Sida 3 av 3

Postat: 21 september 2006, 12:49:07
av danei
Vad sa läraren om svaret? (den ursprungliga frågan alltså)

Postat: 21 september 2006, 13:52:59
av HUGGBÄVERN
Han var lite irriterad med sa just inte så mycket men visade men en svart uppsyn vad han tyckte om studenter som eldade upp institutionens instrument...

Postat: 21 september 2006, 13:59:07
av danei
Att elda upp en ameremeter är inte ett svar. Och jag skrev ju att det var den ursprungliga frågan jag syftade på. :?

Postat: 21 september 2006, 14:50:14
av HUGGBÄVERN
Det gjordes in konklusion. Ingen fick reda på hur mycket ström där fanns ...

Postat: 21 september 2006, 14:57:30
av danei
Är du dum eller bara dryg?
Frågan som tråden handlar om är.
"Du står och kikar på eluttaget i väggen när din kompis från grundskolan kommer förbi och frågar: Vilken ström finns det i det där uttaget då? vadsvarar du då?"

Nu undrar jag vad läraren tycker är rätt svar. Har jag utryckt mig tydligt nog?

Det där med ström och spänning.

Postat: 21 september 2006, 15:49:31
av SvenPon
Danie: jag håller med dig. För en gång skull

Jag brukar köra med vatten som lärare.

Vägguttaget är som en kökskran.
Så länge du inte öpnnar kranen så flyter det inget vatten.

Se vägguttag.

Spänning är ett tryck av erlektroner = samma tryck som vattentorent kan lämna

Om jag inte öppnar kranen så finns det ingen ström !

Det finns ingen ström i ett vägguttag om du inte öppnar kranen !

Lyssna på ordet "Sröm" flöde !

Postat: 21 september 2006, 16:01:43
av Exittor
Jag har inte fått reda på svaret än, meddet är som ni säger ingen ström. Jag har inte äns lämmnat in läxan för att jag har vart hemma hela veckan pga operation. Men på måndas så får jag svaret.

Postat: 21 september 2006, 16:05:30
av HUGGBÄVERN
danei skrev:Nu undrar jag vad läraren tycker är rätt svar. Har jag utryckt mig tydligt nog?
Man säger: "Är du dum eller ölänning".
Nu är jag med.
Om jag får ha en åsikt, eller om jag vore lärare, skulle jag hävda att det inte finns någon ström i vägguttaget, så länger vi inte släpper ut någon. Som en vattenkran - hur mycket vatten rinner det i en vattenkran. Inget så länger vi inte öppnar kranen, och då beroende på hur mycket vi släpper på....

Postat: 21 september 2006, 16:07:36
av HUGGBÄVERN
Nån har svarat samma sak - dj*a fusk. Men jag kom på det först!!! :x :oops:

Postat: 21 september 2006, 17:11:12
av gunne
Ska bli intressant att få reda på vad läraren vill ha för svar. Jag tror att det är "230 volt" :D

Men det beror ju såklart på vad det är för kurs. Vad heter kursen? Vilken nivå?

Postat: 21 september 2006, 17:16:04
av HUGGBÄVERN
Den gnälls på lärare som saknar ämneskunskaper. Matte-lärare är värst. (Mattelärare har ju ofta fysik också så det kanske är lika illa där med).

Om matteläraren säger 230V ska ha ställas inför Lärarförbundets kunskapstribunal och tvingas räkna ut 7 roten ur 0,045. Utan vare sig sängkläder eller halmhatt.

Postat: 21 september 2006, 19:43:39
av Exittor
Ellära A väldigt basic. men lärarn har mycket kunskap så jag tror att svarat blir inget.

Postat: 21 september 2006, 21:08:52
av HUGGBÄVERN
Jag brukde säga till mina elever (matte fysik) att viktigare än en riktigt svar är en bra utredning.
Alltså om man svarar som föreslagit ovan och ger en förklaring till vsaret ska man ha full pott.

Postat: 21 september 2006, 21:12:03
av Exittor
Joo jag vet, jag skrev även några rader och förklarade hur jag menade.