Sida 3 av 5
Postat: 25 september 2007, 15:38:24
av xl15
Synd med dioden då jag har 5 st liggande där hemma. Och den du föreslog var ju inte direkt billig. Men, men...
Det nya receptet blir nog istället såhär: den feta
dioden som peter555 föreslog, fyra
mosfetar, två stycken dubbla
drivkretsar. Varje mosfet får en egen drivare vilket borde göra till/frånslaget så snabbt som möjligt. Vill kanske köra med högre switchfrekvens senare.
Postat: 25 september 2007, 19:27:32
av peter555
Jag tittade en gång till på National kretsen och det stod ju att toff är 10 ms och det motsvarar en maximal switchfrekvens på 50 Hz och därigenom användbar till några Hz.
Jag förstår inte vad de menar med att den ska duga för PWM drivning av motorer.
Även din harriskrets är i klenaste laget, de refererar till typ 1nF gatekapacitans och du har 5nF så jag skulle nog välja en kraftigare tex.
http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/MA ... AX5057.pdf
Lägg gärna upp ett schema innan du provar nästa gång så kan vi kolla om det verkar bra innan du testar.
Postat: 26 september 2007, 09:28:42
av xl15
Vill gärna köpa kretsen på Elfa och MAX-kretsen du tipsade om har de inte. Däremot hittade jag en
drivkrets med stig/falltid på knappt 50 ns vid 5 nF. Det borde räcka till 250 Hz (en kanal per mosfet). Dessutom är mosfetens ingångskapacitans angiven till 5,1 nF vid 1 MHz, vid 250 Hz borde den väl vara lägre?
Postat: 26 september 2007, 09:53:18
av peter555
Ja, den verkar vara lite vassare, åtminstone bättre specad.
Båda drivkretsarna är ju mer än 10 år gamla, då fanns det väl knappt FETar med så stor ingångskap som dina har.
Beträffande ingångskapacitansen så är den nog ungefär lika vid 250 Hz.
Du får ta det lite lugnt när du testar nästa gång. Koppla in en eller några rejäla lampor isf motorn och börja mäta den inbördes timingen mellan transistorerna.
Sedan kan du hänga på en liten motor och se att det inte blir alltför otrevliga spänningar någonstans.
Tänk också på att det är viktigt med ledningsdragning och hur du jordar eftersom det snabbt blir stora spänningar med så höga strömmar.
Postat: 26 september 2007, 10:05:05
av xl15
Sist när jag eldade så testade jag först med en 50 W halogen, och det fungerade kanon. Förutom att den blev svagare när jag vred potten medurs eftesom drivkretsen inverterade signalen... Bytte plats på "ytterkablarna" till potten och då fungerade allt som det var tänkt, även med motorn, dock obelastad (ca 15 A).
Inbördes timing mellan transistorerna har jag ingen aning om vad du menar
Kablarna är 21 mm² och ca halvmetern långa...
Postat: 26 september 2007, 10:30:42
av peter555
Eftersom du har flera parallellkopplade transistorer så måste de ju leda samtidigt, det kan vara bra att kolla gatedrivningen, så att timingen är lika på allihop.
Kabelarean är en sak, det viktiga är hur du jordar och kopplar ihop de olika delarna så du inte får oönskade spänningsskillnader när det går mycket ström genom kablarna.
Postat: 26 september 2007, 13:37:54
av xl15
Här är en principskiss på hur det var kopplat. Det verkar finnas lite olika skolor om var mosfetarna ska vara kopplade, mellan minus och motor eller mellan plus och motor.
Skillnaden på denna och kommande är en diod över motorn och en drivkrets per mosfet.

Postat: 26 september 2007, 15:23:45
av peter555
Där ser jag ett fel direkt.
Du ska ansluta jorden för drivelektronikens direkt vid transistorerna, även drivkretsen bör sitta i omedelbar närhet av transistorn. Nu har du ett stort batteri så det bör inte vara så mycket störningar på + matningen men det är säkert bra om du har en LDO på tex 10 V för att mata styrelektroniken.
Postat: 26 september 2007, 15:54:28
av xl15
Tackar så mycket för tipsen!
I verkligheten var kretskortet med pwm och drivare monterat på samma träbit som kylflänsen med mosfetarna;) Me jag hade en grov jordkabel till mosfetarna och en tunn till elektroniken, ska göra rätt nästa gång...
Postat: 26 september 2007, 17:27:57
av danei
Jag skulle se till att ha en stabil matning till PWM modulen. separat batteri funkar ju under test fasen.
Postat: 27 september 2007, 11:46:24
av xl15
Än en gång tack alla som hjälpt till. Tyvärr (?) så läggs fartreglaget i malpåse tills vidare då jag hittade ett nytt fartreglage till elcyklar på Ebay för $48 inkl. frakt. Ett
sådant här fast 24V/750W.
Postat: 28 september 2007, 09:06:58
av peter555
Jaså, det var synd att du lägger det på hyllan, jag tyckte det var ett intressant projekt. Får hoppas kinaprylarna funkar, billiga var de i alla fall.
Postat: 7 oktober 2007, 21:17:28
av kimmen
Kretsen du har ritat upp där kan omöjligt fungera, det finns ju ingen frihjlusdiod med. Den ska sitta över motorn med K mot + och ska klara hela lastströmmen! När man kör på 50% pulsfaktor kommer dioden att leda lika mycket ström i snitt som transistorerna gör. Och drivelektronikens jord ska sitta direkt på source-terminalen som någon sa. Att ha en drivkrets per mosfet är väldigt overkill. Kanske skulle behövas om du switchade med 1MHz men knappast vid 250...
Mosfetens body-diod är helt irrelevant i sammanhanget och kommer aldrig att leda. Hint: Vilket håll kommer spänningen i switchnoden att sticka iväg åt när transistorn stänger av?
Postat: 7 oktober 2007, 21:33:00
av danei
Nu skulle jag vilja påstå att du har fel. Flera drivkretsar kan vara bra om en inte orkar switcha tillräckligt fort. Många kraftigare transistorer hänger inte alls med till de frekvenser du pratar om.
Den inbyggda dioden leder åt rätt håll. Skulle du montera en åt andra håller blir det kortslutning. Men det kan vara en bra ide att avlasta den. Den är ofta inte så bra. Men det finns Även de med en riktigt bra diod inbyggd.
Postat: 8 oktober 2007, 00:02:00
av kimmen
Han hade ju inte direkt hundra stycken, de var inte speciellt stora (80A/55V), och han switchar vid 250Hz, inte direkt snabbt! Så det är inte det som är problemet med hans krets, problemet är avsaknad av frihjulsdiod.
Det jag säger är inte att den sitter åt fel håll, den sitter på fel ställe för att kunna fylla den funktion som frihjulsdioden har. Den inbyggda dioden kommer aldrig att leda. Som det ser ut nu så kommer strömmen få spänningen att sticka iväg uppåt tills det blir avalanche i mosfetarna, och därför brinner de upp. En motor har en inte alls försumbar induktans.
Frihjulsdioden ska sitta över *motorn*, precis som Icecap skrev i tredje inlägget i tråden. Dioden är en minst lika viktig del som transistorn i en sån här framomvandlare/"buck"-regulator. Sen så behövs det ju en del kondensatorer och snubbers och grejer för att det ska funka bra.