Sida 2 av 2

Postat: 19 oktober 2005, 15:23:26
av Fritzell
Återkom när du bytt dioden och skriv ifall det funkar eller ej :)

Postat: 19 oktober 2005, 16:58:23
av Hedis
Prova att mät transistorn som styr strömmen till fläkten.
Har reparerat någon fläktkontroller förut, och i den var det kortis i styrtrissan.

Hittas lättast genom att se vilka banor på kortet som är grova. (och troligtvis den enda trissan som sitter monterad på kylfläns)

Om det är kortis i den kan det bli som du beskriver det, att fläkten går för jämnan.

Postat: 19 oktober 2005, 21:18:25
av DeeJayPA
Kan vara en Tyristor oxå har sett Tyristorer som ser ut exakt sådära med bara 2 ben. Pin1 GATE, Pin3 KATOD, Chassit ANOD på den jag råkade ut för.

Postat: 21 oktober 2005, 17:33:07
av Gasp
Hej alla elektronikvänner!

Jag började bli lite osäker på om detta var enda som rykt i modulen så jag tog och sökte lite på bilskrotarna och hittade en begad modul för 293 kr inkl frakt så jag slog till på denna. Ska montera i morrn och hoppas få igång fläkten igen. Det börjar bli kallt här i Norrland :)

Har ändå planer på att försöka repa den gamla med en ny diod och se vad som händer, får dock bli ett senare projekt om jag lyckas få igång den begagnade vill säga

Tack för alla tips!

Postat: 21 oktober 2005, 19:31:58
av zeus
Bara det inte är något annat som skadar modulen... typ kortis eller så.

Postat: 21 oktober 2005, 20:21:09
av Gasp
Precis, har oxå tänkt tanken

Men modulen är avsäkrad med 20A säkring, och den höll även med brunnen diod fast då gick fläkten på max. Så jag tror den borde klara sig, fast Murpys lag ska väl gälla även här...

Postat: 21 oktober 2005, 22:14:45
av bengt-re
Känner mig rätt säker på att det inte är en tyristor - det är nog en frihjulsdiod känner jag mig rätt säker på.

Postat: 21 oktober 2005, 22:56:53
av Gasp
Tror nog oxå det, ser ut som diodsymbolen i nederdel på kretsen

Postat: 23 oktober 2005, 13:58:05
av Gasp
Nu är modulen bytt, funkar finfint :)

Återkommer om/när jag repat den gamla modulen