Sida 2 av 4

Re: Travers för pellets transport.

Postat: 20 december 2013, 19:37:49
av Repen
Varför inte bara en presenning som täcker insidan med några ribbor på undersidan i solfjäderform som man lyfter och så rinner pelletsen till önskad plats. Det bör inte kräva nån större kraft.

Re: Travers för pellets transport.

Postat: 20 december 2013, 19:41:08
av danei
Senast fyllde jag med 4ton pellets, jag gissar att jag har 3 ton kvar när jag måste bröja hjälpa till manuellt med nuvarande konstruktion. Så visst blir det krafter att tala om.

EDIT: Stavning

Re: Travers för pellets transport.

Postat: 20 december 2013, 20:14:15
av Icecap
Det är stora krafter som det rör sig om, pellets kan dessutom hitta på dumheter som att bilda valv över en skruv och annat dumt så traversgrejen är en bra lösning. Men den blir komplicerat...

Re: Travers för pellets transport.

Postat: 20 december 2013, 20:56:16
av danei
Jag tror ju inte att det kommer att bli en kommande standardlösning om man säger så. Antagligen blir det en av alla projektidéer som aldrig blir fullbordad. Men jag är bra sugen.

Re: Travers för pellets transport.

Postat: 20 december 2013, 22:15:04
av rikkitikkitavi
Valvbryggning löser man med roterande krattor i högen eller vibratorer, om man inte kan ändra siloväggarnas lutning OCH ha en lite bredare öppning över utloppet.
Lyxlösningen är en dubbelskruv. .
Traversen fungerar lite som en roterande kratta.

Re: Travers för pellets transport.

Postat: 21 december 2013, 00:15:07
av lond
En lösning att få pelletsen att "kollapsa" är att montera en motor med excentervikt på förrådet och köra den vid behov eller fast intervall.

Vi använde den varianten på Skene Lasarettets brikettpannor efter att det börjat att brinna i matartratten ner in en av pannorna. Briketter har ännu större benägenhet att "stapla sig" än pellets. Vi tog en remskiva som blev svarvad excentrisk och monterades på en liten 3-fas motor (det var det som fanns på hyllan) och bultade fast den i matartratten och kopplade den så att den vibrerade så fort briketter fylldes på. Dock är pannorna borta nu och fjärrvärme är inkopplat istället.

/// Marcus

Re: Travers för pellets transport.

Postat: 21 december 2013, 02:06:25
av farskost
Borde inte en liten pistmaskin som kör runt och skottar pellets vara en idé? När man fyller på med nytt får man bara komma ihåg att plocka upp den så att den inte blir begravd.

Re: Travers för pellets transport.

Postat: 21 december 2013, 02:57:30
av orvar-e
Min kollega eldar med flis och där är det ännu större risk att flisen fastnar och inte kommer ner till skruven. Det har han löst genom att han slänger in sin överenergiska jack russel, som sedan kutar runt i flislagret som om det hade varit en velodrom. Flisen ramlar ner, hunden för motion alla nöjda särskillt husse. :D

Re: Travers för pellets transport.

Postat: 21 december 2013, 03:47:50
av netrunner
Hade ett liknande problem med kattströ köpt i storpack som skulle döljas men samtidigt vara lätt att komma åt från en lucka i en låda, dessutom i "arm höjd".

Insidan av förvaringslådan kunde lätt rymma 50 volymprocent av kattströ samtidigt som det var tomt i facket för skopan.

Lösningen blev en påse inne i lådan "bag in box" där en motvikt drog / lyfte den del av påsen som vara närmast den innersta väggen.

Nu är ju inte motvikt en så fin lösning, "strö + motvikt = 80kg+" så tappra försök gjordes med elastiska-rep-med-krok för bil. :tumupp: Nu kräver dom en lägre sträcka för att vara elastiska så block infogades för att ge repet en dubbelt så lång väg. :tumner: Då märker man hur dålig kvalitén är på repen. :tumner: Repen byts till elastiska-rep-med-krok för båt, mycket dyrt. :tumner: Då märker man att friktionen i blocken äter upp nästan all extra kraft man får tack vare dom. :tumner: Fler rep och block av hög kvalité skulle troligen ha löst problemet ... men motvikt var lättare. :tumupp:

Re: Travers för pellets transport.

Postat: 21 december 2013, 09:16:37
av svanted
netrunner skrev:Kan man inte suga över dom med "dammsugare"?

en dammsugare som suger genom ett typ 50mm avloppsrör, sen avskiljer man pelletarna med en cyklon.
man behöver nog en kort skruv som matar pellets in till röret.

Re: Travers för pellets transport.

Postat: 21 december 2013, 10:15:22
av Icecap
svanted: "man behöver nog en kort skruv som matar pellets in till röret"
Exakt! Och då har vi nått cirkeln igen.

För att undvika skruvutmatning är traversen en bra lösning, all vaccum/luft transport kräver skruv.

Re: Travers för pellets transport.

Postat: 21 december 2013, 11:39:24
av danei
farskost skrev:Borde inte en liten pistmaskin som kör runt och skottar pellets vara en idé? När man fyller på med nytt får man bara komma ihåg att plocka upp den så att den inte blir begravd.
Jag har tänkt tanken. Men det skulle vara hopplöst att automatisera. Men den kanske bli så rolig att köra att det inte behövs.

Re: Travers för pellets transport.

Postat: 21 december 2013, 13:21:49
av AndLi
Är det inte bara att slänga i en robotdamsugare, så kan det putta runt sakerna, ibland går det åt rätt håll och ibland åt fel :)

Annars ser jag framför mig en rejäl fjäder under botten, så när magasinet är fullt är botten plan och man får max volym, när vikten börjar minska stiger ena kanten av botten och det bildas en lutning och pelletsen rasar ner på rätt ställe! :)

Re: Travers för pellets transport.

Postat: 21 december 2013, 14:22:35
av orvar-e
Har du ingen jack russel så löser nog en vibrator biffen.
http://www.conrad.se/Elektriska-vibrato ... 46_1230013

Re: Travers för pellets transport.

Postat: 21 december 2013, 16:51:23
av tecno
Förstår inte varför man med vilje ska röra om dessa pellets i den mängd som här nu skissas på med det en än den andra sättet. Ju mer man rör om desto mer spånor blir det och det är ju ingen av oss pellets eldare som vill ha. Man bör hålla det mekaniska till ett minimum för att minska på mängden spån. Jag kör med säck och 'vecko-magasin', ok lite mer pyssel med påfyllningar men jag slipper en hel del spånor i onödan.

Vakuum/damsugar varianterna skapar dessutom onödigt mycket statisk uppladdning, det vill man nog undvika så gott det går.