Sida 2 av 2
Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå
Postat: 18 oktober 2012, 23:39:12
av thommyj
MadModder skrev:252 000 är flera...

Precis
Det jag försökte säga var att den interna impedansen kan modelleras som en resistans i serie med en kapacitans parallellt med en resistans (R+C\\R). Den interna kapacitansen kan enligt bosch-boken vara flertalet Farad. Borde kunna filtrera ganska hårt gissar jag.
Edit: Snabb sökning gav följande som verkar skriva liknande
http://www.buchmann.ca/article25-page1.asp "1.5 farads per 100 Ah cell capacity"
Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå
Postat: 20 oktober 2012, 20:14:03
av Andy
Glenn skrev:värt att notera att förr i tiden, innan elektronikens tidevarv så var det inga problem att göra detta.
så det är nog spänningstoppar som kan knäcka div elektronikboxar som är problemet.
Jag har bara sett detta problem på Japaner, övriga verkar ha konstruerat sina boxar med skyddade ingångar.
Ett exempel var en Lexus 400 där någon råkade öppna dörren mot ett el-stängsel till en hästhage, samtliga boxar i bilen dog omedelbart trots att bilen var avstängd och nyckeln just urtagen ur t-låset.