Sida 2 av 4
Re: Lådbil med motor
Postat: 9 augusti 2013, 23:03:34
av Andy
Lite idéer på hur en "koppling" med kilrem kan se ut:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=25580
Re: Lådbil med motor
Postat: 9 augusti 2013, 23:09:46
av joellind5
vad behövs tiill en koppling?
Den ritningen hjälpte inte mig särskilt mycket.
Re: Lådbil med motor
Postat: 9 augusti 2013, 23:11:05
av gOry
Kilrem är dock väldigt ineffektivt! Blir hög friktion i kilspåren och de ökar med lasten..
Re: Lådbil med motor
Postat: 9 augusti 2013, 23:24:08
av joellind5
Jag fattar fortfarande inte varför jag behöver en koppling.
När motorn är på sitt lägsta har jag svårt för att den orkar dra mig + lådbilen = 95 kg.
Re: Lådbil med motor
Postat: 9 augusti 2013, 23:25:39
av danielr112
Ja och då kommer motorn stanna.... Hur gammal är du? Kört vanlig bil eller moped? Tänk dig att få stop på en bil eller moped utan att stanna motorn...
Re: Lådbil med motor
Postat: 9 augusti 2013, 23:26:46
av Andy
Ingen har påstått att det skulle var bra verkningsgrad eller hightech på något sätt bara att det är en enkel lösning på ett litet problem.
Ska det vara hightech så får TS köpa både el motorn med styrning och bensinmotorn och bygga en hybrid i stället.
Re: Lådbil med motor
Postat: 10 augusti 2013, 10:31:36
av joellind5
Jag är faktiskt bara tretton år men jag gör detta projekt med min pappa.
Re: Lådbil med motor
Postat: 10 augusti 2013, 10:53:48
av joellind5
danielr112 skrev:Utgående axel kommer snurra hela tiden och då kommer också hjulen snurra hela tiden. Gasreglaget är bara till för att reglera varvtalet från tomgångsvarvtal till maxvarvtal som är på den motorn.
Koppling är nåt som helt enkelt gör att man kan koppla till eller från.
Men kan inte motorn gå på tomgång?
Re: Sv: Lådbil med motor
Postat: 10 augusti 2013, 11:11:20
av samme-93
joellind5 skrev:danielr112 skrev:Utgående axel kommer snurra hela tiden och då kommer också hjulen snurra hela tiden. Gasreglaget är bara till för att reglera varvtalet från tomgångsvarvtal till maxvarvtal som är på den motorn.
Koppling är nåt som helt enkelt gör att man kan koppla till eller från.
Men kan inte motorn gå tomgång?
När motorn går på tomgång snurrar axeln och orkar den inte dra blir det motorstopp därför behöver man någon typ av koppling.
Re: Lådbil med motor
Postat: 10 augusti 2013, 11:16:06
av ochkl0620
Är det för lite effekt i en sådan motor för att en valfri centrifugalkoppling (slirkoppling) ska fungera?
Själv skulle jag nig välja en motor från en scooter moped eller liknande.
Re: Lådbil med motor
Postat: 10 augusti 2013, 11:33:57
av joellind5
ochkl0620 skrev:Är det för lite effekt i en sådan motor för att en valfri centrifugalkoppling (slirkoppling) ska fungera?
Själv skulle jag nig välja en motor från en scooter moped eller liknande.
Varför skulle du välja en motor från en moppe?
Re: Lådbil med motor
Postat: 10 augusti 2013, 12:21:40
av ochkl0620
För där har du transmission och koppling färdigt.
Re: Lådbil med motor
Postat: 10 augusti 2013, 12:23:55
av joellind5
följer det med även om man bara köper motorn?
Re: Lådbil med motor
Postat: 10 augusti 2013, 12:26:05
av ochkl0620
Ja.
Re: Lådbil med motor
Postat: 10 augusti 2013, 18:02:13
av Pajn
Skulle också rösta på en moppemotor då det är överlägset enklast när
man inte har kunskapen att göra en egen motorstyrning. Dessutom
kan laddning på fel sätt vara farligt. En färdig bensimotor med
växellåda är så enkelt det kan bli. Sätt fast motorn, koppla ihop
motoraxeln med hjulaxeln, anslut soppatank, slut växelväljaren
med en wire till nån typ av spak och samma med gasen.
Kicka igång det hela och åk.
Personligen skulle jag försöka hitta något begagnat att köpa
möjligtvis en liten fiddy eller nått.