Sida 2 av 3
Postat: 30 augusti 2005, 16:46:05
av sodjan
Jo, men de är "long life grade", med max +/- 5% kapacitans ändring efter 10.000 timmars drift vid 70 degC och full märkspänning (900V), avsedda att användas i utrustning med 10 års garanti (PSU'er i basstationer till mobiltelefoni).
Så jag har svårt att tro att de inte skulle klara ca 5 års lagring i bra miljö i original emballage...

Postat: 30 augusti 2005, 17:36:45
av EagleSpirit
Hur länge håller vanliga elektrolyter då? Torkar de även om de används regelbundet? Hur stor skillnad blir det om de torkar? Tänkte att det kan vara bra att veta.
Finns det "våta" kondingar som inte är polariserade?
Sen en fråga om strobos också. Skulle man kunna bygga en strob som klarar ca 50hz av en kamerablixt? Läste på en sida att det är alldeles för höga hastigheter för att en sån blixt ska klara det men det är kanske någon som testat?
Postat: 30 augusti 2005, 18:29:59
av Henry
Hur länge en håller beror på många faktorer. Några av dom är kvalitén, vid vilken temp som dom har lagrats och vid vilken temp som dom används i. Så det kan skilja mycket, men dom håller många år om dom är rätt hanterade.
Torkar dom ut helt så har du ingen kapacitans kvar, eftersom dess ledande elektrolyt har avdunstat. Har inte själv varit med om en som varit nästan torkad, men får säkert en sämre kapacitans i en.
Det finns våta elektrolyter som inte är polariserade och den typen kallas för bipolära.
Här är en typ som Elfa lagerför.
Om du menar med dess tillhörande elektronik så blir det ett nej. Detta för att uppladdningskretsen inte klarar av att ladda upp dess kondensator så pass snabbt. Men med annan elektronik så är det väl inte helt omöjligt.
Postat: 30 augusti 2005, 18:43:22
av Tekko
Ett fotoblixtrör kommer att överhetta och explodera, de är inte gjorda för upprepade blinkningar utan att det är ett flertal sekunder imellan så det hinner kallna imellan varje bilnk.
Postat: 30 augusti 2005, 18:45:59
av JimmyAndersson
Det kan vara farligt att bygga ett stroboskop om man inte är toksäker på vad man gör. Kondesatorer uppladdade med nätspänning kan ge mindre trevliga stötat.

Upptransformerad ström kan vara ännu mer (?!) livsfarlig.
Ett kretskort med bra avstånd mellan ledningsbanorna är hur som helst att rekommendera.
Ett mycket bra tips är att ha en hand bakom ryggen när man ska pilla med elektronik som kan ha mycket ström i sig! Då kan inte strömmen gå igenom kroppen. Det gör tillräckligt ont ändå.
Postat: 30 augusti 2005, 19:15:39
av EagleSpirit
Tekko skrev:Ett fotoblixtrör kommer att överhetta och explodera, de är inte gjorda för upprepade blinkningar utan att det är ett flertal sekunder imellan så det hinner kallna imellan varje bilnk.
Är det så även om man bara kör typ 20% av blixtstyrkan? Behöver ju inte fullt ös precis. Hmm, får köra på lysdioder istället då.
Postat: 30 augusti 2005, 19:34:25
av Henry
Röret kommer inte att explodera om man inte kör en väldig stor ström egenom det (stor kondensator). Använder man en svag ström så kommer det inte att blir överhettat, då får man dock inte så starka blixtar heller. Var gränsen ligger vet jag inte.
Men generellt så är dom inte till för snabba urladdningar vid nominell strömstyrka. Dom blir som sagt för varma.
Postat: 30 augusti 2005, 20:31:45
av Andy
sodjan skrev:Jo, men de är "long life grade", med max +/- 5% kapacitans ändring efter 10.000 timmars drift vid 70 degC och full märkspänning (900V), avsedda att användas i utrustning med 10 års garanti (PSU'er i basstationer till mobiltelefoni).
Så jag har svårt att tro att de inte skulle klara ca 5 års lagring i bra miljö i original emballage...

Men vad säger databladet om helt urladdande i 6 år?

Postat: 30 augusti 2005, 20:52:10
av sodjan
Angående mina kondingar från "förra årtusendet"...
Jag var tvungen att mäta upp en kartong (16 kondingar) för att se hur de "ligger".
Nominellt värde är 10 uF +/- 5%.
Jag använde en "Peak atlas LCR" :
http://www.peakelec.co.uk/content/produ ... aslcr.html
De 16 kondingarna låg mellan 10.18 och 10.42 uF med ett medel på 10,29 uF med ganska jämn spridning i intervallet.
Alltså ca +/- 1.1 % avvikelse på 16 st. Inte så illa, tycker jag i alla fall !
Elyter ligger väll på +/- 20-50 % eller något i den stilen...
Postat: 30 augusti 2005, 20:56:13
av DeeJayPA
OT
Den mätaren vill jag oxå ha.. Något du rekomenderar?
Postat: 30 augusti 2005, 21:02:49
av sodjan
> "Men vad säger databladet om helt urladdande i 6 år?"
Inget speciellt, det anger bara maximal "åldring" efter 10.000 timmar vid 70C och märkspänningen (630 VAC) :
Kapacitans : max +/- 5% ändring
Förlustfaktor : 20% ökning
Isolationsresistans max 50% minskning
> "Den mätaren vill jag oxå ha.. Något du rekomenderar?"
Tja, jorå, mycket praktisk, man behöver inte veta i förväg om det är en R, C eller L man har. Bara att haka på och mäta. Lite mer OT, det sitter en PIC i den som en medlem på "piclist" har skrivit applikationen för...
Postat: 31 augusti 2005, 12:30:43
av Andy
Bra, då kan du skriva in att dom är testade med ca 3 volt också i Tradera auktionen.

Postat: 1 september 2005, 11:32:28
av LaRdA
Henry skrev:Det verkar som om spänningen till kondensatorn är halvvågslikriktad och då blir det istället en spänning som ligger på strax under 200v.
Det stämmer väll inte, även om man bara halvågslikriktar så får man väll ändå en likspänning på *1,41 växelspännigen, eller har jag villat bort mig totalt.?
Postat: 1 september 2005, 12:19:10
av Schnegelwerfer
Jo, det stämmer, förutsatt att man inte tar ut någon ström.
Spänningen över kondensatorn kommer ju att hamna på växespänningens toppvärde.
Postat: 1 september 2005, 12:22:18
av LaRdA
Vilket betyder att om man bygger efter det schemat så och kör på 230v så kommer det att säga PANG om man har otur.