Sida 2 av 3

Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Postat: 21 juli 2015, 19:32:40
av MadModder
Kabelskor/flatstifthylsor av den modellen på bild är inte optimala för höga strömmar. Nu vet jag inte alls vart du köpt dem, men vill passa på att varna lite för Biltemas vanliga låda med massa kabelskor i (och andra billiga). Det är jättetunn enkel metall under plasten och håller INTE ett hårt grepp i kabeln även om man använt en riktig klämtång. Det går att dra kabelskon rakt av kabeln med bara fingrarna utan större besvär. Undvik. :)

Och de flatstift som sitter original i bilar är inte klämda. De är rullpressade. Vilket är mycket bättre.
Men jag håller med om att en annan bättre typ av kontakt nog är ett bättre val. T.ex någon av de som Sverige tipsar om.

Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Postat: 21 juli 2015, 19:34:34
av danei
Jag skulle nog hävda att "Anderson" donen är rätt i det här fallet.
Jag är mycket skeprisk till att man bränner bort effekten, det borde bli en dyrare lösning.

Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Postat: 21 juli 2015, 19:52:22
av MadModder
Tja, varför inte. Såna här då:
http://www.ebay.com/itm/50-AMP-Anderson ... cd&vxp=mtr

Och man bör klämma fast kablarna med rätt verktyg. Polygrip är inte rätt. :)
I nödfall kanske man kan löda?

Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Postat: 21 juli 2015, 20:01:22
av grym
danei skrev:Jag skulle nog hävda att "Anderson" donen är rätt i det här fallet.
Jag är mycket skeprisk till att man bränner bort effekten, det borde bli en dyrare lösning.
har sett det på två motorer, en min kota 15 gammal, och en som jag inte kommer ihåg vad det var för modell, både hadde ett effektmotstånd i rund form som låg mot utsidan av framkåan i vattnet, bara en lagom tunn tråd emot utsidan, såg mera ut som en högtalarspole

Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Postat: 21 juli 2015, 20:07:49
av lond
En sak till som är väldigt viktigt när man krimpar kontakter är renligheten. Fettet man har på fingrarna räcker att skapa oxid efter man har tvinnat ihop kardelerna. Har råkat ut för mätfel i en teststation pga oxid i krimpade kontaktdon, lödde om kontakterna och felet försvann..

/// Marcus

Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Postat: 21 juli 2015, 21:35:48
av sa0azs
MadModder skrev:Tja, varför inte. Såna här då:
http://www.ebay.com/itm/50-AMP-Anderson ... cd&vxp=mtr

Och man bör klämma fast kablarna med rätt verktyg. Polygrip är inte rätt. :)
I nödfall kanske man kan löda?
Jag har lött alla mina Anderson Power pole-kontakter (30A-varianten), och det fungerar utmärkt.

Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Postat: 21 juli 2015, 22:41:09
av grym
jag har både pressat och lött dom, det som inte är kul är om man har för mycket glapp när man lödet, men man kan ju alltid knäcke ihop dom innan man löder

Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Postat: 21 juli 2015, 23:18:18
av wodelar
adent skrev:Kör du med original-fartreglaget till elmotorn? Det är nog ganska vanligt att de bränner bort effekt när man kör på lägre hastighet.

En kille på modellflygklubben bytte till ett borstat fartreglage för modellflygmotorer och fick bättre "bränsle"-ekonomi.

https://www.youtube.com/watch?v=VNPej0njTg4

MVH: Mikael
Jo jag kör allt med originalhandtaget. vågar mig nog inte på att experimentera

Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Postat: 21 juli 2015, 23:24:37
av adent
danei skrev:Jag skulle nog hävda att "Anderson" donen är rätt i det här fallet.
Jag är mycket skeprisk till att man bränner bort effekten, det borde bli en dyrare lösning.
Jag är inte insatt i detaljerna, men man bränner inte bort ((maxeffekt)-(nuvarande uttag)), men kolla youtube-filmen jag länkade.

MVH: Mikael

Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Postat: 21 juli 2015, 23:40:37
av wodelar
Sverige skrev:
netrunner skrev:Modellflyg har ibland ganska extrem strömstyrka (på grund av att spänningen är låg men motorn har hög effekt) dvs samma problem som du har.

Det finns flera olika typer av kontakter speciellt för detta. En vanlig är XT60.

Här kan man köpa dom med hög kvalite:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... NUINE.html

EC5 är bättre, klarar dubbla strömmen mot XT60.

http://www.ebay.com/itm/360734093805

EC3 är likvärdig med XT60.

http://www.ebay.com/itm/351343199942
ec5 verkar bra. Måste man ha crimptång vid montering ?

Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Postat: 21 juli 2015, 23:46:42
av LaRdA
Den kontakten löder man. :)

Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Postat: 22 juli 2015, 00:26:18
av wodelar
Inte så bra på att löda än. blir nog till att skala, vira ihop och eltejpa.

Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Postat: 22 juli 2015, 03:27:57
av Meduza
Det är inte ett alternativ, blir allt för dålig kontakt, de kontakterna _måste_ lödas.

Jag själv skulle föreslå XT-90S för din applikation: http://hobbyking.com/hobbyking/store/__ ... _bag_.html

Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Postat: 22 juli 2015, 16:18:33
av MadModder
Virning skall man aldrig använda sig av om inte applikationen är avsedd för just virning. T.ex virsocklar med virtråd i småsignaltillämpningar, eller Torix-klämmor i eldosor.
Det blir annars många gånger sämre än med biltemas kabelskor. Det blir rent av en brandrisk.
Det är dags att ta tag lödningen nu! ;)

Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Postat: 23 juli 2015, 00:04:24
av G-man
Ganska små de där modellkontakterna med, jag kör Andersson kontakter 50A typen, funkar bra, enkla att dra isär och slänga ihop utan finlir, jag rekommenderar den. Xc60 kontakter är nog inte så bra till detta, 6mm2 fixar de inte