Sida 2 av 2

Re: Bilbatteri laddare, fick den som defekt.

Postat: 16 februari 2015, 14:45:10
av Nerre
Hur funkar det där med att olika primärer ger olika laddström? Utan att sekundärspänningen ändras? (Du kanske inte vet, men nån annan kanske kan förklara. Jag är lite nyfiken bara.)

Re: Bilbatteri laddare, fick den som defekt.

Postat: 16 februari 2015, 14:48:44
av baron3d
Kurvformen ser inte ut som den borde.
Kanske att en diod i bryggan är kass.
titta på http://sv.wikipedia.org/wiki/Likriktning Helvågslikriktare Enfas

Vanligt är att det finns en spänningsmätare som bryter när full spänning är uppnådd.
Typ en komparator som driver ett relä, om spänningen är låg.

Det är också bra att reläet endast drar om laddaren är rätt ansluten.

Lysdioder behövs som indikerar olika status. Nätspänning, laddning, laddning klar och fel polaritet.

Re: Bilbatteri laddare, fick den som defekt.

Postat: 16 februari 2015, 15:15:14
av Miramithe
Nej kurvan var inte så fin. Ska koppla upp igen sen och kolla på hur den ser ut under belastning, har en diodbrygga som borde klara jobbet annars. Kom på en sak som fattas i kopplingen jag målade, det ska vara en konding mellan plus och minus på diodbryggan. En liten, tar nog bara bort spikar.

Re: Bilbatteri laddare, fick den som defekt.

Postat: 16 februari 2015, 15:37:03
av MiaM
Nerre skrev:Hur funkar det där med att olika primärer ger olika laddström? Utan att sekundärspänningen ändras? (Du kanske inte vet, men nån annan kanske kan förklara. Jag är lite nyfiken bara.)
Ursäkta att jag är lite elak här, men det där ska du veta :wink: :wink:

Re: Bilbatteri laddare, fick den som defekt.

Postat: 16 februari 2015, 16:35:40
av Nerre
Nä, jag är inte så insatt i transformatorer. Om antalet lindningsvarv på primären ändras utan att det ändras på sekundären så borde väl även sekundärspänningen ändras?

Omkoppling på primärsidan har jag aldrig sett annat än när det ska vara omkoppling mellan olika primärspänning.

Det jag vet om trafos är att förhållandet mellan antalet lindningsvarv styr sekundärspänningen och att lindningens inre resistans orsakar uppvärmning.

Re: Bilbatteri laddare, fick den som defekt.

Postat: 16 februari 2015, 16:59:56
av Miramithe
Ja antalet varv ändrar ju sekundärspänningen då borde det ju bara vara arean på lindingen kvar då att ändra.

Re: Bilbatteri laddare, fick den som defekt.

Postat: 16 februari 2015, 18:07:20
av Nerre
Så ser ju inte riktigt schemat ut, men det är kanske så att det är två parallella lindningar där omkopplaren styr om det bara ska vara den ena inkopplad eller bägge?

Men begränsar verkligen primärsidans ledararea den uttagbara strömmen på sekundärsidan?

Re: Bilbatteri laddare, fick den som defekt.

Postat: 16 februari 2015, 18:51:28
av Miramithe
Ja jag är inte helt hundra på hur det är kopplat under tejpen på trafon, bara ritat det jag ser. 3 trådar ur trafon. Så om det är 2 paralella eller 2 olika grova vet jag inte.

Re: Bilbatteri laddare, fick den som defekt.

Postat: 17 februari 2015, 01:40:08
av MiaM
Sorry, jag lästa ut saker som kanske inte syntes på schemat men som jag "vet" hur det är gjort.

Omkopplaren väljer att ta med eller inte ta med ett fåtal varv i enda änden på primärlindningen, och växlar därmed egentligen mellan två sekundärspänningar men i praktiken innebär det olika ström in i batteriet.

Re: Bilbatteri laddare, fick den som defekt.

Postat: 17 februari 2015, 08:08:58
av xxargs
Dessa trafo brukar också ha en del läckinduktans inbyggd per design (se det som att en induktans är seriekopplad med primärlindningen) som begränsar strömmen en del inom tänkta spänningsområdet när det laddar, så det är inte bara resistiv strömbegränsning då sådant ger uppvärmning. Dock räcker inte läckinduktansen till om man kortsluter laddklämmorna etc. och därför har automatsäkringar och kanske ytterligare en smältsäkring till som säkerhet.

Re: Bilbatteri laddare, fick den som defekt.

Postat: 17 februari 2015, 08:16:16
av Miramithe
Jo låter som en idé, jag har inte helt hundra koll på hur dessa trafos funkar. Men min tanke är nu att bygga om den: skaffa ny automatsäkring då denna känns rätt rapplig. Sätta in en vanlig säkringshållare istället.
Fixa ny amp meter. Fixa dit timer. Och kanske fixa Ah mätare så man kan se hur mycket man kört in i batteriet, och då även övervakning så man stänger av laddningen när man sjunker under viss Ampare i laddström.

Re: Bilbatteri laddare, fick den som defekt.

Postat: 18 februari 2015, 21:05:10
av MiaM
... eller så funkar den utmärkt som den är till den gamla batteritypen där man kan fylla på vatten själv. Så länge vattennivån inte blir för låg så *tror* jag att det inte är någon fara att överladda sådana batterier en smula.

För moderna batterier är det nog tyvärr enklast att skaffa en ctek-kopia för ett par hundra eller liknande.


Men om du funderar på att bygga om den till nåt annat så kan den vara en bra låda, bra trafo o.s.v. för att bygga ett labbaggregat. Med glättningskondingar så får du en icke försumbar höjning av spänningen varpå det nog kan bli spänning nog för "de flesta" laborationer... :)

Re: Bilbatteri laddare, fick den som defekt.

Postat: 18 februari 2015, 21:17:54
av Miramithe
Enklast ja, men inte roligast :)
Fick den som sagt gratis och som laddare funkar den ju till gamla batterier, men jag har bara underhållsfria batterier så en timer hade ju varit att föredra.
Labbagg har jag ju ett kortslutningssäkert, men en test rigg för xenon skulle jag haft, dock funkar inte denna till det.