Vad som är bra USB-kabel är beroende på behovet. Ska försöka belysa dessa något.
Det finns en oändlig mängd varianter på USB-kablar. Alla är bra i rätt sammanhang.
Det tillverkas särskilda kablar för bättre drag-styrka och flexibilitet. Där har man extra nylon-kablar inlagda.
Finns kablar som bättre klarar störd omgivning genom att ha en yttre folie-skärm och pågjutna ferrit-klumpar.
Särskilda kablar med lägre förluster med avseende på ladd-ström finns i många utföranden.
Typiskt är då kraft-kablarna är betydligt tjockare än data-kablarna och kanske påkostade med pågjutna ferriter då hög ström gärna förknippas med mer egen-störningar.
Som resultat av tjockare interna kablar är hela yttre kabeln tjockare. Det kan vara negativt om det medför att även signal-kablarna är tjockare, då det ger ökade kapacitiva förluster.
Kapacitiva förlusterna påverkas även av isolations-avstånd och val av plastmaterial i kabelisolation, så man kan inte ta valfri 4-ledare och använda som USB-kabel, om man ska ligga inom USB-specen.
Bra kabel med avseende på att data-signalerna ska kunna rätt-tolkas i andra änden är komplicerat, då det handlar om låga kabelförluster och impedans-matchning mot elektronik-hårdvaran. En kabel som fungerar bättre än andra kablar, gör det inte nödvändigtvis mot alla hårdvaror. Mycket påverkas av data-sändarens bandbredd och hur välbalanserad signalen är som t.ex. om D+ och D- verkligen skiftar nivå nära samtidigt, vilket de aldrig gör.
Vad gäller impedansen så även om sändar och mottagar-chip är väl designade ur impedans-synpunkt kan mycket av impedansen påverkas genom dålig PCB routing, extra skydds-dioder, spolar och ferriter. samt hur kraftkablarna är kopplade i hårdvaran. Detta då det i en USB-kabel sker impedanskoppling mellan signal-ledare till kraftkablar, vilket man i resp ände kan minska konsekvenserna av genom t.ex. ferritringar eller induktanser på kraftkablarna innan de ansluts till något. Om induktanser används ger det viss förlust av DC-överföringen, så man får kompromissa mellan RF-isolation och DC-förluster.
En annan anledning att ha ferriter och avkopplingskondensatorer på kraftkablarna är att kraftiga störningar på kraft-kablarna kan ge överhörning på data-kablarna, i synnerhet om det är oskärmade data-kablar.
Allmänt så säjer USB-standarden att signal-kablarnas impedans ska vara 90 Ohm differentiellt (30 Ohm vid common mode). Innebär att balanserade/differentiella gränssnittet ut och in på resp hårdvara liksom kabeln, alla tre ska vara 90 Ohm, för att undvika signalförluster eller förvanskning av signalerna pga ringning. Vidare ska signalerna D+ D- när de lämnar kabeln vara max 100ps ur synk relativt varandra för high speed USB. Finns även krav på stigtid, max 500 ps för HS, vilket kan förämras om aktiva sändaren inte orkar med höga reaktiva kabel-laster.
Max tillåtet jitter är 600 ns enligt USB HS standarden.
Om en hårdvara i kontakt-gränssnittet ej är 90 Ohm, vilket den ofta inte är, kommer inte heller en kabel på 90 Ohm längre vara det optimala valet.
Det finns gott om kablar som är riktigt dåliga men vad som är bra kabel, är från fall till fall. Man kan inte få allt på samma gång. Bästa signal-överföringen fås med kabel vars impedans, tillsammans med käll-impedansen är konjugat-impedans till mottagarens impedans, mätt bredbandigt upp i GHz-området. Låter krångligt kanske, men som vid all signal-överföring, från DC och uppåt, överförs mest effekt om inre resistans är samma i både sändare och mottagare och reaktiva delen är neutraliserad vilket förklarar varför olika kabelval kan fungera bättre ihop med vissa enheter och sämre med andra.
En kabel-tillverkare som alltid förr höll hög kvalitet på sina HF-kablar, koaxial mm är Belkin. De är redan nämnda men kan vara värda ytterligare några ord. I dag har de förfallet en aning på kabel-sidan men de tillverkar flera kabel-typer särskilt avsedda att leva upp nära USB-specens krav och dessutom med mycket låga kapacitiva signal-förluster och ge bra skydd från yttre störningar.
En typisk sådan kabel känns igen på att D+ och D- tvinnade och omgivna av en folie-skärm. Kraftkablarna ligger utanpå och är ej tvinnade.
Varianten med yttre gemensam skärm runt alla ledarna finns hos också men det är inte alltid optimalt ur signal-synpunkt om inte signal-kablar också har egen skärm.
Belkin tillverkar även helt oskärmad, otvinnad USB-kabel, förmodligen för att man vill erbjuda olika kostnads-alternativ.
Även om det är billigare kabel, så kan den fortfarande mycket väl uppfylla en USB-standard.
Netonnet är ett exempel som säljer USB-kabel särskilt märkt Belkin men det är troligen en av Belkins billigare kablar.
Dyrare Belkin-variant finns
här.
Det är inte säkert att någon av dessa kablar är det bästa valet för din DJ-maskin. Kan mycket väl vara så att en noname lågpris-kabel fungerar bättre.
Förklaringen är att om DJ-enheten ligger skevt till med sin impedans kan en Belking-kabel vara ett sämre alternativ än en kabel som impedansmässigt ligger närmare DJ-maskinens faktiska impedans.
Generellt, ju kortare kabel, ju mindre blir negativa konsekvenserna av missanpassad kabel som orsakar digitala signaler som ringer fram och tillbaka mellan kabel-ändarna pga av missanpassningen.
Finns fler möjliga orsaker till att det inte fungerar med annan kabel.
Man kan inte utesluta att det är absoluta signal-nivåerna som DJ-maskinen är känslig på, kräver mer än vad spec säjer.
Kan också var din dator som är den missanpassade i sammanhanget. Andra problem är att datorn kanske har låg strömkapacitet och är dåligt avkopplad så att det uppstår spänningsdippar vid pulsad last. Tror USB-standard anger 100uF avkoppling.
Ett enkelt första steg är att kolla om extern 5 Volt löser ditt problem, då är det grövre kabel som behövs alt att datorn ligger på gränsen vad gäller leverans av strömresurser och spänning, redan med kortare kabel.
Kan vara intressant att utläsa/mäta DJ-enheten förväntade strömförbrukning, då det kan ge en hint om ifall kabelns resistiva förluster eller begränsningar i datorns resurser kan förväntas spela någon större roll.
Om det är på signal-sidan som du behöver mindre förluster kan en kabel med separerade och tvinnade data-kablar göra skillnad.
Är det dålig impedansmatchning i någon ände är det nog så att du får nöja dej med kort kabel då det är komplicerat att rätta till felaktig impedans utan avancerade mätningar. Eventuellt kan denna kortare kabel då gå till en mellan-hubb som sedan är bättre matchad att klara längre kabel till datorn. Finns en hubb är det enkelt att testa.
En hubb kan även agera spänningsinjektor ifall datorn inte räcker till i det avseendet.