Re: Halogenlampor
Postat: 10 mars 2025, 12:39:12
Sverige har nationellt ECE-undantag från max ljusstyrka framåt på bilen men samtliga lyktor måste vara E-godkända.
Det finns en massa andra regler som t.ex. max/min monteringshöjd av extraljus.
Att förbättra ljuset för H4 går bra men bilbesiktningen brukat vara uppmärksamma på detta.
Det finns mängder med olika H4-alternativ som ger mer ljus men inte alltid så lyckad ljusbild.
En variant som finns är halogen H4 55/100W. Halvljuset är normalt med starkare helljus.
Har själv använt mycket sådana lampor till just för rally-körning. Ofta Philips-lampor som brukar ge bra ljusbild.
En sådan lampa med korrekt ljusbild ger 1 Lux ljusstyrka på ca 35 meters längre avstånd om man testar med en Volvo 140 ljusinsats.
I praktiken så är upplevda räckviddsförlängningen inte ens det då det även ökar ljuset precis framför bilen vilket ger sämre förmåga att se något i det relativa svaga ljuset som motsvarar 1 Lux.
Upplevd skillnad i hur långt bort man ser är kanske hälften av detta, dvs ca 20 meter längre bort med 100W på helljuset.
Ofta byter man en lampa i taget och jämför på en mörk lång rak skogsväg. Brukar använda 1-liters plastflaskor som det varit motorolja i och placera utmed vägen för bättre jämförelser, Första intrycket är att det är att det är mycket ljusare, vilket det är men det ökar även i närfältet vilket försämrar sikten längre bort.
På ett sätt får man nackdel av dessa extra 35 meterna, och det är att det blir så mycket tidigare man måste blända ner för att inte förstöra vad mötande bilister ser mer än vad den vanliga 60W helljuset gav.
Nästan inga bilar har kablar anpassade för den ökade strömbehovet så det är lika bra att planera för bättre kablar samtidigt som man byter lampor. Givetvis så är livslängden på lamporna kortare ju varmare de arbetar. Hög lampeffekt och liten armatur fungerar inte bra.
Om reflektorn eller lyktglaset är i plast kan de smälta i värmen.
Det finns ännu starkare halogen lampor med olika stark halvljus-del. Från Philips är lamporna med högst effekt på 100/130W. https://www.eromman.com/philips-genuine ... arm-white/
Det är relativt liten upplevd skillnad med Philips 90/100W. https://www.hova.com/philips-halogen-h4 ... ly-10090w/
Biltema har också någon variant som jag inte testat ljusbilden på men de har nog själva en viss koll på att resulterande ljusbilden inte är allt för dålig.
Dålig ljusbild på egna halvljuset och både du och de du möter förlorar på det.
Halvljusbilden påverkas av själva lampan genom höjd och längd på glödtråden från lampfoten samt utformningen av den inre avskärmaren.
Har bilen dåliga lyktor , små ljusutsläpp lågt över marken, reflektorer och glas i dåligt skick, så är nog inte starkare lampor det som behöver åtgärdas i första hand och skulle det verkligen vara ett konkret behov då man kör på platser där lång räckvidd är ett absolut behov finns alternativ till halogen-lampor,
Ett alternativ till halogen är LED-lampor. Det är en djungel hur dessa presterar och tekniska data kan vara "lyser 200% mer än en halgonlampa"
och det kan då bli sämre ljus på flera sätt. Lysdioder far illa av värme så det är ett problem att få dessa att överleva i en H4-sockel utan att överhettas.
Verklig elektrisk effekt kan ofta ligga på 15 W per lampa just för att hålla ner värmeförluster men med en bra utformad LED-lampa kan det ändå ge mer ljus på rätt ställe, jämfört med en normal halogen-lampa.
Det finns ett antal rätt sakliga osponsrade jämförelser mellan olika H4 LED på Youtube. Man måste mäta för att få konkreta resultat som man kan lita på. Jämförande tester där man visar kamerabilder från landsväg med vit vägbana och höga snövallar räcker det att kameran har automatisk bländare för att kunna visa att ett tomtebloss lyser längst.
Man mäter mot en vägg för att se till att man får mest ljus dör det bäst behövs, utan att blända mötande. Halvljusbildens utformning samt att så mycket som möjligt av ljuset ska vara i övre högra delen av halvljusbilden. Det ger längst siktsträcka utefter högra vägrenen när man möter andra bilar.
Mycket ljus nära bilen vill man undvika, det är ändå för sent att reagerar om det händer något väldigt plötsligt de första 10 meterna närmast bilen när man kör på en mörk landsväg och i vilket fall är den biten ändå tillräckligt upplyst. Det är längre bort som ljuset börjar bli svagt då det avtar med inversa kvadraten på avståndet.
Ytterligare ett alternativ är Xenon urladdningslampor. Det är de lampor som kan ge mest ljus utan att något överhettas.
Det är också just vad gäller H4 en djungel med mycket skräp-lamor. Det beror på att Xenon-lampor tar någon sekund på sej att tändas.
Om man skiftar mellan hel och halvljus för man då köra i mörkret när den ena lampfunktionen släcks och andra lampfunktionen ännu inte tänts.
Därav att många biltillverkare som införde Xenon-ljus valde att bara ha det på halv-ljuset och sedan för att undvika att det svartnar i väntan på att lampan tänds så kör man med den hela tiden, tillsammans med ett halogen helljus. Dessa bilarna gav därför vid helljus alldeles för mycket närljus och därmed kort sikt.
Iden anammades ändå bland de som tillverkade Xenon-lampor och de tog fram en variant med både Xenon-del och en halogen-del i samma lampkropp. En variant som jag använt mej av var en Xenon-lampa vars ljusbåge flyttar sej mekaniskt mha en magnetspole. Lampan kan då vara tänd hela tiden och skiftar mellan funktion hel eller halvljus via den i lampkroppen inbyggda magnet-spolen. Det är sedan automatisk, kräver inga yttre arrangemang. Dessa lampor har grundeffekten 35W. Då de är effektiva så ger de 2-3 ggr mer ljusflöde än en halogenlampa 55/60W halogenlampa. De finns att köpa i många olika ljustemperaturer från gult till blått eller nästan rosa. Det blå-aktiga ljuset ger skenbart en intensivare upplevelse av ljuset, framför allt när de lyser mot stora vägtavlor med blå bakgrund.
Det gäller även mötande bilister att de upplever blått mötande ljus som mer bländande än samma ljus i färg närmare vanligt dagsljus som våra ögon är mest vana att hantera.
En fördel med Xenon-ljus på 35W är att de inte kräver grövre elledningar då de drar mindre ström än halogenlampor och de bränner inte sönder plastlyktorna då det blir mindre med förlustvärme än för halogenlampan. En nackdel är att man under färd for stanna ibland när det snöar mycket för att borsta av snön framför lyktglaset. Den sämre värmen smälter snön sämre än för halogenlampor.
Jag monterade 70W Xenon H4-lampor av den typ som flyttar lampan mekaniskt i min rally-bil och dessa kan man sedan köra på överspänning så att man får ca 100W per lampa och ändå få en viss livslängd på lampan.
Bytte rät snart ner mej till vanliga 35W lampor därför att mötande bilister klagade även på mitt lågt ställda halvljus med 100W.
Dessutom trots 100W på helljuset så gav helljuset inte den ljusbild jag ville ha och som jag däremot fick genom extraljus-rampen med fjärrljusbild och Xenon i alla extraljusen. För att se bra släcker jag både hel och halvljus och kör enbart på extraljusen på tävling. Släcker även all onödig instrumentbelysning av samma anledning.
Kör jag på allmänna vägar och kör med extraljusen har jag lång siktsträcka men dessa ljusen är är väl injusterade så kägelfokus ska var just långt bort på vägbanan vilket gör att så gott som alltid när man ser en mötande bil, det må vara kilometeravstånd, men extraljusen bländar ändå så att så fort jag alls kan se mötande billyktor släcker jag ned extraljusen och bländar sedan ytterligare en gång från helljus ned till halvljus.
Jag kör inte ens med extraljusen vid många tillfällen därför att de ger mycket ljus och om man då plötsligt måste gå ned till halvljus så blir det väldigt mörkt då ögonen vant sej vid det starkare ljuset.
Bländar även av extraljusen i god tid innan större vägskyltar då skyltarnas bakgrund reflekterar så kraftigt att det svider i ögonen.
Se trill att bilens original lysen och reflektorer är i bra skick.
Om lamporna aav designskäl ger dåligt ljus och du är beredd att blända av i tid så inte mötande ska behöva leka blindbock på vägen, åk då till Biltema och köp 100W H4, 20 kr stycket: https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000045063
Om din bils originallyktor går att får i bra skick, satsa på en normal märkeslampa som är laglig att besiktiga med. Ger minst bekymmer.
Har du behov av lång sikt, kör mycket på glest trafikerade mörka vägar, är det extraljus som ger dej mest. 4 ljus med 100W Xenon och pencilbeam ljusbild och ljuset smälter snön en kilometer i förväg. För att verkligen få bra ljus där jag lägger stor vikt vid att de ska ge så lite ströljus som möjligt och med bra reflektor. Ströljus, det är det ljuset som lyser upp snöflingor och regn precis i din siktlinje 1 meter framför ljusen som skvätter ljus åt alla håll.
En inte helt optimal ljusbild men hyggligt bra extraljus sett till priset är denna lampan: https://www.mekonomen.se/alpha-225-med- ... b-10209068
För bra ljusbild krävs att extraljus monteras med stöd upptill. Lampor som inta är stabila utan vibrerar i fartvinden är som att se på flimrande led-lampor. Det tröttar ögonen vid långkörning.
En ny typ av lampa som man påstår ska ge bra ljus på rätt ställe och med minimalt med ströljus, dvs det blir skarp övergång från ljust till mörkt vid sodan om ljuskäglan ska medges med en typ av lampa som består av en blå laserkälla som lyser på en fosfor-yta, som sedan avger det mer synliga ljuset. Snarlik teknik har använts av BMW för deras huvud-lyktor men ska nu komma som extraljus till humana priser då kostnaden att framställa denna laserdioden ska vara jämförbar med vanlig glödlampa.
Dne lär säkert inte komma i H4-anpassat utförande men kan medge bra ljus från måttligt stora extraljus.
Vanliga ledramper som extraljus, lyser bra och lite överallt... En fördel är att dess ofta långsmala design lättare smälter in i moderna bilars utseende, ofta mycket lågt som försämrar möjligheten att få bra räckvidd på ljuset. Anfallsvinkeln mot vägbanan blir låg vilket minskar möjligheten att få bra ljus på långt avstånd och ljuset bromsas av mindre backkrön.
Hög placering ger längre räckvidd och ett knep med LED-ramper är att montera dom långt bak på biltaket så att taket blir en avskärmare som hindrar ljuset falla på motorhuven eller strax framför bilen och minskar problemet med att snöflingor blir belysta nära inpå bilen:
Det finns en massa andra regler som t.ex. max/min monteringshöjd av extraljus.
Att förbättra ljuset för H4 går bra men bilbesiktningen brukat vara uppmärksamma på detta.
Det finns mängder med olika H4-alternativ som ger mer ljus men inte alltid så lyckad ljusbild.
En variant som finns är halogen H4 55/100W. Halvljuset är normalt med starkare helljus.
Har själv använt mycket sådana lampor till just för rally-körning. Ofta Philips-lampor som brukar ge bra ljusbild.
En sådan lampa med korrekt ljusbild ger 1 Lux ljusstyrka på ca 35 meters längre avstånd om man testar med en Volvo 140 ljusinsats.
I praktiken så är upplevda räckviddsförlängningen inte ens det då det även ökar ljuset precis framför bilen vilket ger sämre förmåga att se något i det relativa svaga ljuset som motsvarar 1 Lux.
Upplevd skillnad i hur långt bort man ser är kanske hälften av detta, dvs ca 20 meter längre bort med 100W på helljuset.
Ofta byter man en lampa i taget och jämför på en mörk lång rak skogsväg. Brukar använda 1-liters plastflaskor som det varit motorolja i och placera utmed vägen för bättre jämförelser, Första intrycket är att det är att det är mycket ljusare, vilket det är men det ökar även i närfältet vilket försämrar sikten längre bort.
På ett sätt får man nackdel av dessa extra 35 meterna, och det är att det blir så mycket tidigare man måste blända ner för att inte förstöra vad mötande bilister ser mer än vad den vanliga 60W helljuset gav.
Nästan inga bilar har kablar anpassade för den ökade strömbehovet så det är lika bra att planera för bättre kablar samtidigt som man byter lampor. Givetvis så är livslängden på lamporna kortare ju varmare de arbetar. Hög lampeffekt och liten armatur fungerar inte bra.
Om reflektorn eller lyktglaset är i plast kan de smälta i värmen.
Det finns ännu starkare halogen lampor med olika stark halvljus-del. Från Philips är lamporna med högst effekt på 100/130W. https://www.eromman.com/philips-genuine ... arm-white/
Det är relativt liten upplevd skillnad med Philips 90/100W. https://www.hova.com/philips-halogen-h4 ... ly-10090w/
Biltema har också någon variant som jag inte testat ljusbilden på men de har nog själva en viss koll på att resulterande ljusbilden inte är allt för dålig.
Dålig ljusbild på egna halvljuset och både du och de du möter förlorar på det.
Halvljusbilden påverkas av själva lampan genom höjd och längd på glödtråden från lampfoten samt utformningen av den inre avskärmaren.
Har bilen dåliga lyktor , små ljusutsläpp lågt över marken, reflektorer och glas i dåligt skick, så är nog inte starkare lampor det som behöver åtgärdas i första hand och skulle det verkligen vara ett konkret behov då man kör på platser där lång räckvidd är ett absolut behov finns alternativ till halogen-lampor,
Ett alternativ till halogen är LED-lampor. Det är en djungel hur dessa presterar och tekniska data kan vara "lyser 200% mer än en halgonlampa"
och det kan då bli sämre ljus på flera sätt. Lysdioder far illa av värme så det är ett problem att få dessa att överleva i en H4-sockel utan att överhettas.
Verklig elektrisk effekt kan ofta ligga på 15 W per lampa just för att hålla ner värmeförluster men med en bra utformad LED-lampa kan det ändå ge mer ljus på rätt ställe, jämfört med en normal halogen-lampa.
Det finns ett antal rätt sakliga osponsrade jämförelser mellan olika H4 LED på Youtube. Man måste mäta för att få konkreta resultat som man kan lita på. Jämförande tester där man visar kamerabilder från landsväg med vit vägbana och höga snövallar räcker det att kameran har automatisk bländare för att kunna visa att ett tomtebloss lyser längst.
Man mäter mot en vägg för att se till att man får mest ljus dör det bäst behövs, utan att blända mötande. Halvljusbildens utformning samt att så mycket som möjligt av ljuset ska vara i övre högra delen av halvljusbilden. Det ger längst siktsträcka utefter högra vägrenen när man möter andra bilar.
Mycket ljus nära bilen vill man undvika, det är ändå för sent att reagerar om det händer något väldigt plötsligt de första 10 meterna närmast bilen när man kör på en mörk landsväg och i vilket fall är den biten ändå tillräckligt upplyst. Det är längre bort som ljuset börjar bli svagt då det avtar med inversa kvadraten på avståndet.
Ytterligare ett alternativ är Xenon urladdningslampor. Det är de lampor som kan ge mest ljus utan att något överhettas.
Det är också just vad gäller H4 en djungel med mycket skräp-lamor. Det beror på att Xenon-lampor tar någon sekund på sej att tändas.
Om man skiftar mellan hel och halvljus för man då köra i mörkret när den ena lampfunktionen släcks och andra lampfunktionen ännu inte tänts.
Därav att många biltillverkare som införde Xenon-ljus valde att bara ha det på halv-ljuset och sedan för att undvika att det svartnar i väntan på att lampan tänds så kör man med den hela tiden, tillsammans med ett halogen helljus. Dessa bilarna gav därför vid helljus alldeles för mycket närljus och därmed kort sikt.
Iden anammades ändå bland de som tillverkade Xenon-lampor och de tog fram en variant med både Xenon-del och en halogen-del i samma lampkropp. En variant som jag använt mej av var en Xenon-lampa vars ljusbåge flyttar sej mekaniskt mha en magnetspole. Lampan kan då vara tänd hela tiden och skiftar mellan funktion hel eller halvljus via den i lampkroppen inbyggda magnet-spolen. Det är sedan automatisk, kräver inga yttre arrangemang. Dessa lampor har grundeffekten 35W. Då de är effektiva så ger de 2-3 ggr mer ljusflöde än en halogenlampa 55/60W halogenlampa. De finns att köpa i många olika ljustemperaturer från gult till blått eller nästan rosa. Det blå-aktiga ljuset ger skenbart en intensivare upplevelse av ljuset, framför allt när de lyser mot stora vägtavlor med blå bakgrund.
Det gäller även mötande bilister att de upplever blått mötande ljus som mer bländande än samma ljus i färg närmare vanligt dagsljus som våra ögon är mest vana att hantera.
En fördel med Xenon-ljus på 35W är att de inte kräver grövre elledningar då de drar mindre ström än halogenlampor och de bränner inte sönder plastlyktorna då det blir mindre med förlustvärme än för halogenlampan. En nackdel är att man under färd for stanna ibland när det snöar mycket för att borsta av snön framför lyktglaset. Den sämre värmen smälter snön sämre än för halogenlampor.
Jag monterade 70W Xenon H4-lampor av den typ som flyttar lampan mekaniskt i min rally-bil och dessa kan man sedan köra på överspänning så att man får ca 100W per lampa och ändå få en viss livslängd på lampan.
Bytte rät snart ner mej till vanliga 35W lampor därför att mötande bilister klagade även på mitt lågt ställda halvljus med 100W.
Dessutom trots 100W på helljuset så gav helljuset inte den ljusbild jag ville ha och som jag däremot fick genom extraljus-rampen med fjärrljusbild och Xenon i alla extraljusen. För att se bra släcker jag både hel och halvljus och kör enbart på extraljusen på tävling. Släcker även all onödig instrumentbelysning av samma anledning.
Kör jag på allmänna vägar och kör med extraljusen har jag lång siktsträcka men dessa ljusen är är väl injusterade så kägelfokus ska var just långt bort på vägbanan vilket gör att så gott som alltid när man ser en mötande bil, det må vara kilometeravstånd, men extraljusen bländar ändå så att så fort jag alls kan se mötande billyktor släcker jag ned extraljusen och bländar sedan ytterligare en gång från helljus ned till halvljus.
Jag kör inte ens med extraljusen vid många tillfällen därför att de ger mycket ljus och om man då plötsligt måste gå ned till halvljus så blir det väldigt mörkt då ögonen vant sej vid det starkare ljuset.
Bländar även av extraljusen i god tid innan större vägskyltar då skyltarnas bakgrund reflekterar så kraftigt att det svider i ögonen.
Se trill att bilens original lysen och reflektorer är i bra skick.
Om lamporna aav designskäl ger dåligt ljus och du är beredd att blända av i tid så inte mötande ska behöva leka blindbock på vägen, åk då till Biltema och köp 100W H4, 20 kr stycket: https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000045063
Om din bils originallyktor går att får i bra skick, satsa på en normal märkeslampa som är laglig att besiktiga med. Ger minst bekymmer.
Har du behov av lång sikt, kör mycket på glest trafikerade mörka vägar, är det extraljus som ger dej mest. 4 ljus med 100W Xenon och pencilbeam ljusbild och ljuset smälter snön en kilometer i förväg. För att verkligen få bra ljus där jag lägger stor vikt vid att de ska ge så lite ströljus som möjligt och med bra reflektor. Ströljus, det är det ljuset som lyser upp snöflingor och regn precis i din siktlinje 1 meter framför ljusen som skvätter ljus åt alla håll.
En inte helt optimal ljusbild men hyggligt bra extraljus sett till priset är denna lampan: https://www.mekonomen.se/alpha-225-med- ... b-10209068
För bra ljusbild krävs att extraljus monteras med stöd upptill. Lampor som inta är stabila utan vibrerar i fartvinden är som att se på flimrande led-lampor. Det tröttar ögonen vid långkörning.
En ny typ av lampa som man påstår ska ge bra ljus på rätt ställe och med minimalt med ströljus, dvs det blir skarp övergång från ljust till mörkt vid sodan om ljuskäglan ska medges med en typ av lampa som består av en blå laserkälla som lyser på en fosfor-yta, som sedan avger det mer synliga ljuset. Snarlik teknik har använts av BMW för deras huvud-lyktor men ska nu komma som extraljus till humana priser då kostnaden att framställa denna laserdioden ska vara jämförbar med vanlig glödlampa.
Dne lär säkert inte komma i H4-anpassat utförande men kan medge bra ljus från måttligt stora extraljus.
Vanliga ledramper som extraljus, lyser bra och lite överallt... En fördel är att dess ofta långsmala design lättare smälter in i moderna bilars utseende, ofta mycket lågt som försämrar möjligheten att få bra räckvidd på ljuset. Anfallsvinkeln mot vägbanan blir låg vilket minskar möjligheten att få bra ljus på långt avstånd och ljuset bromsas av mindre backkrön.
Hög placering ger längre räckvidd och ett knep med LED-ramper är att montera dom långt bak på biltaket så att taket blir en avskärmare som hindrar ljuset falla på motorhuven eller strax framför bilen och minskar problemet med att snöflingor blir belysta nära inpå bilen: