk för misstag)

Postat: 26 april 2008, 17:20:11
av MadModder
Jahaja. Det är visst inte så mycket mer än en tidsstyrd laddare. Men det är iaf bättre än konstant laddning. :D

schema

BK är det tredje blecket på batteripacket, och är samma som B-, fast via en värmesäkring av något slag.

[edit]
Det måste vara nån bimetall eller nåt.
Nu efter 4 timmar var det klart tydligen, men grön och röd växlade lite då och då, och tar jag ur batteriet, väntar nån sekund, och stoppar i det igen tänds den röda, men går nästan direkt över till grönt. Väntar jag en längre stund så batteriet kallnar lite, tar det en längre stund innan det blir grönt...

Postat: 26 april 2008, 19:27:29
av Fräsen
Riktigt kostnadseffektiva lösningar för en stor optisk effekt.

Postat: 26 april 2008, 20:02:04
av Rolf Zetterberg
Den gröna lysdioden är felvänd i schemat.Vänd på den.Ska ju fungera så att när det flyter tillräckligt med ström genom R3-dvs batteri är anslutet och tar emot laddning- skapas en spänning över motståndet som är tillräcklig för lysdioden att tända.
Sen tycker ju jag att det här med att färger på lysdioder varierar är snurrigt.Borde ju vara som våra gamla hederliga trafikljus-rött för urladdat,gult för pågående laddning och grönt för klart!
Och så skulle jag vilja se den som klarar av att konstruera en laddare med avstängning med bara en handfull komponenter och kanske en transistor,inte mer!Det är lätt att kritisera,men inte så lätt att få till i verkligheten!Visa nu hur duktiga ni är,ni som kallar det här low-tech.
Den mera sofistikerade laddaren med 4060 sitter också i min ETC-maskin.Fungerar OK.

Postat: 26 april 2008, 20:47:32
av MadModder
Nej, lysdioden är inte felvänd. Jag har nu dubbelkollat. Det står "+" tryckt på kretskortet där lysdioden är kopplad mot ben 8 på 4060, och den andra, "-" går mot emittern på TIP122. Och lysdioden sitter faktiskt lödd så.

När inget batteri sitter i, lyser lysdioden grönt pga av att plus går runt via R6 och R11.
När batteriet sitter i och det är färdigladdat, är BK bortkopplad. Det finns då ingen direktkoppling mellan minus och B-, och eftersom spänningen från trafon är högre än batteriets, och lysdiodens anod ligger på B- potential, så får ju då minus en lägre potential, och lysdioden lyser.

Den gröna lyser ENDAST om batteriet inte laddas, dvs antingen är inget batteri inkopplat, eller så är det färdigladdat.
Röd = laddning sker.

Räknade ut att med aktuell RC-krets, blir räknarens tid 3 timmar. Batteriet blev färdigladdat efter 4 timmar. Det kanske ligger inom felmarginalen. RC-oscillatorer är ju inte så himla exakta. Se bara på NE555. Tiden stämmer ju aldrig som man räknar ut. Jag tog ur batteriet, lade det i kylskåpet ca trekvart, och satte i det för laddning igen. Nu tog det 1 timme innan det lyste grönt. Och tog jag ur och satte i det flera gånger efter varandra blev det grönt direkt. Det måste vara en bimetall jag såg när jag öppnade batteriet, som bryter bort BK när det blir för varmt.
Känns som om jag skulle få exakt samma resultat om jag kopplade förbi 4060 helt...

Postat: 26 april 2008, 21:16:06
av prototypen
Laddare hit och laddare dit, jag vart tvungen att skruv sönder min

Bild

Nalta fler dela men he funger men he ger väl bara så att när batterie val varmt så slån å. He ger ba en lamp men då hon lys grön se gere färdiladde blink ho grönt se sitt he inge batteri ti. Lys lampa rött se ladd he. Blink he rött så få man kjöp e nytt batteri å he köst väl en 1000 spänn.

Om je unner va he ger för sort så ger kåpa uti kanten på bilden makita blå.

Protte

Postat: 26 april 2008, 21:17:58
av Rolf Zetterberg
Jag menade lysdioden i det enkla schemat.

Postat: 26 april 2008, 21:24:58
av Meduza
Jimmy: om du ändå ska bygga om laddaren kan du ju bygga om batteripacket också, 1.3Ah är _ingenting_ för NiMH Sub-C celler, finns celler på 4Ah och över som går att få tag på enkelt!

Tre gånger längre batteritid är ju aldrig fel :)

Postat: 26 april 2008, 21:41:26
av marcusg
Har själv ett batteri till en skruvdragsladdare som helt givit upp - tar inte emot någon laddning från laddaren. Ska prova att ladda det med en bättre batteriladdare vid tillfälle. Får väl ta och skruva isär originalladdaren också, se vad det är för skräp...

Om jag inte får liv i batteriet så funderar jag också på att byta ut batteripacket. Minns inte exakt vad det var för spec på cellerna, men det var nog i närheten av 1.3Ah. Frågan är väl om det lönar sig - lär väl kosta mer att bygga nytt batteripack än att köpa en ny skruvdragare. Har dock ingen lust att köpa en ny - det är ju inte själva skruvdragaren det är fel på!

Postat: 26 april 2008, 22:00:50
av Nicke.orebro
Vi bygger batteripackar på mitt jobb. 2800mAh SUB-C cellerna (som är de mest använda när vi byter i maskinbatteri-packar) kostar 55,20/st +200 för arbetet. (ex moms)

/Nicklas



Edit: Kolla nu vad elfa tar för de cellerna... Nog dax att vi ser över våra priser ;)

Postat: 26 april 2008, 22:18:04
av einar
blev tvungen att skruva isär laddaren till min bruksbo inköpt på rusta. 1 röd LED, 2 motstånd och 1 diod. Jag förstår inte riktigt meningen med att överhuvud taget bry sig om att stoppa i något alls i den. Ska upp med en bild senare.

Postat: 27 april 2008, 11:57:03
av netrunner
Att modda alla saker som går på batteriaccar har jag rutin på nu. Det är ju inte magiskt så att säga.

RUSTA säljer ibland en 7,2V skruvdragare för 79kr och jag tycker att man får väldigt mycket för pengarna. Det är ju vad 1 sub-C cell av bra kvalite kostar. Senast köpte jag 5st och modde dom så jag fick 3st batteripackarna på 12V och två maskiner över att leka med. Laddaren går då inte att använda men dessa bygger jag i alla fall alltid om.

Orginal-kretsen:
Bild

Så rensar man ladd-stället på elektronik och sätter på vanliga banankontakter:
Bild

Så: Moddat batteriacc + smart laddare från Ebay (400kr) + PSU från gamal laptop 15V 3A (gratis).
Bild

Laddaren kan ladda nästan allt och jag använder den ofta. Fraför allt ger den feedback på hur mycket den har laddat med, så att man vet om batteriaccen är dålig... eller i alla fall sämre än förra gången. Man VET exakt hur det gick och behöver inte gissa.

Efter 11sekunder laddning så har den laddat med 2mAh, typ 1½timme kvar.
Bild

Postat: 27 april 2008, 13:43:08
av prototypen
Tack Netrunner (är du kusin med roadrunner)

Nu fick jag lösningen på verktygslådeproblemet "alla batteriladdarna" Till borrmaskinen, oscilloscopet, ficklampan, mobiltelefonen, digitalkameran, Laptopen.
En laddare och en massa adaptrar.

Protte

Postat: 27 april 2008, 14:47:01
av einar
netrunner skrev:Att modda alla saker som går på batteriaccar har jag rutin på nu. Det är ju inte magiskt så att säga.

RUSTA säljer ibland en 7,2V skruvdragare för 79kr och jag tycker att man får väldigt mycket för pengarna. Det är ju vad 1 sub-C cell av bra kvalite kostar. Senast köpte jag 5st och modde dom så jag fick 3st batteripackarna på 12V och två maskiner över att leka med. Laddaren går då inte att använda men dessa bygger jag i alla fall alltid om.

Orginal-kretsen:
http://www.caesar4ever.se/hans/forumfoto/laddare.jpg
Vilken lyxversion du har. Min 12v ser exakt likadan ut fast med bara en led.

Var vänlig ändra bilder till länkar om du ska citera. //MadModder

Postat: 27 april 2008, 16:31:22
av netrunner
Att köpa en fin laddare är ju ganska dyrt, 400kr för min. Då kan man vissligen använda den till att ladda en massa olika saker.

Det som är sämst med laddningsbara prylar är ju att batterierna dör och prylen blir oanvändbar. Med en bra laddar kommer många saker, även dom billigaste, att funger mycket bättre.

Laptopen/mobilen skulle jag nog inte ladda med denna. Allt hänger på att det är i laddstället som kretsen sitter.

(är inte kusin med roadrunner)