Sida 3 av 3
					
				
				Postat: 31 maj 2007, 19:23:34
				av forhike
				detta är ett jäkligt bra dokument ang doppvärmare, notera att ni kan bläddra ner några sidor lite snabbt =p
Doppvärmar infon kommer först på sid 6
http://www.amazingstill.com/se/Plastbrannaren.pdf 
			
					
				
				Postat: 31 maj 2007, 19:34:32
				av bos
				Fritzell skrev:Fungerar gör det, men 10mils ledarbredd blir nog svårt 

 
Pennan bör ta slut rätt fort, om inte annat.
 
			
					
				
				Postat: 31 maj 2007, 19:55:05
				av squiz3r
				Bos:  

 Tur att jag inte ska betala räkningen på laminat eller penna/or.
Fritzell: Är det inte mill eller är det bara med ett "L"?? Låter lite konstigt om det är samma som mil (10 km).
//Daniel A
 
			
					
				
				Postat: 31 maj 2007, 23:10:21
				av ashsama
				Henry, stub-filter, filter som dämpar en given frekvens, och dom där
funkar då som lågpassfilter.
			 
			
					
				
				Postat: 31 maj 2007, 23:30:19
				av Landrash
				För dom som tror att pdf'en med hembränning är ett skämt så måste jag säga läs delen om dopp värmare. Väldigt lärorikt.
			 
			
					
				
				Postat: 1 juni 2007, 07:02:08
				av Fritzell
				
			 
			
					
				
				Postat: 5 juni 2007, 15:57:59
				av Hemavan
				Om jag säger så här. plastbrännaren fungerar mycket bra:)16kr/L och då är strömen inräknad:)
			 
			
					
				
				Postat: 5 juni 2007, 18:04:14
				av Landrash
				Hahahah... Fy på dig 

 
			
					
				
				Postat: 12 juni 2007, 15:00:14
				av helmut
				Själv köper jag järnklorid på apoteket eftersom jag tycker att järnklorid etsar långsammare. Järnkloriden är inte så petig om det finns små hål i fotoresisten eftersom den inte etsar rakt ner i laminatet.
Järnkloriden behöver bara värmas upp när den blivit mättad.
			 
			
					
				
				Postat: 12 juni 2007, 18:20:47
				av MadModder
				Vadå inte etsar rakt ner i laminatet? Det ska ju bara etsas på ett sätt. Bort med all koppar som inte ska vara där.  

 
			
					
				
				Postat: 12 juni 2007, 21:22:56
				av xxargs
				helmut skrev:Själv köper jag järnklorid på apoteket eftersom jag tycker att järnklorid etsar långsammare. Järnkloriden är inte så petig om det finns små hål i fotoresisten eftersom den inte etsar rakt ner i laminatet.
Järnkloriden behöver bara värmas upp när den blivit mättad.
Det är sant, olika koncetrationer av järntriklorid ger olika etsningskaraktär i form av om och  hur det underetsar. Hög koncentration ger mindre rörlighet i små ytor och hål och får en buffrande verkan med långsan reaktion som  gör att det inte blir undertetsning. Det här var typograferna förr i tiden experter på att nyttja när man gjorde tryckplåtar för högkvalitativa boktryckeri med Bilder etc. - då gick plåtarna genom flertal bad med olika koncentrationer av järnklorid för att få exakt karaktär på djuptrycket med lagom mängd trycksvärta i skårorna/mönstret  så att bilder blev bra från helsvart till helvitt utan kloggning etc. i gråskalan. (här kan man snacka om processkännedom...) 
---
Min metod att refresha använd järnklorid är ta ungefär  lika delar 35% saltsyra och stark Väteperoxsid i en spruta och skjuta in hårt i lösningen så att det blandar sig ordentligt medans det trycks i - det kan bli ett litet sky av bubblor om det görs rätt och lösningen värms upp åtskilliga grader. typ från rumstemperatur till 35-40 grader om järnkloriden är ganska utkörd, man bör göra det inför en etsning - inte efteråt.
Givetvis kläder som man inte är rädd om, oömt underlag och alltid skyddsglasögon vid ovanstående övning - speciellt första gångerna innan förhållandet väteperoxid/saltsyra är utprovat.
Det är viktigt att saltsyran överväger i lösningen i sprutan  - annars jäser det fort som överkokande mjölk  och i värsta fallet rinner över om det är för lite saltsyra då väteperoxid och oxiderad järnförening  normalt inte gillar varandra alls - men är det tillräkligt med saltsyra närvarande samtidigt så går det bättre.
---
I prinsip med den här operationen så återställer man all järnII-klorid till järnIII-klorid igen (med oxidation av väteperoxiden) som det var ursprungligen när det var nytt - med tillägget en allt stigande halt av kopparklorid i lösningen ju fler 'refresh' man gör.
  
---
Man kan fälla ut kopparen igen genom att lägga i en näve järnspik i lösningen och låta det stå ett antal månader - mängden spik måste vara så stort att det helt neutralicerar  ev saltsyra i lösningen och omvandlar alla järnIII_klorid till JärnII-klorid samt all kopparklorid byts ut till järnII-klorid.
Det hela förvaras i hyffsad lufttät behållar, men som ändå kan läcka lite om det blir över eller undertryck. 
Slammet som finns i botten efter detta består till det mesta av utfälld koppar (och en del rost) - sila ut det här - och man kan därefter ladda om kvarvarande lösning med saltsyra och väteperoxid enligt ovan och det blir nästa som nytt igen -   
på det sättet kan man få järnkloriden närapå outslitlig och bli i allt större mängd, speciellt om man fäller ut kopparen då och då.
Obs! järnklorid stinker alltid en smula saltsyra, vare sig man hällt i extra saltsyra eller inte - och skall förvaras gastätt (när man är säker att det inte fins någon kvarvarande väteperoxid om det är nyuppräscht) - annar brukar järnsaker i rummet att börja rosta - även i torr vinterluft...
 
			
					
				
				Postat: 13 juni 2007, 19:00:27
				av ashsama
				Mmm hata saltsyra, hade missat att skruva på korken på en av flaskorna, 
stod så några dar innan jag kollade igen... tamefan allt stål i rummet var rostigt, 
alla verktyg, skruvar i apparaterna, tom alla lödtenssrullar vart helt gråa och kärva....
Efter det dubbelkollar jag alltid 

 
			
					
				
				Postat: 14 juni 2007, 12:24:06
				av Tobe83
				Doppvärmare som klarar lite högre temperaturer finns här.
http://www.hembryggning.com/doppvarmare_fraktfritt.html 
			
					
				
				Postat: 15 juni 2007, 19:14:10
				av xxargs
				ashsama skrev:Mmm hata saltsyra, hade missat att skruva på korken på en av flaskorna, 
stod så några dar innan jag kollade igen... tamefan allt stål i rummet var rostigt, 
alla verktyg, skruvar i apparaterna, tom alla lödtenssrullar vart helt gråa och kärva....
Efter det dubbelkollar jag alltid 

 
Näst värsta i 'misstag' i samma klass är nog att förvara bara  lite använd amoniumpersulfat, typ en etsningsomgång och skall köra några omgångar senare på samma lösning, var det tänkt - ihälld i en petplaska eller glasflaska med _tät_ kork....
Man får inte bli förvånad senare om man måste skaffa ny diskbänksskåp (om det är av enklare ikeamodell i spånskiva) när man öppnar skåpet nästa gång några månader senare....
Är det kopparjoner i amoniumpersulfatlösningen så sönderfaller den sakta i ren syrgas och bildande av svavelsyra - så vätskan som skvätter omkring när flaskan/dunken  spricker pga. hög övertryck från bildade syrgasen  är inte snäll mot någonting och speciellt inte när det torkar och svavelsyrehalten blir hög, gärna uppsuget i sprickorna i spånskivan i skåpet...