Sida 2 av 4
Re: Nyttan med en Pitch på en vinylspelare?
Postat: 4 maj 2012, 21:42:20
av danei
TomasL: 45 är 36% mer än 33. (väldigt grovt knappt 50%) Jag förutsätter att det var förändringen vi snackade om.
Oavsett så är 336% långt ifrån hur man än räknar.
Re: Nyttan med en Pitch på en vinylspelare?
Postat: 4 maj 2012, 21:42:45
av Electricguy
Mitt DJ CD däck har pitch reglage för +-12% och det hörs en väldigt tydlig skillnad när man drar i dom. Så 10% borde höras rejält också.
Re: Nyttan med en Pitch på en vinylspelare?
Postat: 4 maj 2012, 21:46:49
av 4kTRB
Re: Nyttan med en Pitch på en vinylspelare?
Postat: 4 maj 2012, 21:47:04
av TomasL
danei skrev:TomasL: 45 är 36% mer än 33. (väldigt grovt knappt 50%) Jag förutsätter att det var förändringen vi snackade om.
Oavsett så är 336% långt ifrån hur man än räknar.
Danei, fingret slant, skall vara 36% (vilket jag skrev i efterföljande inlägg) naturligtvis inte 336%,
Re: Nyttan med en Pitch på en vinylspelare?
Postat: 4 maj 2012, 21:48:55
av PeterH
Ja, du har köpt en DJ-spelare (kopia på 1200:an). Vad var din fundering egentligen?
Re: Nyttan med en Pitch på en vinylspelare?
Postat: 4 maj 2012, 21:53:07
av Shargo
Definitivt till för att reglera hastigheten för mixning och effekter, absolut inte för bättre ljud (om man nu inte tycker Kalle-Anka är höjden av ljudupplevelse)!
Re: Nyttan med en Pitch på en vinylspelare?
Postat: 4 maj 2012, 21:54:50
av danei
TomasL: Då kan du bortse från mina inlägg.
Re: Nyttan med en Pitch på en vinylspelare?
Postat: 4 maj 2012, 21:57:46
av TomasL
Will do

Re: Nyttan med en Pitch på en vinylspelare?
Postat: 4 maj 2012, 22:03:46
av 4kTRB
Lite off-topic:
2400 = 2x1200
?
Re: Nyttan med en Pitch på en vinylspelare?
Postat: 4 maj 2012, 22:17:34
av psynoise
PeterH skrev:Först måste vi skilja på "fine-pitch" och "pitch". Som referens kan vi ta en av världens mest sålda DJ-skivspelare genom tiderna, Technics SL-1200MK2 (
http://en.wikipedia.org/wiki/Technics_SL-1200). Denna spelare har dels en fine-pitch för att justera hastigheten vid noll-läget på pitchen. Fine-pitch har ett litet intervall som kan höras men oftast mycket liten hastighetsändring. Pitchen däremot hörs mycket tydligt när man justerar och används just för att justera hastigheten vid mixning.
Det där med fine-pitch på SL-1200 MK2 känner inte jag till trots att jag äger två stycken. Du blandar inte ihop det med anti skate-reglaget?
På mina SL-1200 MK2 visar alltid stroboskoplampan 0% vid mittenläget på pitchkontrollen. Jag tror det hela regleras elektroniskt på något snyggt sätt. På gamla HIFI-spelare var det kanske vanligare med någon enkel lösning som behövs ställas in manuellt?
Re: Nyttan med en Pitch på en vinylspelare?
Postat: 4 maj 2012, 22:20:12
av PeterH
Nej blandade ihop det med reglaget för att sätta på strobe-lampan, såg ut som en fine-pitch

Var länge sedan jag jobbade med 1200:an så jag kollade bara bilden på Wikipedia
Edit: många spelare med remdrift har fine-pitch, inget ovanligt alltså... Annat på modernare spelare med direktdrift som har elektronisk reglering.
Re: Nyttan med en Pitch på en vinylspelare?
Postat: 4 maj 2012, 22:21:07
av TomasL
SL1200 mfl av Technics spelare var kvartsstyrda, så de gick alltid med rätt varvtal.
Re: Nyttan med en Pitch på en vinylspelare?
Postat: 4 maj 2012, 22:41:57
av 4kTRB
Läste det här nu:
"The technique was developed to keep the people from leaving the dancefloor at the end of the song."
Så en mixer och ett dansgolv + dansare och jag kan få nytta av pitch-kontrollen!
Å hå!
Re: Nyttan med en Pitch på en vinylspelare?
Postat: 4 maj 2012, 22:44:44
av PeterH
Om du köper en till spelare så...

Re: Nyttan med en Pitch på en vinylspelare?
Postat: 5 maj 2012, 05:32:51
av MiaM
TomasL skrev:Den kanske inte funkar, men det borde höras.
33->45 blir kalleanka, och det är väl runt 36% eller så.
Peter, det gällde vinylsvarvar inte CD
Det här påminner mig om laborationer när jag var halvliten, spela 33/45-skiva på 78-läget på skivspelaren, spela in på rullband och sen spela upp rullbandet på halva inspelningshastigheten. Motsvarar 39RPM
4kTRB skrev:Lite off-topic:
2400 = 2x1200
?
Din måste vara dubbelt så bra som Technics SL-1200
TomasL skrev:SL1200 mfl av Technics spelare var kvartsstyrda, så de gick alltid med rätt varvtal.
Kristalloscillatorstyrd hastighet används gissningsvis även på icke-DJ-spelare numera.
DJ-spelare och några 70-talsspelare som var tänkta för hifibruk är dessutom direktdrivna.
Det känns lite lagom ironiskt, jag har en gammal hederlig remdriven Thorens TD-125. Jag har sett annonser från Thorens på 70-talet där de försökt få folk att förstå att remdrivet faktiskt låter bäst för hifi-bruk, fast direktdrivna spelare var på modet. Några år senare så dog de direktdriva ut och sen dess har det varit remdrivet som gäller för hifi/audiofilbruk
De direktdrivna spelarna låter ju inte direkt dåligt, det är väl när man har anläggning för tiotusentals kronor som man faktiskt hör skillnad antar jag.