Sida 14 av 29

Postat: 13 juli 2007, 09:13:41
av pcmper
Jag är så gott som säker på att JBV får igång Z med annan driver och volt :)

Lenny hade ju exakt samma problem och symtom och löste det hela med Gecko 201 se länken mot slutet av sidan.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... c&start=75

Den driver du har nu är ju maxad till 35 volt (24 AC före likriktning och glättning) och det är för lite, går inte

Även om man nu är frälst för Gecko så går ju det säkert lika bra med den lösning som pinussen visar.

JBV skall du låna en gecko för test :?:

Postat: 13 juli 2007, 13:02:49
av JBV
Tack för erbjudandet men jag får nog avböja! Risken finns ju att man skulle bli sugen hehe :) Även om det skulle fungera har jag inte råd med geckos :(

Jag får nog bygga färdigt den här servodrivern, en egen enkoder (ett par läsgafflar, en schmittrigger och lite oh-film) Sen behöver jag "bara" en lämplig DC motor. Om vi säger att jag vill klara 2 Nm direkt på ledskruven för att var på säkra sidan och kör 5:1 så bör motorn klara 0,4 Nm och 400 rpm (för att matcha dom andra axlarna).

Om jag inte lyckas bränna en massa gate drivers så kommer jag nog undan med ca 300 spänn :) Motorn bör väl gå få tag på för ett par hundringar med lite tur!?

Postat: 13 juli 2007, 14:21:15
av pcmper
mrMagoo Hur mycket vill Du ha för den honywell servot som du har, eller du kanske inte vill sälja det :?:

Postat: 13 juli 2007, 21:18:24
av mrMagoo
nja jag har planer på att använda det själv men jag har en del annat liggandes i samma kaliber
ska lägga ut det på sälj avd. nån gång nästa vecka (när jag tagit lite kort)

Postat: 17 juli 2007, 08:56:12
av pinussen
En liten uppdatering:

Har tillbringat de senaste kvällarnas lediga tid med att fixa G-kod till motorhållare för Z. Kör Solidworks -> Camworks -> Mach3. Har varit lite att lära sig med Camworks... När väl koden var klar var det en aning redigerande eftersom jag kör z manuellt tills adaptern är klar.

Igår började fräsningen, har bara hunnit med nästan hela del ett, dvs fräsa en djup ficka på 30 mm för remmen och xl hjulen. Fick lägga ner efter 2 timmar när fräshuvudet bliv lite väl varmt, kanske är preload på lagren för hård?

Hade en liten incident med ett av alla tusentals aluchips kortslöt en av drivarna (tror jag), funkade fint när jag startade om den men jag tappade inställningen på X, fick approximera den igen.

Funkade rätt bra att köra 3 mm djupt med en 12 mm tvåskärig pinnfräs i 500 mm/m @ 2400 RPM.

Får se om jag kan fortsätta ikväll eller om jag ska vara diplomatisk och vakta lillan när hon "sover" :D

Postat: 17 juli 2007, 09:23:15
av pcmper
pinussen, det var ju en verklig hårdkörning, fräshuvudet blir varmt på min också vid varvtal >2000 rpm, men fått reda på att det är ett nybörjarfel att köra med för högt varv, men vid 500 mm/min så kanske det behövs har ej testat så hårt.

Tog lite tid innan jag fattade vad du använt alla aluchips till he he, dom måste ha flygit långa vägar :D

Men det går visst helvilt till när du fräser, jag vågar som högst 1200 rpm 150 mm/min 2mm djup och 2mm intag.

Vi får hoppas att resultatet ditt blir bra.

Postat: 17 juli 2007, 09:46:32
av pinussen
Camworks ville ha den farten men 12 mm djup per varv :D Iofs kanske man ska köra lite långsammare, men då får man nog sänka feeden lite också. Måste lära mig camworks lite bättre.

jodå, det flög chips överallt hehe.. härligt när de är så tjocka så det "klingar" lite om dem, brukar inte vara så när jag fräser. :shock:

Postat: 17 juli 2007, 15:30:03
av JBV
Enligt tabellerna jag har: (matning per tand och varv)
Spårfräsning: 0,035 - 0,075 mm
Valsfräsning: 0,075 - 0,125 mm

(500/2)/2400 = 0,1042 mm, så om det är valsfräsning så är det ju ok! Dock lite tilltaget för en så klen maskin kanske :) Skulle åtminstonde inte köra så hårt i stål ;)

Spårfräsning: 0,5 * D djup
Valsfräsning: 1,5 * D djup & 0,2 * D ingrepp

När jag kör spindeln på högt varvtal så tar jag bort kåpan. över motorn, hjälper mycket för temperaturen!

Postat: 17 juli 2007, 18:00:13
av pcmper
När jag kör spindeln på högt varvtal så tar jag bort kåpan. över motorn, hjälper mycket för temperaturen!

Tackar så mycket för det tipset JBV

Postat: 14 augusti 2007, 08:37:47
av pinussen
Dax att väcka den här tråden igen. :D

Har nu gjort färdigt den första riktiga delen i 3 axlar, motorfästet för Y. Ska försöka fixa en bild ikväll. Z motorfästet gjorde jag med manuell Z och det bliv lite si sådär.. Lite feldesigning, backlash osv. men det funkar i alla fall.

Lär mig hela tiden nya saker, gårdagens lärdom var:
"rensa inte spånor i närheten av fräsens på- och avknapp när den är igång" Lyckades komma åt av-knappen när den höll på att fräsa, fräsen stannade och stegmotorerna matade på. Min fina 8 mm långa nyinköpta pinnfräs bröts av ganska lätt... :( Läskiga krafter...

Postat: 14 augusti 2007, 20:57:39
av pinussen
Lite bilder. Nu när man har CNC måste man ju göra prylarna lite mer avancerade än vad som kanske behövs :D

Bild

Bild

Bild

Ska testa i morrn om allt passar och hur bra det funkar att montera den.

Postat: 14 augusti 2007, 21:03:03
av pcmper
Snyggt, mycket snyggt :bravo:

Vad för tjocklek är det på alubiten :?: Tippar på 30 -35 mm

Och sen en plexiplatta över det hela som skydd, säg till om du behöver hjälp med den.

Postat: 14 augusti 2007, 21:03:44
av pinussen
35 mm började den som.

Postat: 18 augusti 2007, 22:46:28
av ChrioN
ujujuj... Riktigt fin finish på väggarna!

Föresten, är camworks detsamma som solidcam? Alltså ett intergrerat cam-program för solidworks?

Postat: 18 augusti 2007, 23:19:41
av pinussen
Precis, Camworks är ett integrerat CAM-program till Solidworks precis som SolidCam.

Har upptäckt att det var lite svårt att montera allt på y axeln men det går. Får göra lite ändringar till x-axeln, produktutveckling antar jag :D

Förresten, nån som vet var man får tag på långa pinnfräsar (långa skär)? Brukar köpa från www.chronos.ltd.uk men det borde väl finnas i Sverige också? Hittar inga...