Sida 12 av 13

Re: Kugghjulsklocka

Postat: 31 januari 2010, 21:07:04
av v-g
Man kan enkelt dela hjulet i säg två halvor eller tredjedelar att skarva är ju inte så svårt det är bara att limma ihop, man måste ju ändå slipamåla för att få bra finish. Är man riktigt dryg kan man ju fräsa som en pusselbit så att det nästan sitter ihop utan lim :vissla:

Håller på att måla min klockas siffror jag, förbannade sk-tjobb, skulle fräst siffrorna med en V-fräs istället :doh:

Re: Kugghjulsklocka

Postat: 31 januari 2010, 21:09:51
av POS
jojje: jag bild-googlade bara "gear clock"

Jag uppdaterade första inlägget med en liten länksamling till våra versioner av klockan så det blir lätt
att hitta, vill ni ha med nån mer länk där så säg bara till.

Re: Kugghjulsklocka

Postat: 31 januari 2010, 21:11:14
av Fräsen

Re: Kugghjulsklocka

Postat: 31 januari 2010, 21:18:54
av v-g
Priset för denna klocka är 1200 spänn och den är gjord i plast. :roll:

Finns alltså en del att spara för de som bränt minimu, 5 lax på en fräs :D

Re: Kugghjulsklocka

Postat: 31 januari 2010, 21:35:49
av jojje
Varför kostar en svart 200 bagis mera än en vit. :roll:

Här har vi en med datum också.

Re: Kugghjulsklocka

Postat: 31 januari 2010, 21:41:03
av v-g
Jojje:Och vad väntar du på? Geartraxa på :mrgreen:

Närå men den senaste var tjusig och 120£ är den nog värd tycker jag, snyggare än picasso om JAG får bestämma (betydligt billigare också). :vissla:

Re: Kugghjulsklocka

Postat: 2 februari 2010, 22:46:24
av POS
Jag håller på att rita upp det här kortet för att kunna fräsa ut det och bygge en simpel pic-programerare,
nu har jag ju redan fått två pic:ar av LaRdA men jag kan inte släppa tanken att göra några själv.
Är det värt jobbet att bygga en sån här... såg nån annan tråd där liknande grejer sågades rätt friskt.
Jag ser det mest som "lek & lär" såklart, och det kostar i princip bara tid men är dom helt kass kan jag ju lägga tiden på nått annat.
http://webspace.webring.com/people/jl/l ... r/pic.html

Re: Kugghjulsklocka

Postat: 2 februari 2010, 23:53:45
av v-g
Generellt brukar avrådas från såna här programmerare eftersom resultatet kan variera från dator till dator och det finns svårigheter med att verifiera om kretsen programmerats korrekt.

För den som önskar programmerar jag nästan hur många kretsar som helst om den önskande står för portot t/r. 16f628 har jag tyvärr inga fler nu (och vill inte köpa in fler heller då jag gillar A/D).

Håller på att montera min klocka nu efter målningen men bilderna får ni vänta lite på ;)

Re: Kugghjulsklocka

Postat: 5 februari 2010, 15:25:00
av v-g
Nuså har jag tilltvingat mig lite tid att göra klart:


Bild Bild
Hela klockan, närbild på "knappsatsen".

Bild Bild
Väggstödet och baksidan på "knappsatsen".

Film är väl också ett måste antar jag:

Nu återstår bara ett kretskort och två skruvar i väggen :)

Re: Kugghjulsklocka

Postat: 5 februari 2010, 18:57:00
av v-g
Märkte ett aber nu när jag skulle till och designa kortet, TX-utgången används :doh: Denna tänkte ju jag då ev använda till annat och ha fri tills dess.

Vem är det som sitter på koden och har denne någon lust att eposta den? Skicka isf PM så löser vi det där.

Tacksam för hjälp.

Re: Kugghjulsklocka

Postat: 14 februari 2010, 19:44:38
av v-g
Nu har jag kodat om hela skiten i ASM. Koden som picBASIC (?) genererat är ju allt annat än snygg det kan jag lova, får mig att ogilla basic än mer.

Bara att använda en vanlig pinne för seriell kommunikation när 16F628a har USART borde bestraffas. :wall:

För den grundläggande klockfunktionen dvs. klocka ställa bak/fram och lås upp motorn är .HEX-filen 0,9kB mot 5,5kB för original :roll:

Kan inte tänka mig att lite kommunikation tar ens hälften av det.

Nåväl allt styrs med interrupt (förrutom fram/bak-stegningen) och fungerar prima. Det går dessutom mycket snabbare att ställa klockan med knapparna nu. :)

Det låter även mer som klockan "tickar" iom att stegningens tid minskat rätt rejält.

Utgångarna är ändrade till dessa:
StepperCoil1 PORTA, 0
StepperCoil2 PORTA, 1
StepperCoil3 PORTA, 2
StepperCoil4 PORTA, 3

Increase_Button PORTB, 4
Decrease_Button PORTB, 5

Är det någon som vill prova min vs original kan jag ju iofs ändra utgångarna åt denne.

.hex filen finns HÄR

Källkoden är i dagsläget okommenterad och kanske inte helt lättförståelig, får se om jag orkar snygga upp den.


Film:

Edit:Rättat länk.

Re: Kugghjulsklocka

Postat: 14 februari 2010, 20:12:51
av Swech
Hex länken funkar ej

Swech

Re: Kugghjulsklocka

Postat: 15 februari 2010, 10:02:52
av v-g
Swech:Fixat, gick tydligen inte att länka direkt till .hex filen så jag fick zippa den. Tack för rättelsen.

Re: Kugghjulsklocka

Postat: 17 februari 2010, 23:51:14
av v-g
Klockan är nu klar och upphängd :whoho:

Dock är såklart inte alla fuktioner ännu implementerade. Fn är det bara normal klocka och ställandet av denna som är implementerat.

FYI så är också hexfilen uppdaterad, det visade sig att stegen var lite för snabba för "tick" på klockan så jag fick sakta ner dem när den står och går, däremot går den med full fräs när den ställs (samma gör originalkoden).

Schema etc kan läggas ut om så önskas.

Bilder då:

Kretskortet, som för övrigt CNC-borrades (rekommenderas STARKT):
Bild Bild

För den som säger att avkopplingskondningar samt MCLR motstånd saknas kan jag informera att de sitter på baksidan (ytmonterade) ;)


Monteringen:
Bild Bild Bild

Re: Kugghjulsklocka

Postat: 9 maj 2010, 14:12:02
av v-g
Statusuppdatering:
Klockan tickar och går för fullt, den är inte tidsjusterad sen sommartid ungefär och den går förvånansvärt korrekt.

Är det ingen fler som fått fram sina klockor?