Sida 3 av 4

Postat: 26 augusti 2007, 14:37:48
av xxargs
En analog oscilloskops bandbredd brukar anges vid 3 dB (kurvan visar 0.71 i amplitud av den riktiga värdet) - dom går betydligt högre än så men med skalorna blir då krympande (lägre förstärkning) och stämmer inte med det som står på rattarna och linjerna på skärmen.

Du kan heller inte köra fortare än vad drivsteget som styr strålen hinner svinga (det är det som begränsar i slutändan) - så det är egalt om det är interna källor eller kommer från extern X-Y källa

Det är också den egenskapen med lagom amplitudmässig avrullande som gör att en fyrkantvåg ser ut som en fyrkantvåg utan ringingar och annat, samt att man fortfarade kan se väldigt snabba, kanske sällan återkommande transinenter som svag skugga (och fel skala), något som digital oscilloskop lätt missar eller inte visar alls då de har begränsat utritningstakt på skärmen i några dussnin gånger per sekund och inte i MHz takt som ett analogt skop kan göra och desutom överlagra på skärmen..

Digital phosfor som Tektronix marknadsför är ju ett försök att komma runt detta och få lite analogkänsla i digitalskåpen, men jag har inte haft någon sådan och kan säga om det gör jobbet bra eller inte.

---

Ju mer filter man stoppar före/efter - som allt skarpare antialisingfilter för A/D-D/A omvandlare, ju mera påverkar det signalens utseende med både amplitudvariationer (ringningar) och fasgångsvariation (förädrad pulsform som också kan se ut som ringningar) analoga system ger heller ingen nedvikning av höga frekvenser till låga frekvenser (nedblandning, alising effekt) som man kan får om man kör digitala system utan ingångsfilter och för låg samplingstakt - det är därför man måste desperat köra i GHz samplingstakt för frekvenser i några 100 MHz takt med moderna digitala oscilloskop om man inte vill ha kurformspåverkan av skarpa antialisingfilter eller utan sådana inkopplade - alising/nedblandningsprodukter istället..

Varje teknologi har sina fördelar och nackdelar och kan inte helt ersätta varandra - ännu.

Postat: 26 augusti 2007, 15:52:50
av Oblivion
Jo den förklaringen kan jag kanske köpa, någon som orkar testa då?

det jag menade med att dom bara hade ett 10Mhz skåp var just att det inte var det som begränsade linjerna utan att det räckte med en sådan bandbredd

Postat: 26 augusti 2007, 15:53:56
av MadModder
Aha.

Nu har jag fixat en ny ljudfil. :)

Och någonting såhär bör det se ut: DivX v6.6.1 2,2MB
Var tvungen att dra upp det till 96kHz för att det inte skulle flimra på oscilloskopet. Många punkter blir det... :D

Testade 192kHz, men då såg det ut som en riktigt darrhänt typ ritat figurerna... :P

Postat: 26 augusti 2007, 17:16:06
av JimmyAndersson
Konstigt, jag får "Sidan kan inte visas" när jag försöker se dina filmklipp..
De övriga filerna går bra att hämta.

Postat: 26 augusti 2007, 17:39:16
av RDX*
Höger-klicka och ladda ner?

Bra jobbat, det är snyggt gjort!

Postat: 26 augusti 2007, 19:37:32
av JimmyAndersson
Nu fungerar det. :)

Mycket snyggt! :) :)

Postat: 26 augusti 2007, 20:20:51
av MadModder
Tack tack. :)

Det var lite bökigt, då jag var tvungen att uppfinna en egen linjerutin som satte ut punkt för punkt. :P

Postat: 26 augusti 2007, 22:25:57
av xxargs
jäkligt snyggt jobbat!


Noterar att du ritar cirklarna i 800 Hz takt och du har en total utritningscyckel för alla figurer på 38 Hz om jag har mätt rätt i coolwave - påminner lite om gamla vectorgrafikspel som fans på, tja, början av 80-talet :-)

Med andra ord skulle nog videosnutten ge mer rättvisande återgivning av rörelserna om den var i 25 (50) eller 30(60) Hz bildhastighet mot nuvarande 15 Hz ;-)


Med tanke på att du har knappt några synliga linjer vid hoppen mellan figurerna, vad har du för ljudkort och har du modifierat den på något sätt (tex fixat DC-koppling på utgång) ?

Postat: 26 augusti 2007, 23:12:05
av MadModder
Ja min digitalkamera kör bara 15Hz tyvärr. Och min högupplösande övervakningskamera tycker inte om oscilloskopet, och har en närgräns på 1 meter, så det blir inte mycket till bild där. Kanske om jag hittar mitt förstoringsglas... :D
Hmm... iofs har min kamera videoutgång...

Mitt ljudkort är inte modifierat på något sätt. Det är ett SB Live! value. Det första SB Live-kortet som kom ut. :)
Stig-/falltiden på fyrkantpuls är ca 40µs.

Postat: 26 augusti 2007, 23:54:48
av Andax
xxargs skrev:(ni, digitalknuttarna har säkert någon ekvation mellan 10-90% sving relativ tillgänglig bandbredd i huvudet)
Du tänker kanske på BW = 0.35/T_rise?

Postat: 27 augusti 2007, 11:51:04
av LaRdA
Kan dethär programmet jag hittade vara något? http://www.sciencezero.org/index.php/Image_vectorizer

Postat: 27 augusti 2007, 14:14:08
av MadModder
Det funkar rätt bra på monokroma bilder med svart bakgrund som endast innehåller en pixel tjocka linjer eller konturer. Allt annat blir skräp.
Bästa läget är "closest", och kryssa i flip X.

"Liten" testfil 7,4MB

Postat: 1 september 2007, 18:35:54
av 007sweden
Man skulle haft sourcen till det programmet. :( Nån som kan göra ett eget? =)

Postat: 2 september 2007, 03:24:12
av ehf
någon som tar på sig utmaningen att översätta vga-signaler? :)

Postat: 2 september 2007, 03:25:51
av 007sweden
jag har funderat på komposit, vilket skulle inte vara SÅ svårt om man haft z ingång på sitt gamla rörscope :/

Btw gjorde en halvtokig ljudfil i det där omvandlingprogrammet som jag tror vissa här på forumet skulle gilla. :D :roll: