Sida 3 av 4

Re: Batterilöst minne

Postat: 19 september 2021, 19:39:09
av GeekJoan
Om spänningen går ner under 4V så tappar brukar det minnet.
Batterihållare vid sidan har man kört med i många år, men det hjälper liksom inte när batterierna tar slut.
Dom här batterilösa minnena är inte heller helt perfekta eftersom dom stannar klockan när man stänger av spelet. Så man skulle vilja ha en lösning som både var minne och supercap där supercapen bara matade klockan med stöm.

Re: Batterilöst minne

Postat: 19 september 2021, 20:24:07
av swesysmgr
Är det "Dallas-klockor" med batteri och lite minne ingjutet i ett paket som på moderkort från 90-talet eller hur ser lösningen ut?

Re: Batterilöst minne

Postat: 19 september 2021, 20:49:21
av xxargs
Det är rätt många Colomb i vanliga torrbatterier i jämförelse med vad som går att få in i en Super-CAP (1 Colomb ~ 1 Ampere-Sekund för 1 Volt spänningssänkning vid 1 Farad Kapacitans). 1 Ah på torrbatteri motsvarar 3600 Colomb och en långsamurladdad akaline AA-batteri är man förmodligen norr om 2 Ah.

Så en 12F super-CAP så har man 24 Colomb i tillgänglig laddningsmängd om man tillåter från 5-3 Volt spänningsfall innan det börja tappa minne - hälften om det tappar redan vid 4 Volt - sedan gäller det att hålla reda på om Super-CAP Farad-angivelse gäller per cell eller hela paketet om det är seriekopplat då man halverar antalet tillgängliga Farad om det är 2 celler i serie i jämförelse med en enda cell.

Om man dels skall hålla status på minnet och också driva en klockkrets så behöver man ned på 10-talet nA istället för micro-Ampere i strömförbrukning, vilket gör att man troligen får skrinlägga idén om SuperCAP så länge man ligger inom mikro-Ampere området i strömförbrukning. Miniräknare som HP10C,12C,15C,16 32Sii och HP42S så var viloströmmen i avstängd läge och vidmakthålla RAM-minnet kring 5-10 nA vilket gjorde att vanliga LR44-batterie skulle hålla norr om 1000 år teoretiskt men i praktiken var batteriernas egna självurladdning begränsande från 5 - 30 år beroende på kvalitet och batch (finns HP12C miniräknare som hållit över 25 år på sina orginalbatterier som följde med i förpackningen från när de var nya).

---

Ett alternativ om man vill ha läckagefria AA-batterier när de väl är tomma och slutkörda är att titta på dess lithium-versioner med organisk elektrolyt - de läcker inte på samma sätt och elektrolyten lätt flyktig och eterliknande och det mesta av salterna håller sig kvar inom cellen om det skulle bli läck. Att kolla innan är att deras öppen-pol spänning är kring 1.6V cellen vilket ger rätt nära 5 Volt när 3 st är seriekopplade så att man inte få ökad tomgångsströmmen av den orsaken.

Re: Batterilöst minne

Postat: 19 september 2021, 21:15:02
av mrfrenzy
Vill man ha ström även till klockan längre tid så kanske man kunde sätta ett par seriekopplade Saft M20 12,6Ah. Det blir dyrt men bör räcka 20 år...

Re: Batterilöst minne

Postat: 20 september 2021, 19:42:32
av GeekJoan
swesysmgr, nej.

mrfrenzy, Tanken var ju dock att det skulle bli billigare än de här minnena vi köper idag.

Själva cpukorten på flipperspel från första halvan av 90-talet ser ut så här:
wpc.jpg

Re: Batterilöst minne

Postat: 20 september 2021, 22:07:50
av mrfrenzy
Yes men kravspecen svävade iväg, då gör priset också det :)

Hur många månader *måste* det kunna stå oanvänt innan minnet förloras?
Hur många µA drar alla kretsarna i standby tillsammans?
Behövs verkligen klockan, eller hur många kronor extra är det värt med fungerande klocka? Isåfall vill man ju veta vad den drar också.

Re: Batterilöst minne

Postat: 20 september 2021, 22:08:22
av swesysmgr
Ok är U21 (?) borta vid den lilla runda klockkristallen och de röda lysdioderna en klockkrets som MC146818 eller liknande?

Re: Batterilöst minne

Postat: 20 september 2021, 23:10:29
av GeekJoan
mrfrenzy, Alltså helst vill jag bara göra ett minne till ett billigare pris än 430:- Litet kretskort, 1 IC, två rader stiftlist. Det löser många problem. Plocka ur original minne, stoppa i ersättare.

swesysmgr, nästan. MC14584
u21.png
u212.png

Re: Batterilöst minne

Postat: 20 september 2021, 23:56:46
av swesysmgr
Ok, du har ingen separat klockkrets utan din CPU kör i något slags dvala-läge på 32kHz även den matad av vBatt när nätspänningen är av? Antar det går att se på schemat?

Det finns supervisory kretsar som klarar att både sköta laddningen av kondensatorn och detektera om den yttre matningsspänningen faller ifrån och i så fall koppla in superkondensatorn. Kanske kan man ha en sådan lösning mot vBatt förutsatt att den är isolerad mot resten av spelet med en diod eller liknande?

Re: Batterilöst minne

Postat: 21 september 2021, 09:16:40
av mrfrenzy
Såhär då borde ha en BOM under 100kr:
1st MCU av valfri sort
2st stiftlist
1st sockel
3st bufferkrets 74ls157
1st kondensator som kan driva MCU och 6116 i fem minuter (den ska inte bakmata spelets CPU)

Ta ut befintligt ram och sätt i sockeln. Montera kortet med stiftlist i huvudkortet där RAM satt.

En gång per timme så läses data i RAM och jämförs med DATA i MCUs inbyggda flash. Om det skiljer så sparas RAM till flash. (flash kommer hålla 50 år)
Efter reboot/strömavbrott skrivs senaste data tillbaka från flash till RAM. Om spelets cpu hänger sig och skräpdata visas på skärmen kommer kunden dra ur och sätta i sladden och då behåller kondensatorn data i RAM under tiden så spelet startar med korrekt data.

Lite inspiration (går säkert göra modernare): https://learn.adafruit.com/assets/53700

Re: Batterilöst minne

Postat: 21 september 2021, 10:35:25
av Gimbal
Det tråkiga med allt för listiga speciallösningar är att eventuella framtida reparatörer kommer att få klia sig bra i huvudet.

Re: Batterilöst minne

Postat: 21 september 2021, 10:45:09
av swesysmgr
https://arcarc.xmission.com/Pinball/PDF ... manual.pdf

Det är kortet WPC-89 du vill laga? Är ovan korrekt schema? De modernare WPC-95 verkar bara ha 3x alkaline-batterier och en diod i serie med batterispänningen samt en i serie på ordinarie 5V?

Re: Batterilöst minne

Postat: 21 september 2021, 10:57:29
av Glenn
Tänk dessutom på att supercaps också kan läcka.

Vanligt på original-xboxen..

https://hackaday.com/2020/12/14/save-yo ... ive-death/

Re: Batterilöst minne

Postat: 21 september 2021, 14:33:29
av GeekJoan
mrfrenzy
Nja, det funkar säkert, men det verkar vara omständligt med att behöva programmer mikrokontrollers för att få det att funka. Då ska det till extra grejer för det.

Gimbal
Ska bara vara att lyfta ur sockeln och stoppa i originalminne om man inte fattar vad någon annan gjort.

swesysmgr
De batterifria minnena vi köper idag funkar från:
Williams/Bally System 9
WPC xx
System 11
Bally 6803
Data East spel som använder 6116 RAM.
Alla spel som använder 6116, 6264 or 62256 RAM

Sitter lödplättar på kretskortet som man får löda ihop om det ska vara 6264 eller 6116

Hittills så har vi väl köpt säkert 50-70 st såna där minnen för 400:-/st. Jag bara tycker det borde gå att tillverka nått själv billigare. Dom här minnena vi köper idag är ju bara en krets på ett kretskort som är exakt lika stort som kretsen som satt där innan. Enklare än så kan det knappast bli.
Före efter:
nvram.jpg

Re: Batterilöst minne

Postat: 21 september 2021, 14:37:30
av säter
Går det inte att köpa minneskretsen löst och tillverka kortet själv?