Sida 2 av 4
Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a
Postat: 25 februari 2015, 15:07:36
av Miramithe
Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a
Postat: 25 februari 2015, 15:13:39
av kallecent
Nej laddaren är inbyggd i bilen, så den är jord för vårat nät, bara de att den vill ha 3,3 eller 6,6 kW försörgning över en fas.
Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a
Postat: 25 februari 2015, 15:15:15
av kallecent
Laddboxarna verkar bara vara en jordfelsbrytare och lite styrelectronik som talar om för bilen vad den max får suga.
Den delar inte upp de på flera faser.
Jag kommer fortfarande behöva en laddbox för att bilen ska veta att den kan ladda med 6,6 kW
Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a
Postat: 25 februari 2015, 15:21:24
av kallecent
tecno skrev:Enklaste är väl att ta en trafo med 3-fas 400V in och 240 ut.
Jo de vore ju bra, men då blir de ju 16,5A
På 400v sidan.
Om jag i stället likriktar varje fas försig med en 10A likriktare var, koplar i hopa och vexelriktar igen så blir de vell bara 13,75A pär fas?
Eller tenker jag fel nu?
Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a
Postat: 25 februari 2015, 15:22:31
av tecno
Vad har du kontaktdon som ska klara av dom strömmarna? Om laddaren är menad att kopplas i vårt nät så ska det väl finnas kontaktdon för detta?
Bilder tack.
Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a
Postat: 25 februari 2015, 15:23:06
av bit96
Jag hade själv en liknande fundering.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=69546
Men vi kom väl egentligen inte fram till nån bra lösning.
Skriv gärna här om du hittar något bra.

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a
Postat: 25 februari 2015, 15:23:13
av Nerre
Jag tror inte riktigt på att laddboxarna inte innehåller nåt som omformar spänningen.
I vårt elnät ses det inte med blida ögon på 1-faslaster som drar höga strömmar, eftersom man inte vill ha asymmetrisk last på ett 3-fasnät. Det är därför alla grejer som drar mycket effekt har 3-fasanslutning.
Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a
Postat: 25 februari 2015, 15:28:52
av kallecent
Nerre skrev:Jag tror inte riktigt på att laddboxarna inte innehåller nåt som omformar spänningen.
I vårt elnät ses det inte med blida ögon på 1-faslaster som drar höga strömmar, eftersom man inte vill ha asymmetrisk last på ett 3-fasnät. Det är därför alla grejer som drar mycket effekt har 3-fasanslutning.
Nej de e dumt, men av de elbilarna på marknaden nu är de bara tesla, och renault zoe som klarar 3fas laddning.
Nissan laddar med en fas
Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a
Postat: 25 februari 2015, 15:31:14
av FormerMazda
Men som nerre säger, enfaslast på 30A, det finns nog inget svenskt som stödjer det. Alltså inget uttag.
I PDFen om laddboxen från vattenfall står att den stödjer alla elbilar. Bevingade ord, men ring/maila och fråga om du kan snabbladda din leaf med en sån.
http://www.vattenfall.se/sv/file/Produk ... 513010.pdf
Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a
Postat: 25 februari 2015, 15:35:59
av Miramithe
http://www.kecontact.com/en/variations/ detta är vattenfalls laddbox, till nissan leaf funkar bara enfas enligt den, tyskarna laddar 3fas.
Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a
Postat: 25 februari 2015, 15:43:16
av elabbe
Vattenfalls installation ska enligt den här tråden kosta ca 12kkr.
Laddbox/Laddstation/Garageladdare för hemmabruk
Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a
Postat: 25 februari 2015, 16:49:26
av YD1150
En lösning med medioker verkningsgrad är en 400V 3-fas motor med en 1-fas generator ihopkopplade.

Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a
Postat: 25 februari 2015, 17:11:56
av säter
Var hittar man en 1-fas generator till hyggligt pris?
Beroende på hur laddaren är konstruerad kanske den går att mata med DC?
Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a
Postat: 25 februari 2015, 17:15:39
av kallecent
FormerMazda skrev:Men som nerre säger, enfaslast på 30A, det finns nog inget svenskt som stödjer det. Alltså inget uttag.
I PDFen om laddboxen från vattenfall står att den stödjer alla elbilar. Bevingade ord, men ring/maila och fråga om du kan snabbladda din leaf med en sån.
http://www.vattenfall.se/sv/file/Produk ... 513010.pdf
Uttaget fins de standader som klarar, EU standarden är en menkens typ 2 plugg, tesla anvendet tex en modifierad variant av den pluggen som klarar 135 kW (saftigt flås i de laddarna, de är inget mann sätter upp i garaget inte)
Nissan anvender sig av en egen standard till bilen men i andra änden (den mansätter iladdboxen) är de en menkens type 2.
Så pluggen är inte problemet, snebelastning hemma är de som begrensar.
Vist kan man säkert ladda på 3kW istellet utan problem, men då tar de ochså 8h att "tanka" fullt istället för 4.
Och jag skulle endå vilja dela upp de, även om ja bara laddar me 3kW
Re: 240 3fas 10a till 240 enfas 30a
Postat: 25 februari 2015, 17:18:52
av kallecent
Nissan kann laddas med dc derekt till batteriet ochså via en CHadeMO plugg som klarar 50kW men ska man bygga en sån laddare själv måste man ha koll på va man gör för då begrensar inte bilen nånting. Så man får va försiktig attinte paja batteriet