Re: Styra en styrbox i en bil
Postat: 19 augusti 2012, 14:58:18
42134 är den rätta funktion, dock är det gjort för höga strömmar vilket kan medföra, i sinom tid, att det slutar fungerar. Saken är nämligen att det signal du ska styra med det är med en mycket låg ström varför kontaktytorna kan korrodera med tiden. Normalt kommer belastningen att dra ström nog att "bränna igenom" lite korrosion men är det mycket små strömmar kan det bli ett problem - om ett tag.
30 är den som normalt kalla COMM (för Common, alltså Gemensam).
87a är den som normalt kallas NC (Normally Closed) och
87 är den som normalt kallas NO (Normally Open).
85 och 86 är till manöverspolen, kallas normalt A1 & A2.
Om man kopplar 85 till GND (chassi, minus eller vad du vill kalla det) kan man koppla 86 till en ledning som ger ström till lamporna.
Har man ingen lätt åtkomlig kan man ta 2 st dioder av billig sort (1N4001 - 1N4007, whatever) och koppla var sin anod till hel- & halvljusledningen från någon lämplig lampa. Katoderna (dom med ringen på kapseln) kopplas ihop och kopplas till 86.
MAN SKA INTE GÖRA BÅDA!!!!
Denna koppling ger att reläet drar när lamporna tänds och släpper när de släcks. Smidigt eller hur?
Sedan ersätter 30, 87 & 87a den vippomkopplare som finns på manöverenheten och saken är biff.
Det kan dock vara värd att koppla in styrningen på manöverdonet via tändningen så att den inte drar ström hela tiden när bilen står still. Egentligen ville det vara bäst med ett lite tillslagsfördröjt relä men det känns lite överkurs i detta läge.
30 är den som normalt kalla COMM (för Common, alltså Gemensam).
87a är den som normalt kallas NC (Normally Closed) och
87 är den som normalt kallas NO (Normally Open).
85 och 86 är till manöverspolen, kallas normalt A1 & A2.
Om man kopplar 85 till GND (chassi, minus eller vad du vill kalla det) kan man koppla 86 till en ledning som ger ström till lamporna.
Har man ingen lätt åtkomlig kan man ta 2 st dioder av billig sort (1N4001 - 1N4007, whatever) och koppla var sin anod till hel- & halvljusledningen från någon lämplig lampa. Katoderna (dom med ringen på kapseln) kopplas ihop och kopplas till 86.
MAN SKA INTE GÖRA BÅDA!!!!
Denna koppling ger att reläet drar när lamporna tänds och släpper när de släcks. Smidigt eller hur?
Sedan ersätter 30, 87 & 87a den vippomkopplare som finns på manöverenheten och saken är biff.
Det kan dock vara värd att koppla in styrningen på manöverdonet via tändningen så att den inte drar ström hela tiden när bilen står still. Egentligen ville det vara bäst med ett lite tillslagsfördröjt relä men det känns lite överkurs i detta läge.