Men är inte radiemätningen bara ett sub-problem. Du behöver väl få in alla kanter på bitarna? Är det inte bättre att satsa på en metod som detekterar kanterna och automatiskt vektoriserar dessa, inkluderat de kurviga sidorna?
Att bara radie-mäta löser ju inte probelmet att passa in start- och slutpunkten. Speciellt eftersom krökningsradien på vissa bitar i ditt exempel inte är samma i början och slutet av böjen.
Re: Mäta radie - "Tävling"
Postat: 18 april 2017, 13:37:35
av GeekJoan
Jo, självklart vill man ha in hela biten. Ska nog försöka mig på att bygga en liknande sån där digitizer.
Re: Mäta radie - "Tävling"
Postat: 18 april 2017, 13:49:57
av Andax
Har du provat att: Flatbäddskanning => Kantdetektion (typ Canny filter) i t.ex. Photoshop => Vektorisering ?
Borde kunna bli väldigt bra med den typ av bitar...
Re: Mäta radie - "Tävling"
Postat: 18 april 2017, 17:22:23
av datajompa
Scannad bild + referenslinjal. Perspective Correction/Unwarp i bildbehandlingsprogrammet. Om delarna går att flatbäddsscanna behöver du ju bara göra "kalibreringen" en gång.
Jag gissar att det är precis detta du redan gör, vad är det som inte fungerar? Hur lång tid får det ta från lossplockad del till färdig vektor?
Re: Mäta radie - "Tävling"
Postat: 18 april 2017, 22:38:35
av GeekJoan
Såna här edge detect funkar aldrig speciellt bra. Brukar sluta med att det tar längre tid att fixa till än att rita direkt själv.
Inser att jag ofta är för noggrann. Vill att det ska vara som när jag tillfälligt jobbade på en mekanisk verkstad som tillverkade grejer till Bofors. Det ska vara på 1000 dels mm vid 24°C. Nu har jag redan beställt encoders för att bygga en digitizer arm. Helst skulle jag vilja ha tag i en sån Roland scanner vi hade på mitt förra jobb, när man scannade en Ajax fönsterputsflaska så fick man med trycket på flaskan för att trycket stack upp från bakgrunden.
Test:
edge_detect_sucks_ass.png
Re: Mäta radie - "Tävling"
Postat: 18 april 2017, 23:22:46
av bobobo
Vore intressant att se en jämförelse om du ritar av detaljen med en vass penna och sedan scannar det avritade. Scannern verkar ha problem med skuggor pga tjockleken.
Re: Mäta radie - "Tävling"
Postat: 18 april 2017, 23:26:39
av TomasL
Frågan är ju om det inte är bättre att fotografera av prylen, och sedan behandla bilden i fråga.
Re: Mäta radie - "Tävling"
Postat: 19 april 2017, 01:19:13
av Andax
bobobo skrev:Vore intressant att se en jämförelse om du ritar av detaljen med en vass penna och sedan scannar det avritade. Scannern verkar ha problem med skuggor pga tjockleken.
Precis vad jag också tänkte på när jag såg hans bild. Rita av, scanna in pappret, kör vektorisering på strecken...
Re: Mäta radie - "Tävling"
Postat: 19 april 2017, 01:43:49
av TomasL
Problemet med scannern är skärpedjupet, bättre med en kamera på ett reprostativ.
Re: Mäta radie - "Tävling"
Postat: 19 april 2017, 10:33:50
av Meduza
Om vi går tillbaka till ursprungsfrågan, ett 3d-printbart verktyg, skulle något i denna stil fungera kanske?
Naturligtvis får man komplettera med siffror för avläsningen, men konceptet borde vara rätt tydligt