Sida 2 av 3
Re: Fordons el
Postat: 2 juni 2018, 14:22:53
av breflabb
Inte bara det,dom tror att vi är synska dessutom
Re: Fordons el
Postat: 2 juni 2018, 16:17:51
av peo007
Eller är det en glödtråd i Broms/Blinkers lampan bak, så att Bromsljuset blinkar åt det håll man svänger?
Re: Fordons el
Postat: 3 juni 2018, 12:28:30
av Sverige
Ja
Re: Fordons el
Postat: 3 juni 2018, 22:55:50
av säter
Hur vet du det?
Re: Fordons el
Postat: 4 juni 2018, 08:12:05
av nocool
Good morgon. bilen är en 2018 med led lampa bak. Där är problemet enkelt löst genom att ta broms från tredje bromsljuset bak och helt enkelt döda original broms/blink signal.
Detta är en mycket enkel sak men nu när jag har kombinerad blink samt positions signal fram så blev det svårare.
Ett enkelt mekaniskt relä löser inte problemet heller då det finns kontroll signaler i bilen som mäter allt.
så på något sätt så måste jag simulera något som drar 5v men ej sänder ut dom 5v samtidigt som den måste öppna när 12v kommer.
Måndag morgon och allt blev lite rörigt. Hoppas ni händer med hur jag menar
Re: Fordons el
Postat: 4 juni 2018, 15:35:11
av prototypen
Jodå jag hänger med och du behöver något som känner om det är mer eller mindre än förslagsvis 9 volt.
Protte
Re: Fordons el
Postat: 4 juni 2018, 16:13:56
av Biker
säter skrev:Hur vet du det?
Han är spåkärring

Re: Fordons el
Postat: 5 juni 2018, 14:08:52
av pbengtss
säter skrev:Som vanligt skiter en nyregistrerad TS i tråden, och den blir full med spekulationer.

breflabb skrev:Inte bara det,dom tror att vi är synska dessutom
Skön inställning och välkomnande attityd till en nyregistrerad - 23 respektive 25 timmar efter att tråden skapades

Re: Fordons el
Postat: 5 juni 2018, 15:13:46
av nocool
Hey! så ingen som har någon bra lösning eller kanske tips ? Ber om ursäkt att jag inte var så aktiv i början men det är lite stressigt just nu mvh
Re: Fordons el
Postat: 5 juni 2018, 16:18:08
av adent
prototypen skrev:Är väl bättre att sätta en zener på 9-10 volt och en transistor som drar ett relä eller ytterligare en transistor som kopplas direkt till blinklampan.
Relä riskerar att fortsätta ligga draget med 5 volt till spolen.
Protte
Där ovanför förslog Protte en ganska bra lösning. Den är enkel för någon som kan sin elektronik, inte lätt att förstå annars.
Här har jag försökt förtydliga. Hoppas _jag_ förstått

Någon annan lär kommentera annars!
MVH: Mikael
Re: Fordons el
Postat: 5 juni 2018, 16:34:47
av prototypen
Bra adent, exakt men det fattas ett motstånd bas emitter, men 500 ohm är lite lågt för såååå tröga är inte transistorer.
Släckdiod över relät kommer förlänga livet för transistorn.
Protte
Re: Fordonsel
Postat: 6 juni 2018, 01:09:04
av adent
Jajust, frihjulsdioden glömde jag! Kommer en uppdaterad version.
Vad gäller 500ohm så hamnar det väl inte mer än runt 2.4V över 500ohm:aren så det blir "bara" runt 4mA i basström?
Edit: Behövs det ett bas-emittermotstånd?
Re: Fordonsel
Postat: 7 juni 2018, 08:04:43
av nocool
god morgon! tack för all hjälp. Jag har fått lånat ett picoscope nu då jag vart osäker på om dom där 5v stämde.
Med picoscopet inkopplat så ser jag att det är 12v pulsad signal som går ut till lampan.
Dvs från 0v till 12v pulserande
Därav min multimeter tror det är 5v bara.
Re: Fordonsel
Postat: 7 juni 2018, 08:23:50
av Swech
Frågar igen
Vad är det för bil
Swech
Re: Fordonsel
Postat: 7 juni 2018, 08:38:32
av tecno
Måste vara hemligt
