Postat: 25 juli 2007, 06:19:09
Lite mer OT men det får väl bli det sista:
Vet inte var du hittat att jag skrivit 115 mbar någonstans? I den andra tråden skrev jag 115 Pascal som är det samma som 1.15 mbar fast det är inte långt ifrån korsdrag ändå tycker jag med en ny lamellpump för det är ju nästan tom så en sliten pump gör bättre än så.
Med inkrom vet jag inte riktigt vad du menar, men jag gissar på att du menar att själva cylindern där lamellerna satt i skulle vara förkromat så var det bara vanligt gjutjärn som var polerat lite lätt och visst den ytan var långt ifrån spegelblank som det är i en riktig proffspump och som det också skall vara. Hade dock inga verktyg för att polera denna yta så den fick vara och det gör ju en viss del för det hela men den kommer att slitas in efterhand men det tar tid.
Slipningen gjordes helt för hand med ett antal olika grovlekar från tror det var 280 (pga den grova ytan som fanns) upp till 1200 korns och det var förstås våtslippapper jag använde till detta. Satte fast sandpapperen på en lite större och tjockare planglasskiva och lade denna sedan på en skärbräda för ännu bättre stabilitet och lade allt detta sedan på diskbänken där jag sedan hela tiden tillförde vatten så att sandpapperen inte bli igenkleggade av det bortslipade materialet och orsaka små fina repor. Höll sedan grejen som skulle slipas på ett sådant sätt så att kanterna inte blev konvexa och det blev helt ok med spegelblanka ytor och det kan jag säga att det var dom definitivt inte innan.
Det fann inte direkt några grejer som det kunde bli spel av i denna då den var så extremt enkelt uppbyggd och bara var en enstegs variant men ventilerna satt inte alls helt perfekta och ytorna på dessa var inte heller spegelblanka som dom skulle och definitivt inte gjutjärnsbiten dom skulle täta mot heller, bara lättare blank. Det var lätta glapp hos själva rotorn där lamellerna satt i mot cylinderväggen (eller vad man nu skall kalla den delen för) men det fick jag bort så att jag inte kunde känna något efter en del fin justerande.
Jo olja med hög viskositet och av hög kvalitet är förstås det som skall användas. Den oljan jag köpte köps även av industrin där man bla tillverkar speglar och rek till alla typer av lamellpumpar och industrin köper ju inte vad för skit som helst och jag vet också att det är en mycket bra olja.
Som lägst går den ner till 30 Pa (1.15mbar) efter att ha varit i gång en tid (det är en del fukt kvar i den som skall bort först) men pendlar mellan detta och runt 50 Pa men det blir bättre ju mer fukt som försvinner. Det känns nämligen definitivt som den kan gå under 30 Pa nu. Så nej det är bra mindre än 40 - 50mbar som är det samma som 4000 Pascal. Jag skrev 30 Pa som bäst i den länken efter att gjort i ordning den under en dag. Jag fick nämligen 115 Pa när den var i originalutförande men där det stod 10 Pa i Julas beskrivning.
Vet inte var du hittat att jag skrivit 115 mbar någonstans? I den andra tråden skrev jag 115 Pascal som är det samma som 1.15 mbar fast det är inte långt ifrån korsdrag ändå tycker jag med en ny lamellpump för det är ju nästan tom så en sliten pump gör bättre än så.
Med inkrom vet jag inte riktigt vad du menar, men jag gissar på att du menar att själva cylindern där lamellerna satt i skulle vara förkromat så var det bara vanligt gjutjärn som var polerat lite lätt och visst den ytan var långt ifrån spegelblank som det är i en riktig proffspump och som det också skall vara. Hade dock inga verktyg för att polera denna yta så den fick vara och det gör ju en viss del för det hela men den kommer att slitas in efterhand men det tar tid.
Slipningen gjordes helt för hand med ett antal olika grovlekar från tror det var 280 (pga den grova ytan som fanns) upp till 1200 korns och det var förstås våtslippapper jag använde till detta. Satte fast sandpapperen på en lite större och tjockare planglasskiva och lade denna sedan på en skärbräda för ännu bättre stabilitet och lade allt detta sedan på diskbänken där jag sedan hela tiden tillförde vatten så att sandpapperen inte bli igenkleggade av det bortslipade materialet och orsaka små fina repor. Höll sedan grejen som skulle slipas på ett sådant sätt så att kanterna inte blev konvexa och det blev helt ok med spegelblanka ytor och det kan jag säga att det var dom definitivt inte innan.
Det fann inte direkt några grejer som det kunde bli spel av i denna då den var så extremt enkelt uppbyggd och bara var en enstegs variant men ventilerna satt inte alls helt perfekta och ytorna på dessa var inte heller spegelblanka som dom skulle och definitivt inte gjutjärnsbiten dom skulle täta mot heller, bara lättare blank. Det var lätta glapp hos själva rotorn där lamellerna satt i mot cylinderväggen (eller vad man nu skall kalla den delen för) men det fick jag bort så att jag inte kunde känna något efter en del fin justerande.
Jo olja med hög viskositet och av hög kvalitet är förstås det som skall användas. Den oljan jag köpte köps även av industrin där man bla tillverkar speglar och rek till alla typer av lamellpumpar och industrin köper ju inte vad för skit som helst och jag vet också att det är en mycket bra olja.
Som lägst går den ner till 30 Pa (1.15mbar) efter att ha varit i gång en tid (det är en del fukt kvar i den som skall bort först) men pendlar mellan detta och runt 50 Pa men det blir bättre ju mer fukt som försvinner. Det känns nämligen definitivt som den kan gå under 30 Pa nu. Så nej det är bra mindre än 40 - 50mbar som är det samma som 4000 Pascal. Jag skrev 30 Pa som bäst i den länken efter att gjort i ordning den under en dag. Jag fick nämligen 115 Pa när den var i originalutförande men där det stod 10 Pa i Julas beskrivning.