Halogenlampor
Halogenlampor
En normal halogenlampa för bilens strålkastare HB3 som kostar runt 60:- på Biltema har följande spec:
12V, 60W
1860 lumen, färgtemperatur 3200k
"Halogenlampa för bilens dim-, hel- eller halvljus till lågt pris. Uppfyller ECE R37 och är därmed godkända för vägtrafik. "
Men så finns det en dyrare variant (mellan 350 - 550 kr) som heter OSRAM NIGHT BREAKER® LASER HB3:
12V 60W
1700 lumen, färgtemperatur 3200k
"Tack vare innovativ laserteknik ger dessa strålkastarlampor 150 meter lång siktsträcka, upp till 150% starkare ljus*, och upp till 20% vitare ljus*. Mer ljus och förbättrad sikt hjälper förare att snabbare identifiera och reagera på trafikfaror. *Jämfört med lägsta ECE R98/R99-krav"
Jag kan inte föreställa mig hur den då skulle kunna upplevas som starkare?
Och hur kan det vara vitare, när det är samma färgtemperatur?
Ändå när dessa Night breaker Laser testas i Youtube så upplever de en betydande förbättring av ljuset.
Är specen fel eller vad är det jag inte förstår?
12V, 60W
1860 lumen, färgtemperatur 3200k
"Halogenlampa för bilens dim-, hel- eller halvljus till lågt pris. Uppfyller ECE R37 och är därmed godkända för vägtrafik. "
Men så finns det en dyrare variant (mellan 350 - 550 kr) som heter OSRAM NIGHT BREAKER® LASER HB3:
12V 60W
1700 lumen, färgtemperatur 3200k
"Tack vare innovativ laserteknik ger dessa strålkastarlampor 150 meter lång siktsträcka, upp till 150% starkare ljus*, och upp till 20% vitare ljus*. Mer ljus och förbättrad sikt hjälper förare att snabbare identifiera och reagera på trafikfaror. *Jämfört med lägsta ECE R98/R99-krav"
Jag kan inte föreställa mig hur den då skulle kunna upplevas som starkare?
Och hur kan det vara vitare, när det är samma färgtemperatur?
Ändå när dessa Night breaker Laser testas i Youtube så upplever de en betydande förbättring av ljuset.
Är specen fel eller vad är det jag inte förstår?
-
- Inlägg: 1434
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: Halogenlampor
För några år sedan testade både jag och vänner dessa "night breakers". Visst lyste de. Men mycket dålig livslängd. Då läste jag en test där de skrev om alternativet long life, troligtvis ultra life idag. Dessa håller mycket länge, och skillnaden i ljus var då ganska obefintliga. Kanske någon har nyare kunskap om night breakers livslängd? Jag köper gärna Osram, men hellre med långt liv! Så skoj är det inte att byta lampor på nyare bilar.
Redigerat: Hittade följande info på nätet:
How long do OSRAM night breakers last?
The Osram Night Breaker Unlimited has a B3 lifespan of 150 h and a TC lifespan of 300 h. The Osram Ultra Life has a B3 lifespan of 1200 h and a Tc lifespan of 2000 h
Redigerat: Hittade följande info på nätet:
How long do OSRAM night breakers last?
The Osram Night Breaker Unlimited has a B3 lifespan of 150 h and a TC lifespan of 300 h. The Osram Ultra Life has a B3 lifespan of 1200 h and a Tc lifespan of 2000 h
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11798
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Halogenlampor
Jämförelsen av spec är ju inte mot Biltema eller någon annan lampa som faktiskt existerar, utan bara jämfört med minimikraven enligt ett ECE-direktiv.
Så Biltema skulle kanske kunna skriva exakt samma sak om de ville.
Men hur mäts ljusstyrkan egentligen? Är det ett peak-värde i en viss punkt eller tar man in ett medelvärde på hela ljusbilden?
Om det är det förstnämnda så kan de ju faktiskt lysa mer med samma siffra på ljusstyrka, om de har en jämnare ljusbild. Bitema kanske bara lyser så starkt på en liten yta rakt framåt medan Osram lyser upp mycket större, lika starkt?
Så Biltema skulle kanske kunna skriva exakt samma sak om de ville.
Men hur mäts ljusstyrkan egentligen? Är det ett peak-värde i en viss punkt eller tar man in ett medelvärde på hela ljusbilden?
Om det är det förstnämnda så kan de ju faktiskt lysa mer med samma siffra på ljusstyrka, om de har en jämnare ljusbild. Bitema kanske bara lyser så starkt på en liten yta rakt framåt medan Osram lyser upp mycket större, lika starkt?
Re: Halogenlampor
Fast det påverkas väl mer av reflektor/projektor mer än lampan ?
Sen skulle jag ta biltemas siffror med en nypa salt med.
Sen skulle jag ta biltemas siffror med en nypa salt med.
-
- Inlägg: 1434
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: Halogenlampor
Som sagt, jag har provat night breaker och visst lyser det något bättre, men det var inte en wow-effekt. Det är ju trots allt bilens reflektorer och storlek som avgör om bilen har bra ljus. Min Volvo S80 från 2006 hade mycket bra ljus, och ändå bättre med nightbrakers, men anledningen var nog mest att dessa lyktor var STORA, även i jämförelse med V70-serien och glaset var inte plast, det var äkta GLAS!
Eferföljande bilar som jag äger, har inte varit i närheten av ljuset som S80 hade. även dessa bilar har halogen, men små refletorer typ projektor och plast i stället för glas. Så visst är det själva lyktans design som påverkar mest.
Men med nightbraker tröttnar man när de båda lamporna slocknar efter i bästa fall 150 timmar, och som idag kostar 2 x 400kr, då blir det en driftkostnad på 5kr/tim plus arbete med byte.
Eferföljande bilar som jag äger, har inte varit i närheten av ljuset som S80 hade. även dessa bilar har halogen, men små refletorer typ projektor och plast i stället för glas. Så visst är det själva lyktans design som påverkar mest.
Men med nightbraker tröttnar man när de båda lamporna slocknar efter i bästa fall 150 timmar, och som idag kostar 2 x 400kr, då blir det en driftkostnad på 5kr/tim plus arbete med byte.
Re: Halogenlampor
Jag använder endast Osram Ultra Life.
De lyser bättre än Biltema-lamporna och håller längre.
Night Breaker och liknande är bara bra i en situation: om man har klena kablar till lamporna så en normal lampa lyser för svagt. Night Breaker ger vettigt ljus och livslängd omkring 12-13V medan Ultra Life fungerar bäst vid 13.5-14.4V.
De lyser bättre än Biltema-lamporna och håller längre.
Night Breaker och liknande är bara bra i en situation: om man har klena kablar till lamporna så en normal lampa lyser för svagt. Night Breaker ger vettigt ljus och livslängd omkring 12-13V medan Ultra Life fungerar bäst vid 13.5-14.4V.
-
- Inlägg: 1589
- Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33
Re: Halogenlampor
Hur mäter man ljuset från en bilstrålkastare?
En bra fråga, som sen skall vara till grund för de spec vi har läst här, färgtemp och Lumen.
Man kan tänka sig många metoder.
Lyser med lampan i ett stort rum så att reflexer inte påverkar med ljusmätare direkt mot lampan.
Sätter upp en vitvägg och mäter ljuset som faller på väggen.
Mäter med lampan inmonterad i en lykta, med reflektor och mäter ljuset som faller på en yta X meter bort.
Kräver en standardlykta då.
Mäter hur långt bort man kan läsa tidningen....
Kanske finns någon standardiserad metod?
Jag gjorde ett prov en gång för hundra år sen, jag hade köpt några HID ljuskällor, (kalla Xenon) i H3 modell.
fri lampa och mätta med en kamera mot en vägg på 3 meter avstånd.
Jämfört med H3 halogen gav HID lampan 2 bländarseteg mer ljus.
Ett sätt att mäta även rätt små skillnader.
behövs då en systemkamera.....
På husbilen sitter H4. och under en sommarsäsong används de bara som varselljus, eller DLR
retade mig på att de gick sönder minst en gång per säsong, då 500 - 1000 mil kört.
Så jag satt 0.5 Ohm 20 W i serie med båda halvljusglödtrådar.
Det var svårt att se skillnaden i ljusstyrka med och utan motståndet.
Men ögat har svårt att se även rätt stor skillnader i ljusstyrka.
Nej bilprovningen ser ingen.... även om motstånden sitter fullt synliga....
Nu har det gått 5 säsonger utan lampfel.....
Roysan
En bra fråga, som sen skall vara till grund för de spec vi har läst här, färgtemp och Lumen.
Man kan tänka sig många metoder.
Lyser med lampan i ett stort rum så att reflexer inte påverkar med ljusmätare direkt mot lampan.
Sätter upp en vitvägg och mäter ljuset som faller på väggen.
Mäter med lampan inmonterad i en lykta, med reflektor och mäter ljuset som faller på en yta X meter bort.
Kräver en standardlykta då.
Mäter hur långt bort man kan läsa tidningen....
Kanske finns någon standardiserad metod?
Jag gjorde ett prov en gång för hundra år sen, jag hade köpt några HID ljuskällor, (kalla Xenon) i H3 modell.
fri lampa och mätta med en kamera mot en vägg på 3 meter avstånd.
Jämfört med H3 halogen gav HID lampan 2 bländarseteg mer ljus.
Ett sätt att mäta även rätt små skillnader.
behövs då en systemkamera.....
På husbilen sitter H4. och under en sommarsäsong används de bara som varselljus, eller DLR
retade mig på att de gick sönder minst en gång per säsong, då 500 - 1000 mil kört.
Så jag satt 0.5 Ohm 20 W i serie med båda halvljusglödtrådar.
Det var svårt att se skillnaden i ljusstyrka med och utan motståndet.
Men ögat har svårt att se även rätt stor skillnader i ljusstyrka.
Nej bilprovningen ser ingen.... även om motstånden sitter fullt synliga....
Nu har det gått 5 säsonger utan lampfel.....
Roysan
Re: Halogenlampor
Tack för intressanta svar.
Givetvis beror det mest på reflektorn hur ljusbilden från strålkastaren ser ut. Lampans ljusbild skiljer sig knappast åt, då den är runtstrålande 360 grader.
Lumen är ju totalt ljusflöde, oavsett ljusbild, hur det nu mäts?
Så jag kan konstatera att mina ytterst små reflektorer (diameter 7-8 cm?) är orsaken till dåligt ljus.
Tack för info om Night Breakers, jag visste inte att deras livslängd var så dålig.
Det kanske blir så att jag köper en uppsättning Ultra Life som jag byter till nästa gång en lampa dör. Men nu måste jag sticka iväg på förmiddagen till Biltema och köpa standarslampan (De har inga andra) så jag kan se något ikväll. Vet inte vilken butik som har Ultra Life, jag har bara hittat dem på nätet = flera dagars väntan + fraktkostnad.
Givetvis beror det mest på reflektorn hur ljusbilden från strålkastaren ser ut. Lampans ljusbild skiljer sig knappast åt, då den är runtstrålande 360 grader.
Lumen är ju totalt ljusflöde, oavsett ljusbild, hur det nu mäts?
Så jag kan konstatera att mina ytterst små reflektorer (diameter 7-8 cm?) är orsaken till dåligt ljus.
Tack för info om Night Breakers, jag visste inte att deras livslängd var så dålig.
Det kanske blir så att jag köper en uppsättning Ultra Life som jag byter till nästa gång en lampa dör. Men nu måste jag sticka iväg på förmiddagen till Biltema och köpa standarslampan (De har inga andra) så jag kan se något ikväll. Vet inte vilken butik som har Ultra Life, jag har bara hittat dem på nätet = flera dagars väntan + fraktkostnad.
Re: Halogenlampor
Det där tricket med motstånd ska jag prova i min Yaris, den äter H4or, oavsett om de är dyra Osram, Philips eller billiga från Biltema.
Annars gillar jag halogenlampor, själva lamporna ser bra ut (Led lampor ser fula å konstiga ut), de ger rätt sorts färgtemp på ljusen, mellan 3000-3500k är bäst och smälter snö utan problem. Allra mest gillar jag färgtemperaturen, ogillar vitt ljus, sämre för mörkersynen, det bländar mera och penetrerar inte dimma lika bra. CRI på 100 är också trevligt. Har en Volvo med ett par 55W extraljus och den kombon ger rejält mycket ljus även på de mörkaste dagarna.
Annars gillar jag halogenlampor, själva lamporna ser bra ut (Led lampor ser fula å konstiga ut), de ger rätt sorts färgtemp på ljusen, mellan 3000-3500k är bäst och smälter snö utan problem. Allra mest gillar jag färgtemperaturen, ogillar vitt ljus, sämre för mörkersynen, det bländar mera och penetrerar inte dimma lika bra. CRI på 100 är också trevligt. Har en Volvo med ett par 55W extraljus och den kombon ger rejält mycket ljus även på de mörkaste dagarna.
-
- Inlägg: 1434
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: Halogenlampor
DennisCA skrev: Det där tricket med motstånd ska jag prova i min Yaris, den äter H4or.
Det finns ett annat trick för att uppnå samma resultat, detta trick användes på polisens bilar på 70 och 80-talet för att lamporna skulle hålla bättre. Jag byggde en egen utrustning enligt samma princip.
Vi vet att spänningsfallet över en diod är drygt en volt. Då sätter man 2 st effektdioder i serie med lampan och får ett spänningsfall. Dioderna är så kallade bildioder, den typen som man hittat på bilgeneratorer. De behöver någon typ av kylfläns. Vill man ha minder spänningsfall, använd 1 bildiod i serie med lampan eller lamporna.
Den fina utrustningarna som polisen och jag byggde var att jag tog typ spänning från varselljuset till ett relä som tände den reducerade lampspänning. När jag tände halvljus lyste de med full spänning. Detta fixade jag med reläer som kopplade bypassade dioderna.
Det finns ett annat trick för att uppnå samma resultat, detta trick användes på polisens bilar på 70 och 80-talet för att lamporna skulle hålla bättre. Jag byggde en egen utrustning enligt samma princip.
Vi vet att spänningsfallet över en diod är drygt en volt. Då sätter man 2 st effektdioder i serie med lampan och får ett spänningsfall. Dioderna är så kallade bildioder, den typen som man hittat på bilgeneratorer. De behöver någon typ av kylfläns. Vill man ha minder spänningsfall, använd 1 bildiod i serie med lampan eller lamporna.
Den fina utrustningarna som polisen och jag byggde var att jag tog typ spänning från varselljuset till ett relä som tände den reducerade lampspänning. När jag tände halvljus lyste de med full spänning. Detta fixade jag med reläer som kopplade bypassade dioderna.
Re: Halogenlampor
Jag har en bil där man måste plocka loss hela fronten och lyktor för att byta lampor, det är iofs inte SÅ jobbigt, typ en timmas jobb eller så totalt, men det är ju bökigt så sist när en lampa behövde bytas bytte jag alla fyra.
Då hittade jag ett tyskt test av H7-lampor där man testade både ljusmängd och livslängd och typ fyran på listan över kraftigaste ljus hade även över medel i livslängd så jag köpte dessa, det var fabrikat bosch.
Då hittade jag ett tyskt test av H7-lampor där man testade både ljusmängd och livslängd och typ fyran på listan över kraftigaste ljus hade även över medel i livslängd så jag köpte dessa, det var fabrikat bosch.
Re: Halogenlampor
På Yarisen måste fronten lossas i topp men det är lätt gjort, 5 minuter. Om jag nu räknat rätt borde en 0,2 ohms resistor ta bort några watt med effekt och det låter som lättaste modifikationen att testa, jag kanske har motstånd som kunde passa redan hemma.
Re: Halogenlampor
Jag märker det finns H4 lampor i 24V. Skulle dessa funka i en 12V armatur om man höjde spänningen eller skulle det bli för varmt? Det finns ju ganska robusta SMPS enheter för att öka spänningen i bilar. Har funderat på det till mina extraljus som är klassade för både 12V och 24V H3 lampor.
- FormerMazda
- Inlägg: 6430
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Halogenlampor
Effekten är det intressanta.
12V 55W är samma effekt som 24V 55W.
Så möjligtvis att kablarna inte blir lika varma då strömmen är lägre (
) , men lampan blir lika varm.
12V 55W är samma effekt som 24V 55W.
Så möjligtvis att kablarna inte blir lika varma då strömmen är lägre (

Re: Halogenlampor
Jo men 24V lamporna av H4 har större effekt också, dom är 75/70W istället för 55/60W