Sida 2 av 6
Re: hur är detta tänkte igentligen?? Velleman mk 188
Postat: 21 augusti 2014, 12:56:48
av Icecap
Står det 12V på dioden är det nog en zenerdiod.
Är det en icke-zenerdiod är 12V uselt! För den spänning anger när den går sönder...
1N400x-serien är en serie med "vanliga" dioder som klarar 1A, sista siffran avgör maximal backspänning men de börjar på 100V.
Man kan oftast köpa dom i parti och minut för en blygsam summa.
Re: hur är detta tänkte igentligen?? Velleman mk 188
Postat: 21 augusti 2014, 13:05:48
av hanzibal
teljemo skrev:ok.. ja men de kanske hade varit smart att göra de då
e de nåt speciellt.. brukar inte va så avancerad

en diod.. bara köpa en som de står 12v på då?
och transistor.. samma sak lr?.. får kolla va dom har på kjell..
Det är inte alls säkert att det behövs, vet du något om vad slags pryl som alstrar signalen?
Om t.ex samma signal används för att driva centrallås-solenoiderna/motorerna lär den driva kortet och dess relä också utan problem.
Re: hur är detta tänkte igentligen?? Velleman mk 188
Postat: 21 augusti 2014, 15:13:34
av teljemo
Vi tog av kontakten från centrallåset i ena dörren och mätte vilken pinne som gav signal när vi låste upp bilen.. Så tar vi och lånar den signalen direkt därifrån..
Vet inte var signalen alstras..
Re: hur är detta tänkte igentligen?? Velleman mk 188
Postat: 21 augusti 2014, 18:32:18
av hanzibal
I ovisshet hade jag tagit det säkra före det osäkra och satt dit en transistor med kanske 10k basmotstånd.
En diod utanpå detta är kanske både hänglsen och livrem men därom finns nog andra som vet bättre.
Re: hur är detta tänkte igentligen?? Velleman mk 188
Postat: 21 augusti 2014, 19:54:45
av teljemo
En diod kan man väll löda på sladden o dra en krymslang över?.
Men transistorer har ofta 3 ben och e lite bättre för att sätta på kort..
Vad skulle transistorn göra?.. Dioden vet jag är som en backventil..
Passar på att lära mig nåt nu kanske

har inte hållit på med att lägga till komponenter innan..
Skulle uppskatta om nån vill länka till passande diod o transistor med bild så man kan se va de står på dom..

Re: hur är detta tänkte igentligen?? Velleman mk 188
Postat: 21 augusti 2014, 20:20:19
av hanzibal
Transistorn skulle se till att du endast drar mycket lite (relativt försumbar) ström från signalen emedan merparten (resten av det som kortet och dess relä kräver) istället tas från batteriet.
Här kan du förenklat se transistorn som ett relä eller kontaktor vars styrsignal (basström) används för att istället öppna och stänga 12V-matningen till kortet som går via kollektorn till emittern.
Tilläggas bör att situationen bara föreligger ett ögonblick, tills reläet är draget varvid batteriet tar över alltsammans.
Dock kan induktiva laster (t.ex reläspolar) vara nyckfulla och ibland har åtminstone jag haft "otur" med dem
EDIT: Du säkert löda direkt och köra krympis på trissan också.
Re: hur är detta tänkte igentligen?? Velleman mk 188
Postat: 21 augusti 2014, 23:23:10
av danei
Du bör nog ta en diod. Centrallåset förutsätter jag att drar bra mycket mer än den här burken.
Om du inte har en diod så kommer du ju att ha spänning över centrallåset hela tiden lampan lyser, om det är ett problem beror ju på hur den ser ut.
En diod mellan COM och + skulle kanske vara bra också, för att inte mata lamporna från centrallåset innan relä drar. Samma sak där, jag vet inte om det behövs eller inte. Men det skulle kunna vara ett problem.
Re: hur är detta tänkte igentligen?? Velleman mk 188
Postat: 23 augusti 2014, 01:38:01
av teljemo
OK.. nu stötte vi på problem!!!
Allt blev klart på bilen ikväll.. alla handtag moddade och kablar dragna.. kopplade in timern och testade..
Det tändes i 1 sekund o sen slut..
Säkringen gick.. vi har tagit matning från minnes sladden bakom stereon så allt där dog..
Kopplade en separat säkring innan där nu så man bara den går istället..

om man misslyckas fler gånger..
Men va e de för fel??.. de ska funka?..
Så här är det kopplat...
Vi har provat att tända alla LED manuellt så de inte e nån kortis i kablarna ut i dörrarna och allt funkar där..
Testade att koppla om på det liknande sätt det skrev om härom dagen... men då tändes inget..
Re: hur är detta tänkte igentligen?? Velleman mk 188
Postat: 23 augusti 2014, 07:57:07
av hanzibal
Kopplingen ser rätt ut men du bör alltså sätta dit den där dioden.
Tyckte du skrev tidigare att det funkade men det kanske bara var bänktestet?
Antar att alla 10 x LED sitter i serie eftersom du inte har något motstånd i schemat? Det är kanske färdiga 12V-moduler som har inbyggda motstånd?
10A säkring låter väldigt mycket.
Du skriver "alla handtag moddade", räcker det inte att ta signalen från ett av handtagen? Om du måste ta signal från vart och ett av de fyra (?) handtagen behövs en diod på varje innan du kopplar ihop dem till + på kortet.
Re: hur är detta tänkte igentligen?? Velleman mk 188
Postat: 23 augusti 2014, 09:41:58
av danei
Då tar vi samma information en gång till, den här gången med illustration.
lampor_mod.jpg
Om du inte har dioden kommer du att kontinuerligt mata centrallås motorn via din koppling. De kan nog dra en del ström.
Re: hur är detta tänkte igentligen?? Velleman mk 188
Postat: 23 augusti 2014, 10:52:41
av teljemo
Vi tar signalen från en av dörrarna bara men alla dörrarna har lampor utdragna till sig..
Det är kopplat parallellt så har satt på en resistor på varje LED, ritade bara inte med det på bilden
Vi satte en 10A för det va en 10A som gick på bilen.. hade inga små hemma i 10A så fick sätta 15A i bilen, den small oxå.. men med den 10A eftermonterad på matar kabeln så slipper man byta bilens helatiden.
MK188 ska klara max 16A står det..
Så det kan vara att det inte sitter en diod på signal sladden som gör att säkringen går?..
Re: hur är detta tänkte igentligen?? Velleman mk 188
Postat: 23 augusti 2014, 11:02:05
av hanzibal
Ja, det verkar mycket troligt precis som danei också skriver.
Antag att signalen direkt driver de motorer/solenoider som kör låsmekanismen - då försöker du ju köra dem i ytterligare 29 sekunder efter att de kört klart. Det kan ju vara så att mekanismen blockeras mekaniskt efter motsvarande en sekunds drift, om du då fortsätter driva lär ju strömmen skjuta i höjden.
En diod skulle förhindra fortsatt drivning av låsmekanismen sedan signalen upphört.
Re: hur är detta tänkte igentligen?? Velleman mk 188
Postat: 23 augusti 2014, 11:20:56
av danei
teljemo skrev:Så det kan vara att det inte sitter en diod på signal sladden som gör att säkringen går?..
Ja jag sa ju det. Jag har påpekat problemet tidigare i tråden.
Re: hur är detta tänkte igentligen?? Velleman mk 188
Postat: 23 augusti 2014, 17:05:21
av teljemo
okok.. förlåt mig.. jag fattade inte att dioden hade en som omedelbar betydelse..
trodde det var nåt som man kunde sätta i senare.. att det skulle skydda mot lite små krypströmmar up i motorn..
Men får ta o se om jag har nån diod i nåt gammalt elskrot.. va ska de stå på en sån diod.. ??..
Re: hur är detta tänkte igentligen?? Velleman mk 188
Postat: 23 augusti 2014, 17:33:41
av hanzibal
Se icecap's tidigare inlägg.