Sida 3 av 4

Postat: 19 september 2006, 15:36:05
av Fransson
Ett försök till förklaring.

Utgångsbufferten ULN2001A innehåller sju st. transistorer med öppen kollektor och skyddsdiod. De fungera så att du kopplar lasten mellan matningsspänningen (++) och buffertens utgång. Om du vill kan du använda en annan spänningskälla (12V?) till lasten, kom bara ihåg att ansluta minus till jord.

Jag har ritat en bild som förhoppningsvis illustrerar det jag har försökt förklara.
Bild

Rektangeln till höger med snedsrtäcket är reläspolen.

Postat: 19 september 2006, 19:05:07
av kifkroker
OK! det är ju som magi nästan. Betyder inte detta att jag inte behöver några reläer, om min matningspänning är den som jag skall köra mina saker på (kommer vara 9,6V batteriet). Och så får jag dimensionera mina LED serier efter det också.

Låt mig illustrera, så jag vet om det blir rätt! (observera det nya sättet att rita scheman, ny standard sedan igår)

Bild

det spelar ingen roll till vilket batteris minus som jorden går till va..

Postat: 19 september 2006, 23:11:25
av Tony
Javisst ULN2001 klarar de strömmarna så du slipper strömslukande reläer.
ULN2001 är inget annat än 7 transistorswitchar i en IC.

Korrekt kopplat förutom att ben 8 kopplas till jord (minus) på båda batterierna.

Precis som en lysdiod behöver + och - för att lysa behöver även transistorswitchen en sluten slinga så att strömmen kan gå tillbaka till batteriet.

Kanske ska klargöra:
Med jord menar vi egentligen signaljord, återledare eller noll volt dvs. minus på batteriet.

Jord är inte samma sak som skyddsjord eller chassi, men oftast är alla tre ihopkopplade.

Anledningen att vi inte vill prata om minus är att det finns något som kallas symmetrisk matningsspänning.

Tänk dig två seriekopplade 9V batterier, hopkopplingspunkten kallar vi jord.
+ på det övre batteriet blir då +9V medan minus på det undre batteriet blir -9V.

Om vi istället kallar minus på det nedre batteriet jord så får vi +9V resp +18V, jord är alltså den nivå vi mäter gentemot m.a.o. 0V

Skyddsjord är ihopkopplad med nollan i propskåpet.
Uppgiften är att bränna säkringen om den farliga fasledaren kommer i kontakt med höljet, alltså blir inte apparaten strömförande vid isolationsfel.

Postat: 20 september 2006, 11:10:50
av Fransson
Bra Tony! :D

(Har inget att tillägga. :) )

Postat: 20 september 2006, 11:32:27
av Fransson
Angående val av "sifror" på telefonen.

Har kollat MT8870'ans datablad och hittat en tabell på sidan "4-14" (sidan 5 med elfas "försätsblad" i pdf'en). Tabell 1 specifierar sifrorna 1-9 som 1-9, 0 som 10, *=11, #=12, A-C är 13-15 och D är 0.

I mitt schema hade jag slentrianmässigt anslutigt 0-6 till utgångarna men det behöger du förmodligen ändra på.
En stor fördel med "lödfria" kopplingsdäck är att det är lätt att prova sig fram.
Sedan använder du någon form av kretskort med "färdiga" längsgående kopparbanor.

Postat: 20 september 2006, 11:49:00
av sodjan
Notera att ULN2x01 är "general purpose" varianten utan anpassning
på ingången. Ett motstånd per ingång på ett par kohm behövs mellan
PIC'ens pinnar och ingångarna. ULN2x03 är i princip samma krets som ULN2x01,
men med anpassade ingångar för direkt drivning från 5V-logik (TTL/CMOS).

ULN280x är samma som ULN200x, men med 8 drivers istället för 7 per kapsel.

ULN2803 (8 drivers per kapsel med 5V anpassade ingångar ) :
http://www.tradera.com/auction/aid_32020021

Postat: 20 september 2006, 12:01:01
av Fransson
Har nog slarvat med att ange "rätt" beteckning på kretsen. :oops: :(

Avsåg 03'an hela tiden :)

ULN280x kostar normalt mycket mer 200x därför valde jag den.

Postat: 20 september 2006, 12:11:54
av sodjan
> "ULN280x kostar normalt mycket mer..."

"Normalt" ja... 8)

Personligen föredrar jag 28xx modellen, 8 drivers stämmer på något sätt
bättre ihop med en "byte"... :-)

Postat: 20 september 2006, 13:35:31
av kifkroker
tack för alla svar :D Siffrorna och vad de skall göra kommer jag nog revidera 20 ggr innan jag är nöjd så kopplingsdäck blir det allt. Och en 03:a!

Och förresten, det är bara att säga till om ni behöver ha scheman ritade :wink:

Postat: 20 september 2006, 21:24:59
av kifkroker
Har börjat fundera lite på att släppa fram ljudet till en högtalare med hjälp utav en av dom alternerande knapptonerna. Hittade TDA 7052 (via en annan tråd) som förstärkare och undrar om min tillämpning kommer fungera. Är osäker på vad som skall till bufferten, och vad som skall direkt till jord. Kan man ha en trimpotentiometer för volym nånstans? Och kommer man kunna höra något framför allt, söker volym i stil med "högtalartelefon"


Bild

Vore fint om någon hade något svar, eller en skjuts i rätt riktning :)

Postat: 21 september 2006, 09:55:05
av Fransson
Rätt länk till TDA 7052. :) (Du har länkat till 7050'an, den är för hörlurar minimum 32ohm)

Jag har tagit fran ett schema med TDA 7052 inlagd. :D
Bild

Signalen till förstärkaren har jag tagit ut efter ingångsförstärkaren hos DTMF-avkodaren.

Edit: Och både ben 3 och ben 6 ska kopplas till "gemensam" jord och minus.

Postat: 21 september 2006, 21:06:02
av kifkroker
ah, hade säkert båda fönster öppna med förstärkarna =) men om jag skall ha den on/off med hjälp utav bufferten, skall ben 6 gå till out på bufferten?

Postat: 22 september 2006, 11:00:57
av Fransson
:humm: Humm...

Intessant idé...
Kan bara råda dig att experimentera.

Ska fundera ett tag till kanske kommer på en alternativ lösning lite senare.

Postat: 28 september 2006, 19:14:37
av kifkroker
Ja då var jag tillbaks med en fråga igen, har fått hem lite saker och nu gäller det spänningen över en motor (eller whatever) som varit inritad på en tidigare bild. Mitt problem att jag skulle vilja få den att gå åt olika håll på två olika buffert utgångar, men får inte ihop det riktigt.

Bild

här går den åt ena hållet på out1 men hur skall jag dra för att få den att gå åt andra hållet på out2? Får inte ihop logiken, någon diod kanske?

Postat: 29 september 2006, 23:41:28
av Tony
Du har två val: H-brygga eller reläer.

Dubbla reläer är helt klart enklast men drar såklart lite mer ström än en H-brygga.

Du behöver två reläer med enpolig växling (form 1C).
Motorn kopplar du mellan reläernas poler, utkastarna går till + och -

Dvs. N.C. till jord, N.O. till + och COM till motorn, likadant på bägge sidorna.

Beroende på vilket relä du aktiverar så går motorn åt ena eller andra hållet.
Råkar du aktivera båda reläerna samtidigt händer ingenting.